InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Zonnepanelen: kosten, baten & terugverdientijd zonnepanelen

Zonnepanelen: kosten, baten & terugverdientijd zonnepanelen

Zonne-energie is sterk in opkomst als duurzame energiebron. Wat zijn de kosten (aanschafkosten) van zonnepanelen? En wat zijn de baten, oftewel opbrengsten van zonnepanelen? Het is van belang om een afweging te maken tussen kosten en baten. En lang zijn zonnepanelen rendabel, oftewel: wat is de terugverdientijd van zonnepanelen?

Zonnepanelen: kosten, baten & terugverdientijd

In dit artikel wordt uitgelegd hoe de berekening van kosten en baten van zonnepanelen tot stand komt. Bovendien wordt er een schatting gegeven van de terugverdientijd.

Kosten van zonnepanelen

De kosten van zonnepanelen bestaan uit eenmalige aanschafkosten. Als het systeem eenmaal draait en rendabel is, zal het zichzelf op de lange termijn automatisch terugverdienen. Het is niet eenvoudig om de opbrengsten, kosten en terugverdientijd van zonnepanelen te berekenen en die tegen elkaar af te wegen, omdat diverse factoren een rol spelen.

Er zijn verschillende factoren die een rol spelen in de aanschafkosten van zonnepanelen. Het gaat om:
  • de gewenste opbrengst
  • het soort zonnepanelen
  • de levensduur van zonnepanelen
  • de kwaliteit van het materiaal
  • de eventuele subsidie op de aanschafprijs

Aanschafkosten zonnepanelen

Wat is de gemiddelde aanschafprijs van zonnepanelen? De gemiddeld kwaliteit speelt een rol bij de prijsberekening. Een basisinstallatie voor een gemiddeld huis kost tussen de €3.000 en €4.000. Het aantal panelen bedraagt dan 5 of 6, afhankelijk van het soort panelen. Voor kwaliteit betaalt u uiteraard een hogere prijs.
De prijs per 1 Wattpiek is ongevewer €3,15. Grotere systemen zijn relatief goedkoop: de prijs per wattpiek is dan lager.

Subsidies zonnepanelen

Op 11 januari 2010 is de SDE-regeling ingegaan (Stimulering Duurzame Energieproductie). Deze regeling garandeert dat u voor 15 jaar een totale opbrengstprijs per kWh stroom opgewekt door eigen zonnepanelen. De vergoeding bedraagt €0,272.

Baten en opbrengsten zonnepanelen

Het vermogen van zonnepanelen wordt uitgedrukt in Wp, oftewel watt piek. Dit is de opbrengst van zonnepalen bij optimale omstandigheden. De ideale waarde wordt slechts in zonovergoten landen behaald.

Het vermogen oftewel rendement dat u kunt behalen, verschilt per materiaal. De gemiddelde zonnepaneel heeft 15% rendement. Bij het gemiddelde gezin zijn de opbrengsten ruim 10% van het elektriciteitsgebruik. U kunt een proefberekening maken op de website van Milieu Centraal om een inschatting te maken van de baten van uw zonnepanelen.

Terugverdientijd zonnepanelen

Bij de berekening van de terugverdientijd spelen de locatie, de helling en hellingsrichting van uw dak een rol. Bovendien zijn subsidies, vergunningen en verbouwingen ook van invloed. Vanwege de complexiteit aan factoren die een rol spelen bij het berekenen van de kosten, baten en terugverdientijd van zonnepanelen, is er geen simpel rekensommetje voor handen. Er zijn echter wel verschillende rekenmodellen te vinden op internet die een indicatie geven van de opbrengsten van uw zonnepanelen.

De terugverdientijd voor fotovoltaische zonnepanelen ligt bij ongeveer 16 jaar, uitgaande van een gelijkblijvende elektriciteitsprijs. Bij een elektriciteitsprijsstijging van 10% per jaar wordt de terugverdientijd gereduceerd tot 8 jaar. Hoe sneller de elektriciteitsprijs stijgt, des te korter de terugverdientijd.
Gerelateerde artikelen
Voordelen van Groene StroomVoordelen van Groene StroomGroene stroom wordt steeds populairder. Steeds meer particulieren en bedrijven besluiten hier gebruik van te maken omdat…
Subsidie zonnepanelen 2012 & 2013In het begrotingsakkoord zijn de partijen overeen gekomen dat er een subsidie voor zonnepanelen komt, met ingang van 2 j…
Zonnepanelen leasen is de oplossingZonnepanelen leasen is de oplossingWij worden steeds milieubewuster, de auto’s worden steeds kleiner en zuiniger en de nadruk komt steeds meer te liggen op…
Energie besparen door zonnepanelen (en meer tips)Energie besparen door zonnepanelen (en meer tips)Zonnepanelen op je dak levert groene energie. Zonnepanelen zijn niet alleen goed voor milieu maar levert ook interessant…
Bronnen en referenties
  • www.zonnepanelen-info.nl
  • Milieucentraal

Reageer op het artikel "Zonnepanelen: kosten, baten & terugverdientijd zonnepanelen"

Reactie

Zandbergen (infoteur), 11-10-2011 17:04 #1
Een terugverdientijd ligt eerder bij 11-12 jaar, zelfs 10 jaar is ook nog conservatief geschat.
Een prijs van 2 euro per wattpiek is actueel, exc installatie systeem en meterkast aanpassingen. Rentederving meenemen is niet echt nodig zolang je jaarlijkse stroomopbrengst je eigen verbruik dekt, tot de grens van 3500/5000 kwh (verschilt per energieleverancier, goed op letten).

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 03-05-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!