Huisvesting kip: voerbakken, waterbakken en het zandbad

Huisvesting kip: voerbakken, waterbakken en het zandbad Wanneer je kippen wilt gaan houden, zal je ook moeten zorgen voor de huisvesting van de kippen. Hierbij moet je onder andere denken aan het zandbad, voerbakken en waterbakken. Voor verschillende rassen zijn verschillende voerbakken en waterbakken op de markt, met elk hun specifieke functies en voorzieningen. Een ander ding dat niet mag ontbreken bij de huisvesting van kippen is het zandbad. Hoe kan je voor jouw kippen nou de juiste voerbakken, waterbakken en zandbaden uitzoeken, zodat de kippen hebben wat hun hartje begeert?

Inhoud

Soorten voerbakken voor kippen

Er zijn veel verschillende soorten voerbakken en waterbakken op de markt voor kippen. En allemaal hebben ze hun eigen voordelen en nadelen. Niet alleen qua functionaliteit kunnen de bakken verschillen, maar ook de hoeveelheid kippen die je gaat houden heeft invloed op welke voerbak of waterbak je gaat aanschaffen.

Aardenwerken bakken

Als je maar een paar kipjes houdt, kan een goede, zware, aardenwerken schaal die geglazuurd is dienstdoen als voerbak. Ook kan zon schaal gebruikt worden als drinkbak voor de kip. Wel is het aangeraden om wel te kijken naar een bak die een rand heeft die naar binnen is gebogen en dat de voerbak nooit tot aan de rand gevuld is. De meeste kippen hebben namelijk de neiging om met hun poten in het voer te krabben. Wanneer de rand open is, of wanneer de bak te vol is, wordt het voer alle kanten op gegooid door hun gegraaf.

Voerbakken en drinkbakken van ander materiaal

Voerbakken en drinkbakken voor kippen kan je ook in andere materialen aanschaffen. In principe kan je alles gebruiken wat dienst kan doen als voer- of waterbak. Enige voorwaarde is dat het materiaal goed schoon te maken moet zijn, en dat het niet al te licht van gewicht is zodat het niet wordt omgetrapt door de kippen.

Professionele uitrusting

Wanneer je meerdere kippen hebt, kan een voer- en waterbak gewenst zijn met een meer professionelere uitstraling. Zo zijn er kleine trogjes te koop van roestvrijstaal, die in verschillende lengtes te koop zijn. Deze materialen zijn goed te desinfecteren.

Ook een voersilo of drinktoren oogt professioneel: voordeel hiervan is dat de dieren er niet in kunnen krabben of erop kunnen gaan zitten.

Ruif voor groenvoer

Kippen houden van groenvoer. Dit kan natuurlijk los op de grond gegooid worden, maar er zijn speciale ruiven voor groenvoer te koop, waardoor het groenvoer netjes bij elkaar blijft en er minder vervuiling optreedt doordat het op de grond ligt. Deze ruif wordt vaak in het nachthok opgehangen, op hoogte, zodat de dieren wat afleiding en beweging krijgen. Hang de ruif net zo hoog op, dat de dieren een beetje moeten springen om bij het groenvoer te komen.

Soorten drinkbakken voor kippen

Drinkbakken of waterbakken voor kippen zijn ook in verschillende maten en uitvoeringen te koop. Het beste is om de waterbakken niet direct op de grond te plaatsen, omdat ze omver getrapt kunnen worden of bevuild raken met uitwerpselen van de kippen. Het waterreservoir kan het beste opgehangen worden in het nachthok, of op een plankje tegen de wand van het hok plaatsen.

De hoogte van de waterbak moet aangepast worden aan de hoogte van de kippen. Het moge duidelijk zijn dat de bak voor een klein krielkipje als de anconakriel veel lager moet hangen dan de waterbak voor een grote brahma.

Een goede waterbak

Een goede waterbak is het zogenoemde tonnetje. Dit is verkrijgbaar met een inhoudsmaat van 0,5 tot 5 liter. Het is gemaakt van kunststof en gemakkelijk schoon te maken. De inhoudsmaat moet aangepast zijn aan het waterverbruik van de kippen per 24 uur.

