InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Letterhout of slangenhout

Letterhout of slangenhout

Letterhout of slangenhout Het hout van de altijd groen blijvende loofboom met de botanische naam Piratinera guianensis of Brosimum guianense uit de Moraceae familie, wordt in Nederland letterhout of slangenhout genoemd. In andere talen heet het hout: snakewood, speckled wood, amourette, bois de lettres moucheté, Muskatholz, Schlangenholz of Tigerholz. Waarschijnlijk kreeg het hout deze naam vanwege zijn “tekening”; vlekjes en spikkels die enigszins lijken op letters of de huid van een slang.

Herkomst

De bomen die het letterhout leveren komen voor in Brazilië, maar met name in Guyana en Suriname. Vanaf het einde van de 16de en in de 17de eeuw had Nederland in Zuid-Amerika drie kolonies die nu samen het huidige Guyana vormen en verder het latere Frans Guyana. Daarnaast kreeg Nederland na de “Tweede Engels-Nederlandse Oorlog” in 1667, Suriname in ruil voor “Nieuw Nederland” (New York). Na de Napoleontische oorlogen werden in 1815 al deze kolonies behalve Suriname overgedragen aan het Verenigd Koninkrijk.

Het letterhout werd voor het eerst waargenomen door Robert Harcourt, een Engelse ontdekkingsreiziger die in 1609 een expeditie naar Guyana leidde. De handel in Letterhout begon rond 1624 en verliep al snel voorspoedig. Suriname werd in die tijd ook wel Speckle-wood Country genoemd (Letterhoutland), wegens de grote hoeveelheid letterhout die daar vandaan kwam. Letterhout werd in Suriname net als suiker een ruilmiddel, vanaf 1670 werd het zelfs een wettelijk betaalmiddel omdat er een gebrek was aan geld. Tegenwoordig is letterhout, vooral het hout met een mooie tekening zeldzaam en daarom zeer prijzig. Tot ongeveer het laatste deel van de 18de eeuw werd deze houtsoort veel verhandeld, daarna kreeg men meer interesse in andere houtsoorten uit die omgeving.

Letterhout / Bron: VuurvliegLetterhout / Bron: Vuurvlieg

Eigenschappen

De bomen worden tot ongeveer 25 meter hoog en het kernhout heeft een diameter tot ca. 16 cm. Letterhout is een van de hardste en tevens kostbaarste tropische houtsoorten die er bestaan.

Structuur

Letterhout is erg hard en zwaar, heeft een dichte structuur, zeer fijne nerf en is recht van draad.

Kleur en tekening

Het spinthout is geel-wit van kleur en het kernhout roodbruin met opvallende donker bruine of zwarte vlekjes en spikkels. Daarbij heeft deze houtsoort een natuurlijke glans. Er zijn ook soorten zonder tekening. Bij lange blootstelling aan licht verbleekt de kleur en vervaagt de tekening van het hout. Hierdoor wordt letterhout bij antieke meubels vaak aangezien voor bv. mahoniehout.

Latexsap

De bomen kunnen latexsap bevatten, een dikke witte emulsie. Latex is het sap van een aantal boomsoorten waaruit doorgaans een natuurlijk rubber wordt geproduceerd.

Bewerken en toepassingen

Ondanks de hardheid is letterhout redelijk goed te bewerken, alleen zagen is moeilijk en gereedschap wordt snel bot. Sommige soorten zijn broos en kunnen tijdens het bewerken snel splinteren. Het hout is mooi glad en glanzend te polijsten.

Vooral in de 17de eeuw werd het hout veel toegepast als fineer op meubels, voor inlegwerk en marqueterie. Letterhout was toen in Europa een erg geliefde houtsoort. Doordat de Engelsen in 1795 Suriname terug veroverden van Nederland, werden de Engelse meubels in die periode vaker van letterhout gemaakt. Massief werd dit hout zelden voor meubels gebruikt, de diameter van de boom is te klein om er grote afmetingen hout van te kunnen maken. Verder wordt letterhout tot op heden gebruikt voor draaiwerk, kleine voorwerpen en muziekinstrumenten zoals viool- strijkstokken en gitaren.

Lees verder

© 2015 - 2019 Vuurvlieg, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mogano (talk · Contribs), Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • “Materialenkennis voor meubelmakers”, P.E.L. Izeren en G.J. Lips.
  • http://www.houtinfo.nl/toepassingen/houtdatabase/detail/318
  • http://www.nehosoc.nl/monsters-detail-id.php?d=316
  • http://www.wood-database.com/lumber-identification/hardwoods/snakewood/
  • https://baroquebows.com/snakewood/
  • http://www.cbvs.sr/museum/numis-infovoorz-moni%20tori%2014.htm
  • Afbeelding bron 1: Vuurvlieg

Reageer op het artikel "Letterhout of slangenhout"

Infoteur: Vuurvlieg
Laatste update: 20-09-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Special: Tropisch hardhout
Schrijf mee!