InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Producten van de geit

Producten van de geit

Producten van de geit Geiten zijn dieren die al duizenden jaren door de mens gehouden worden als nutdier en lastdier. Als nutdier wordt de geit vooral gehouden voor zijn vlees en melk, maar ook andere producten zoals de huid (leer) en pezen van de geit worden gebruikt in het (vroegere) dagelijkse leven. Als lastdier doet de geit ook goed zijn werk: vroeger werd de geit vooral gebruikt als lastdier om spullen van de mens van de ene naar de andere plek te dragen. Vooral over grote stukken was dit erg handig, of als men over steile berghellingen moest lopen. Maar welke producten kan de geit ons eigenlijk allemaal leveren?

Inhoud

Domesticatie van de geit

De mens leeft al duizenden jaren samen met geiten. In eerste instantie zal dit proces waarschijnlijk per ongeluk op gang zijn gekomen, maar er is een moment in de geschiedenis geweest dat de mens het belang van geiten inzag. Ze begonnen de geiten te houden in omheiningen, deze mensen werden ook gezien als de primitieve boeren. De dieren werden onder andere gebruikt als lastdier, maar ook als leverancier van vlees en in een latere periode ook melk. Het proces waarbij geit en mens gingen samenleven en samenwerken, wordt ook wel de domesticatie van de geit genoemd.

Geitenvlees en lamsvlees

De geit wordt al vele eeuwen geslacht voor het vlees. Vooral mensen in ontwikkelingslanden eten veel geitenvlees, in de westerse wereld is geitenvlees haast niet verkrijgbaar. Het vlees smaakt heerlijk en heeft een kenmerkende, karakteristieke smaak. Misschien is dit ook wel de reden dat veel westerlingen dit niet eten, omdat er zoveel smaak aan het vlees zit en mensen dit niet gewend zijn.

Lamsvlees wordt ook redelijk veel gegeten – dit houdt in dat het vlees afkomstig is van lammeren, in plaats van dat het afkomstig is van volwassen (volgroeide) dieren. De prijs van geitenlamsvlees ligt vaak wat hoger dan dat van geitenvlees.

Geitenmelk

Ook worden geiten veelvuldig gehouden voor hun melk. Waar vroeger de geit dienstdeed als melkleverancier voor het gezin (elk gezin had vaak wel één of meer geiten rondlopen), zijn er sinds ongeveer halverwege de twintigste eeuw steeds meer professionele geitenmelkerijen. Deze commerciële bedrijven hebben een groot aantal geiten in bezit, er zijn veel bedrijven die meer dan 1.500 melkgeiten hebben. De geiten worden tweemaal per dag gemolken, waarna de melk wordt opgehaald door grotere zuivelbedrijven als Campina. Deze melk kunnen mensen als consument in de winkel kopen.

Geitenmelk heeft een sterkere smaak als gewone koemelk. Sommige mensen vinden de smaak van geitenmelk heerlijk, terwijl andere personen ervan gruwelen – je moet echt van geitenmelk houden. Een groot voordeel van geitenmelk is dat mensen met een koemelkallergie vaak wel geitenmelk kunnen nuttigen zonder hier allergisch op te reageren. Ook zuigelingenvoeding kan op basis van geitenmelk(poeder) gekocht worden in de meeste supermarkten en drogisterijen.

Producten op basis van geitenmelk

Er zijn veel producten op de markt die op basis van geitenmelk zijn gemaakt. De meeste mensen weten niet dat er zo’n breed scala aan zuivelproducten van de geit verkrijgbaar zijn, terwijl dit toch voor de hand ligt. Een greep uit de producten op basis van geitenmelk:
  • Yoghurt
  • Boter
  • Karnemelk
  • Kaas
  • IJs
  • Zuigelingenvoeding

Leer

Naast zuivel en vlees, is de geit ook een groot leverancier van leer. Leer wordt gemaakt van de huid van de geit, en kan voor diverse doeleinden gebruikt worden. Zo kunnen er schoenen van gemaakt worden, tassen, portemonnees, buideltasjes, stoelen en alle andere mogelijke producten die op basis van leer gemaakt kunnen worden. Producten van geitenleer zijn onder het publiek nog weinig bekend, waarschijnlijk ook omdat er veel meer koeienleder verhandeld wordt en de meeste producten daar dus van gemaakt zijn.

Verzorgingsproducten

Geitenmelk wordt ook verwerkt in een breed scala aan verzorgingsproducten voor onze huid. Stoffen die in geitenmelk verwerkt zitten, blijken een positieve uitwerking te hebben op onze huid. Daarom hebben fabrikanten diverse crèmes, zoals dagcrèmes, nachtcrèmes en voedende of verzorgende crèmes ontwikkeld om onze huid in optimale conditie te laten verkeren.

Pezen

Pezen zijn een soort draadjes in ons lichaam, die verbonden zijn aan gewrichten en spieren. Door de pezen te spannen of te ontspannen, kunnen we onze vingers, knieën, schouders en dergelijke bewegen. Ook geiten hebben door hun hele lichaam pezen lopen. De pezen kunnen door de mens heel goed gebruikt worden als een soort touw om bijvoorbeeld takken mee aan elkaar te binden of om schoenen te naaien. Tegenwoordig gebruiken wij meestal synthetische of katoenen garen hiervoor, maar eeuwen geleden werden hier dus pezen voor gebruikt. In de derdewereldlanden worden nog steeds op grote schaal pezen gebruikt om dingen aan elkaar te bevestigen.

Botten

Door de primitieve mens werden de botten van de geit op grote schaal gebruikt als werktuig. Ze konden er bijvoorbeeld messen, hamers of vorken van maken. Ook werden sommige lange botten gebruikt als wapen; er werd een punt aan gemaakt waardoor het bot als speer kon dienstdoen.

Haren

Haren van de geit werden – en worden nog steeds – regelmatig gebruikt om haarborstels, kwasten, scheerborstels, tochtstrippen enzovoort van te maken.

Wol

De meeste mensen denken dat alleen schapen wol produceren, maar er is één geitenras (de angorageit) welke ook wol produceert. Deze wol wordt gezien als een luxe wolsoort die zachter is dan schapenwol.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Nederlandse melkgeitDe Nederlandse melkgeitDe Nederlandse melkgeit is het meest bekende ras in Nederland. Het heeft zijn naam dan ook te danken aan de hoeveelheid…
Geiten melken voor eigen gebruikGeiten melken voor eigen gebruikMelkgeiten zijn sterke, intelligente, rustige en sociale dieren met een eigen wil. Melkgeiten die als hobbydier worden g…
Geitenras: Zuid-Afrikaanse boergeit of boerbokGeitenras: Zuid-Afrikaanse boergeit of boerbokDe Zuid-Afrikaanse boergeit is een van oorsprong Zuid-Afrikaans geitenras dat voornamelijk is ontwikkeld voor de product…
Geitenras: Poitevine geitGeitenras: Poitevine geitWereldwijd bestaan enkele honderden geitenrassen, waaronder de Poitevine geit. De Poitevine geit is een elegante, mooie…
Gezonde melk, geitenmelkGezonde melk, geitenmelkMensen drinken al eeuwen lang geitenmelk, maar door economische redenen drinken Nederlanders meer koemelk dan geitenmelk…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sasint, Pixabay
  • Boek: Geiten. Auteur: Hans L. Schippers. ISBN: 9789087400040
  • https://dier-en-natuur.infonu.nl/diversen/179057-domesticatie-geit-waarom-geiten-werden-gedomesticeerd.html

Reageer op het artikel "Producten van de geit"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 08-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!