Voer- en waterbakken voor kippen met kuiven en baarden

Speciale aandacht voor het uitzoeken van voer- en waterbakken is van belang bij kippen met veel kopbevedering, zoals een kuif en/of baard. Bij standaard voer- en drinkbakken is de kans zeer groot dat hun baard en/of kuif vies en nat wordt, wat de veren kan aantasten en zelfs de gezondheid van de kip kan benadelen. De speciaal voor deze kippenrassen ontworpen drinkbakken en voerbakken zijn zo gemaakt dat ze voorkomen dat de kuif en baard nat of vuil kunnen worden.

Deze speciaal hiervoor ontworpen drinktorens en voertorens zijn niet overal te krijgen. Meestal zijn ze alleen bij de meer gespecialiseerde dierenwinkels verkrijgbaar en op de wat betere webwinkels. Ook een winkel voor agrariërs kan deze drinkbakken en voerbakken verkopen. Op tentoonstellingen voor kippen zijn vaak ook leveranciers aanwezig die deze attributen voorkopen.

Het zandbad voor kippen

Alle kippen, groot en klein, hebben behoefte om zich te wassen met zand. Wanneer kippen de vrije uitloop genieten, kunnen zij vaak zelf een plekje met zand vinden waar ze een zandbad kunnen nemen. Worden de dieren echter in een afgesloten ren gehouden, dan hebben ze een speciaal zandbad nodig om zichzelf goed te kunnen verzorgen.

Je kan een standaard zandbad kopen in de meer gespecialiseerde dierenwinkel, maar je kan er ook voor kiezen om zelf een zandbad voor de kippen te maken. Hiervoor maak je een aparte bak, bij voorkeur van kunststof of hout, met een opstaande rand van ongeveer 20 centimeter. Hoe groot de bak precies moet zijn, hangt af van de grootte van de kippen die er gebruik van gaan maken. Toch kan je voor dwerghoenders vaak een formaat van 55 x 55 centimeter aanhouden, en voor grotere rassen is 75 x 75 cm tot 100 bij 100 centimeter vaak voldoende.

Het zandbak moet gevuld worden met schoon wit zand, wat regelmatig vervangen dient te worden. De bak moet altijd op een droge plaats staan, omdat het zand anders nat en vies kan worden door bijvoorbeeld regen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waaraan moet een goed kippenhok voldoen?Waaraan moet een goed kippenhok voldoen?Kippen houden is een leuke en lonende hobby die u zo uitgebreid kunt maken als u zelf maar wilt. U kunt er bijvoorbeeld…
Huisvesting kippen: buitenren of de vrije uitloopHuisvesting kippen: buitenren of de vrije uitloopAls je kippen wilt houden, moet je ook nadenken over de huisvesting. Ga je de kippen in een afgesloten buitenren houden,…
Onzindelijkheid bij een katDe kat is van nature een erg zindelijk dier, maar door verschillende oorzaken kan een kat onzindelijk raken en zijn beho…

Geiten: geitenmelk en melkproductieGeiten: geitenmelk en melkproductieGeitenmelk is een melksoort die je net als koemelk zo kunt drinken. Naast de consumptie van geitenmelk worden er ook all…
Verminkingen van vee: een onverklaard fenomeenVerminkingen van vee: een onverklaard fenomeenHet verschijnsel verminking van vee is het doden en verminken van vee en andere dieren onder ongewone omstandigheden. Er…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Klimkin, Pixabay
  • Boek: kippenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef & Aad Rijs. ISBN: 9789036628037
  • https://www.kippenhuis.nl/drinkbak-voerbak/voerbak-kippen
  • https://www.kleinveeservice.nl/voerbak/kippenvoerbak/?sl=nl
  • https://www.dierenverblijf.com/pluimvee/voerbakken-en-drinktorens/
  • https://kippenhouden.com/zandbak/zandbak-kippen/
  • https://www.levendehave.nl/dierenwikis/pluimvee/huisvesting-van-kippen
  • https://www.levendehave.nl/dierenwikis/pluimvee/stofbad

Reageer op het artikel "Huisvesting kip: voerbakken, waterbakken en het zandbad"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 10-03-2020
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!