InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Dieren als militair wapen

Dieren als militair wapen

Militairen verbergen bommen in dieren. Sinds de tweede wereldoorlog doen militaire wetenschappers wereldwijd onderzoek naar de mogelijkheid om dieren in te zetten als drager van explosieven. Ezels, honden, duiven en vleermuizen zijn door legers van bommen voorzien om dieren om te vormen in moordcommando´s. Dieren worden tegenwoordig ingezet om explosieven op te sporen omdat een dierenleven voor minder telt dan een mensenleven. Ethisch gezien is het de vraag of de mens dieren goed behandelt.

Inhoudsopgave:

Gier in Saudi -Arabië

In Saudi-Arabië werd eind 2010 een gier aangetroffen met een zender. Arabische media hebben redenen om aan te nemen dat het gaat om een militair experiment. Het zou militairen enorm helpen wanneer ze door middel van technologie een vogel kunnen sturen om een precisie-bombardement uit te voeren. Via de zender wordt een elektro-magnetisch veld aangemaakt. Vogels navigeren zich op het elektro-magnetisch veld van de aarde. Het Amerikaanse leger heeft experimenten uitgevoerd met duiven en vleermuizen, dus waarom zou een gier niet door het Israëlische leger gebruikt worden om bommen te versturen? In Israël worden door het leger zelfs mensen gedrogeerd en volgeplakt met explosieven naar een markt gestuurd. Dit is één van de redenen dat Israël in een internationaal politiek isolement zit. Alleen de regering van de VS steunt Israël hardop.

Gedrogeerde mensen en dieren hebben als overeenkomst dat hun handelingen gestuurd kunnen worden door mensen. Ethisch gezien is het misbruik maken van de handelingsonbekwaamheid van mens of dier afkeurenswaardig.

Hannibal en zijn olifanten

Het zou naïef zijn om te denken dat legers geen dieren inzetten in de strijd. Zolang er legers bestaan, worden dieren misbruikt voor militaire doeleinden. In vroegere tijden werden ze vooral als lastdier gebruikt. In de geschiedenis blijkt dat olifanten zijn getraind en ingezet om oorlogsdaden te verrichten. In 218 voor Christus reed een beroemde generaal met olifanten over de Alpen. Generaal Hannibal uit Tunis wat toen Carthago heette, verzamelde 37 olifanten en 47.000 manschappen om het Romeinse Rijk aan te vallen. Via Spanje trok hij met zijn olifanten naar het Franse Alpengebergte. Hij stak het dak van Europa over en liet de Romeinen in verbazing achter omdat ze nog nooit een olifant hadden gezien. Een olifant is echter geen bergdier. Nadat de Alpen gepasseerd waren, had inmiddels bijna de helft van het aantal olifanten het loodje gelegd. Hannibal voerde zijn campagne door tot aan Rome. Hij kwam daar aan met nog slechts één olifant. Voor de olifanten was Hannibal´s oorlogsdrift geen succes.

Honden in Vietnam

In Vietnam had het Amerikaanse leger vierduizend honden meegenomen om explosieven op te sporen. Vele honden vonden de dood toen ze een explosief ontdekten. De honden die niet dood zijn gegaan moesten de soldaten van de bevelhebbers achterlaten in Vietnam. In het kader van een oorlog vinden legerorganisaties het gerechtvaardigd om een dierenleven als minder waardevol te beschouwen dan een mensenleven. Sommige honden zijn in Vietnam blijven doorleven en vormen een verwilderde groep honden. Vele soldaten waren verbaasd over het verbod om de honden mee terug naar huis te nemen.

Honden in tweede wereldoorlog

Het Russisch leger heeft in de tweede wereldoorlog honden ingezet als anti-tankwapen. Het was geen succes omdat de honden hun explosieven niet afdeden als ze eenmaal op de plaats van bestemming waren. Soms renden ze met explosief en al weer enthousiast terug naar hun baasje. Daarom lieten de militairen de explosieven die aan de honden bevestigd waren op afstand ontploffen. Omdat voor elke ontploffing een hond moet worden getraind is dit systeem als zijnde te duur afgeschaft. Japan heeft in de tweede wereldoorlog 25.000 honden van Duitsland gekregen. Ze spanden de honden voor een karretje met explosieven.

Hond in Irak

In de Irak-oorlog in 2004 werd een geval gemeld van een met explosieven opgebonden hond. Het systeem faalde echter. In Irak kwamen hevige protesten onder de bevolking tegen het gebruik van honden in de oorlog. Het Amerikaanse leger heeft ook enkele proeven met honden gedaan maar duiven waren onder de militairen populairder om bommen te vervoeren. Men zegt dat vanaf de jaren 50 er genoeg elektronische apparatuur was om bommen te begeleiden waardoor de interesse in dieren afnam. Dat is echter niet waar omdat honden later in Vietnam zijn gebruikt, weliswaar met een andere reden, namelijk voor opsporing van explosieven. Maar voor de hond maakt dat niets uit; hij wordt in beide gevallen opgeblazen als hij zijn werk goed doet.

