InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > De paarden jacuzzi

De paarden jacuzzi

Dat paarden de laatste jaren steeds meer verwend worden door hun baasjes is algemeen bekend. Als u tegenwoordig een paard ziet lopen in de wei heeft dit paard een mooi gekleurd halster aan, een dekentje op in de winter, een vliegenmasker enzovoort. Maar het kan allemaal niet gek genoeg! Dit artikel gaat namelijk over een jacuzzi voor paarden!

Wat is een paarden jacuzzi?

U kijkt misschien erg raar tijdens het lezen van dit artikel maar met de paarden jacuzzi wordt dus echt een jacuzzi voor uw paard bedoeld. De paarden gaan in een soort badkuip staan die aan de achterkant van het paard wordt gesloten, het paard kan hier dus gewoon in lopen. Er is gezorgd dat deze in en uitgang waterdicht kan worden afgesloten en als dit is gebeurd komt langzaam het water omhoog. U moet echter niet denken dat het paard hier tot zijn hoofd in staat te badderen, de jacuzzi is vooral bedoeld voor de benen van paarden.

Wat heeft de jacuzzi voor paarden voor nut?

Het water in de jacuzzi kan worden aangevuld met chloor of zeezout. Vooral de koudbloed rassen zoals de Tinkers, Trekpaarden en Shires hebben veel last van mok, dit mede door de hoeveelheid behang dat er aan de benen zit. Er is nog geen middel gevonden om dit tegen te gaan echter helpt een lekker bad met chloorwater hier wel tegen aangezien de losse huid dan wordt losgeweekt en de chloor een bacterie dodende werking heeft. Zeezout werkt ook goed tegen kleine wondjes aan paardenbenen. Vaak is naar zee gaan als u ver van de zee woont echter geen optie, een paarden jacuzzi met zeezout is dan ideaal en ook het chloorbad is veel gemakkelijker dan uw paard afspuiten.

Waar kunt u deze jacuzzi kopen?

De paarden jacuzzi is al enkele jaren oud, het wordt in klinieken gebruikt, bij sommige veeartsen en ook particulieren met trekpaarden hebben soms zelf al iets gefabriceerd. Echter heeft nieuws op 19 juli 2011 bekend gemaakt dat Alain Geevels uit Zemst patent heeft aangevraagd op dit idee en dit nog geslaagd is ook! Alian is nog hard aan het werken om zijn prototype te verbeteren, maar hij heeft al vele aanvragen gehad om deze jacuzzi echt op de markt te gaan brengen. U kunt dus zelf iets gaan fabriceren, echter is dit erg ingewikkeld aangezien het waterdicht en veilig moet zijn, maar u kunt ook een aanvraag bij Alian indienen.

Veiligheid

Is een jacuzzi voor paarden wel veilig? Dit is een vraag die tot nu toe veel gesteld is. Er moet nog hard aan het prototype van Alian worden gewerkt om dit veilig te krijgen. Een paard dat in paniek raakt moet immers niet verwond raken en ook de jacuzzi niet helemaal kapot maken. De jacuzzi's tot nu toe hebben vaak een hooinetje staan waar paarden aan kunnen knabbelen en als paarden het eenmaal gewend zijn, vinden ze het erg leuk.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Bokt.nl

Reageer op het artikel "De paarden jacuzzi"

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 20-07-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!