InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Oorlogsdolfijnen, dolfijnen die zeemijnen opsporen

Oorlogsdolfijnen, dolfijnen die zeemijnen opsporen

Oorlogsdolfijnen, dolfijnen die zeemijnen opsporen De creativiteit bij mensen die zich bezighouden met het bedenken van hulpmiddelen voor het opsporen en ontmantelen van bepaalde objecten worden steeds inventiever. Niet alleen technische hulpmiddelen worden steeds geavanceerder, ook de inzet van dieren wordt steeds populairder. Zo is de Russische marine in 2014 begonnen om dolfijnen op te leiden tot oorlogsdolfijnen. Dolfijnen schijnen daar uitstekend geschikt voor te zijn. Een marine-eenheid, die uitsluitend bestaat uit dolfijnen, klinkt als een nieuwe uitvinding van een ondenkbaar wapen. Het tegendeel is echter in deze situatie het geval. Al veel eerder was men erachter dat dolfijnen zeer geschikt zijn voor het uitvoeren van missies. Zo werden tijdens de Koude Oorlog (1945-1989) ook al oorlogsdolfijnen ingezet. Oorlogsdolfijnen worden vooral opgeleid om zeemijnen op te sporen en te ontmantelen. Zo worden er dolfijnen ingezet rondom het schiereiland Krim in de Zwarte Zee. Ook de Verenigde Staten maken gebruik van oorlogsdolfijnen.

Oorlogsdolfijnen tijdens de Koude Oorlog

Al jaren is bekend dat de dolfijnen zeer intelligente dieren zijn. Dieren die leergierig zijn en veel kunnen en willen leren. Dat is één van de redenen dat dolfijnen worden opgeleid tot oorlogsdolfijnen. Het opleiden van dolfijnen tot oorlogsdolfijnen is niet nieuw. Al tijdens de Koude Oorlog werd, in de voormalige Sovjet-Unie in de havenstad Sebastopol aan de Zwarte Zee, in 1965 een opleidingscentrum ingericht.

Trainen van dolfijnen

Het opleidingscentrum was speciaal opgericht voor het trainen van dolfijnen. Na de opleiding konden de dolfijnen worden ingezet als oorlogsdolfijnen. Naast het opleiden van dolfijnen werden er destijds in het trainingscentrum in Sebastopol ook nog andere onderzoeken en testen uitgevoerd. Bij deze onderzoeken ging het erom om te kunnen vaststellen of het zinvol was om een haalbaarheidsonderzoek te doen naar de geschiktheid of ook de zeehonden, de zeeleeuwen en de orka’s ingezet konden worden als 'geheime wapen'. Uiteindelijk is men op basis van de behaalde onderzoeksresultaten alleen met de dolfijnen verder gegaan.

Dierenleed

De trainingen die in de voormalige Sovjet-Unie met de dolfijnen werden uitgevoerd, waren volgens de dierenliefhebbers alles behalve diervriendelijk. Anno 2014 wil Rusland vooral dolfijnen inzetten om gevaarlijke “objecten” zoals zeemijnen op te sporen. Tijdens de koude oorlog had de marine van de Sovjet-Unie heel andere plannen met de dolfijnen. Het plan was toen om de dolfijnen op te leiden tot levende torpedo’s.

Levende bommen

In het trainingscentrum in Sebastopol kregen de dolfijnen tassen aan hun lichaam gebonden. In deze tassen werden bommen verstopt. Het idee hierachter was dat de dolfijnen naar een vooraf bepaald doelwit zouden zwemmen en daar de bom tot ontploffing zouden brengen. Zodra de bom tot ontploffing zou worden gebracht, zou de desbetreffende dolfijn door deze ontploffing zelf ook sterven. Men was dus aansprakelijk voor verschrikkelijk dierenleed, maar dat leek de marine van het voormalige Sovjet-Unie destijds niets te schelen.

Levende torpedo’s

Echter bleek het plan, om dolfijnen in te zetten als levende torpedo’s, in werkelijkheid moeilijk uit te voeren. De dolfijnen hielden er niet van dat er tassen om hun lichaam werden gebonden. Deze slimme dieren deden er vervolgens alles aan om hun lichaam te ontdoen van de tassen waarin de bommen zaten verstopt. Daarnaast verdronken zelfs enkele dolfijnen, omdat de bommen die in de tassen waren gedaan, te zwaar bleken.

Sonarapparatuur

Tegenwoordig worden de oorlogsdolfijnen hoofdzakelijk ingezet voor het opsporen van zeemijnen. Het inzetten van dolfijnen zou hierbij effectiever werken dan het inzetten van moderne sonarapparatuur. Daarnaast worden de dolfijnen in de opleidingscentrums opgeleid tot het verkennen van stukken zee voor militaire duikers en het opsporen van vermiste drenkelingen.

Rusland en de Verenigde Staten

Het Russische opleidingsprogramma, waarmee dolfijnen worden opgeleid tot oorlogsdolfijnen, is één van de twee opleidingscentrums voor oorlogsdolfijnen in de wereld. Ook in het Amerikaanse San Diego leidt het opleidingscentrum de dolfijnen op tot oorlogsdolfijnen. In oktober 2012 werden er bijvoorbeeld zes in de Verenigde Staten opgeleide dolfijnen ingezet om in de Montenegrijnse Baai van Kotor naar bommen te zoeken. Het ging om bommen die afkomstig waren van zowel de Eerste als Tweede Wereldoorlog, maar ook van de oorlogen tijdens het uiteenvallen van Joegoslavië in de jaren negentig.
Gerelateerde artikelen
Vietnam; vijandbeeldenIn de Koude Oorlog maakten zowel de Svojet-Unie als de Verenigde Staten gebruik van propaganda. Hiermee verklaarde en le…
Vietnam; nieuwe internationale verhoudingenDe vietnamoorlog, een gruwelijke gebeurtenis in de geschiedenis van Amerika en Vietnam. Beide landen hadden grote verlie…
Ruimtewedloop tijdens de Koude OorlogRuimtewedloop tijdens de Koude Oorlog1957-1975: de Tweede Wereldoorlog is afgelopen en Europa is bezig met de wederopbouw. Rusland en Amerika zijn echter in…
De opkomst van het CommunismeDe opkomst van het CommunismeDe Rode Revolutie wordt het ook wel genoemd: De opkomst van de Communisme. Zo'n 90 jaar geleden maakte het Communisme zi…
ContainmentpolitiekOm de expansiedrift van de Sovjet-Unie ten aanzien van het communisme een halt toe te roepen, ontwikkelde de Verenigde S…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mikakaptur, Pixabay
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Sebastopol
  • http://www.demorgen.be/nieuws/rusland-oefent-opnieuw-met-oorlogsdolfijnen-a2139977/
  • http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenland/article/detail/1513281/2012/10/08/Dolfijnen-van-Amerikaanse-leger-speuren-naar-bommen-in-Montenegro.dhtml

Reageer op het artikel "Oorlogsdolfijnen, dolfijnen die zeemijnen opsporen"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 02-07-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!