InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > De vis- en schildpadsleutelhanger
nieuws uitgelicht

De vis- en schildpadsleutelhanger

De vis- en schildpadsleutelhanger In China houden ze van extreme dingen. In april 2011 bereikt wereldwijd het nieuws dat er sleutelhangers worden verkocht met daaraan: levende dieren! Het gaat hier om vissen en schilpadden.

Sleutelhangers

Voor wie de standaard sleutelhanger moe is, zijn er in China wel heel aparte sleutelhangers te koop: een luchtdicht gevuld zakje of bol met daarin een echte levende goudvis of schildpad. Leuk? Mwah...het is nou niet echt iets dat dierenliefhebbers op hun verlanglijstje hebben staan, want dit ziet toch meer uit als dierenmishandeling. Maar goed, de chinezen zijn er blijkbaar dol op.

Overleven

Op de vraag of de beestjes dit overleven, is het antwoord simpel: nee. Volgens de verkopers zouden de beesten het zeker 1 maand uit moeten kunnen houden, want het water is voorzien van speciale stoffen. Onzin. Elk dier heeft zuurstof nodig, en zonder zuurstof overleven ze het niet. In deze kleine ruimte zal het dier al binnen enkele uren sterven. Stop maar eens een vis in een plastic zakje. Niet teveel vullen met water, er moet namelijk lucht (dus zuurstof) bij zitten. De vis kan zo zuurstof uit de lucht halen. Op het oppervlakte van het water vind namelijk de uitwisseling van zuurstof plaats. Op deze plek is de zuurstof ook het meest aanwezig: net onder het oppervlak.

In een kleine ruimte zoals een plastic zakje, zal de vis binnen 24 uur sterven. In kleine zakjes zoals de sleutelhangers, zal de vis het nog geen vijf uur uithouden. Zelfs niet als het water of de lucht bewerkt wordt? Nee is het antwoord. Zelfs niet door gebruik te maken van geconcentreerde zuurstof.

Eten

Er wordt beweerd dat het water bewerkt is en er voedingsstoffen in zitten. Laten we wel wezen: een goed doorgevoerde vis, kan rustig enkele weken zonder voer. Kijk naar de goudvissen in de vijver: wanneer ze gedurende de zomer goed gevoerd zijn, overleven ze de winter met weinig tot geen voedsel. Geen probleem. Ook een schildpad kan makkelijk een tijdje zonder voedsel. Zo is de natuur, soms is er even geen voedsel te vinden.

Fake of echt?

Met China weet je het maar nooit: is het fake of echt? Feit is dat er in China geen wet bestaat over het welzijn van huisdieren, alleen over mishandeling van wilde dieren. Maar het lijkt sterk op de bonsai-kittens. Het verhaal van de bonsai-kittens ging de hele wereld rond: kittens die in glazen potten werden gestopt en gevoederd werden via een slangetje. De kittens zouden altijd hierin blijven leven. Het was een grap van een aantal studenten uit de VS, die een hele goede website hierover hadden opgezet.

Nergens op het internet is te vinden waar je de sleutelhanger zou kunnen bestellen, ze zijn alleen te koop op metrostations in China zelf. Het lijkt toch echt waar te zijn: al in 2007 waren er kleine zakjes met gekleurd water te koop in China, waarin een schattig klein visje zit. Ook kon je er toen al schildpadjes kopen om ze los te laten in zee. Waarop vervolgens de chinezen ze weer uit het water vissen om weer opnieuw te verkopen. Het mooiste zou dus zijn dat niemand deze vissen en schildpadden koopt.

Of de sleutelbos ook echt verkocht wordt, is nog de vraag, feit is wel dat de kleine zakjes met visjes al in 2007 daadwerkelijk verkocht werden. Maar of het ook een rage wordt als sleutelhanger? De bonsai-kittens heeft ook nooit iemand willen hebben, fake of niet.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De vis- en schildpadsleutelhanger"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 29-04-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!