Amerika en Israël

Het leger van Amerika heeft veruit de meeste experimenten op dieren uitgevoerd. In de Vietnam-oorlog zijn dolfijnen ingezet om Vietcong-duikers uit te schakelen. In de tweede wereldoorlog heeft men 2 miljoen dollar uitgegeven aan onderzoek om vleermuizen van brandbommen te voorzien en deze boven Japan los te laten. Omdat de atoombom sneller klaar was is er een halt gekomen aan het vleermuisproject. Militaire informatie uit de tweede wereldoorlog vertelt dat westerse mogendheden volop met dieren aan het experimenteren waren. Actuele militaire informatie is geheim of er wordt weinig aandacht aan besteed. Er zijn bijvoorbeeld dodelijke electromagnetische wapens in gebruik maar bijna niemand weet het. Ook over de microwave-bommen die elektronische apparatuur vernietigen weten we weinig. In de informatie die over het recente verleden van dieren in het militaire apparaat naar buiten komt lezen we dat alleen Palestijnse terroristen bommen op ezels bevestigen. Gelukkig is niet iedere bewoner van de wereld naïef. Terroristen de schuld geven is goedkope retoriek die alleen in het voordeel werkt van militaire organisaties. Het zou naïef zijn om niet van de mogelijkheid uit te gaan dat legers terreurdaden plegen onder een valse vlag ter vermeerdering van hun eigen glorie. De Israëlische aanval in 1967 op het Amerikaanse marineschip ´Liberty´ is daar een goed voorbeeld van. De VS en Israël samen hebben gepoogd Egypte als schuldige aan te wijzen om een oorlog te ontketenen maar de Joods-Amerikaanse samenzweerders vielen snel door de mand. De kans is groot dat legers nog steeds terreurincidenten in scene zetten. Zolang er geen onafhankelijk internationaal onderzoek is in door oorlog gecorrumpeerde landen als Israël, is het naïef om de officiële versie als onomstotelijke waarheid aan te nemen.

Gier als PR-instrument

De gier in Saudi-Arabië wordt gebruikt als Israëlisch pr-instrument. In de berichtgeving wordt vermeld dat het om een ring en zender gaat waarmee de vlucht van vogels vaker onderzocht wordt op migratiebewegingen. Het is een dubbel systeem om de vogelvlucht te identificeren; vroeger werd alleen een ring gebruikt. Israëlische kranten doen het voorkomen alsof de Arabische suggestie dat de vogel een spionagemiddel is een geval van paranoia betreft. De mogelijkheid dat het een Israëlisch spionage-experiment of zelfs een wapen betreft, is echter reëel. We leven 60 jaar na de tweede wereldoorlog. In die tijd is er veel veranderd en zijn technieken verbeterd. In 2008 werd er in Israël melding gemaakt van het verzamelen van eieren van gieren om jonge gieren in gevangenschap op te voeden. Er waren echter nooit te weinig gieren in Israël. Sterker nog: ooit waren er geen gieren in Israël. Of de Israëlische gier die in Saudi-Arabië is gevonden een onderdeel is van een militair experiment weet niemand, maar het getuigt van historisch besef om de mogelijkheid te overwegen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Uitleg over de duivensportUitleg over de duivensportDe duivensport is een mooie sport voor natuur en dierenliefhebbers. In Nederland zit er een dalende lijn in het aantal m…
Vlag en wapen van Waddeneiland AmelandVlag en wapen van Waddeneiland AmelandAmeland heeft een eigen vlag en wapen. De kleuren die bij het eiland horen zijn geel en blauw. Het is een mooie kleurenc…
Evolutie dieren richting de mensheid (domesticatie)Evolutie dieren richting de mensheid (domesticatie)Hoe komt het toch dat sommige dieren (zowel vlucht- als prooidieren) zich zo prettig voelen bij de mens en andere dieren…
Vlag van AndorraVlag van AndorraHet is een dwergstaatje midden in de Pyreneeën. Andorra. Ook dit land heeft een nationale vlag. Deze vlag lijkt op vlagg…
Het dierenrijk, een bijzonder rijkIn het verleden, toen de wereld nog makkelijk was, werd al het leven op aarde onderverdeeld in twee groepen: het dierenr…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/USS_Liberty_incident
  • http://www.cynical-c.com/?p=7820
  • http://republicanifi.com/news/Saudis-say-Israel-sent-spying-vulture-1494180.html
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Animal-borne_bomb_attacks
  • http://www.ynet.co.il/english/articles/0,7340,L-3520274,00.html
  • http://www.bilderberg.org/micwaves.htm#ultra
  • http://findarticles.com/p/news-articles/daily-mail-london-england-the/mi_8002/is_2010_March_1/mossad-drugged-suffocated-terrorist/ai_n50370821/

Reageer op het artikel "Dieren als militair wapen"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 07-05-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!