InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Diervoeding; wat eten dieren precies?
mijn kijk op

Diervoeding; wat eten dieren precies?

Diervoeding; wat eten dieren precies? Met diervoeding wordt de dierenliefhebber enigszins in de maling genomen. In de reclame krijg je biefstukken te zien maar in het echt eten de dieren koppen, hoeven en tenen. Daarnaast regende het de afgelopen jaren schandalen in de diervoedingsindustrie. Jörg Zipprick schreef een interessant boek ’De Supermarktleugen’. Hierin doet hij uit de doeken hoe de supermarkten en de leveranciers van producten mensen op allerlei mogelijke manieren een iets te rooskleurig werkelijkheidsbeeld voorspiegelen, bijvoorbeeld over diervoeding.
Diverse van de in dit artikel behandelde informatie komt uit het boek De supermarktleugen van Jörg Zipprick.Diverse van de in dit artikel behandelde informatie komt uit het boek De supermarktleugen van Jörg Zipprick.

Inhoud:

De visie van Jörg Zipprick

Fabrikanten zijn niet open over de productie van diervoeding. Er zijn slechts weinigen die onderzoek naar de productie van diervoeding hebben gedaan. Jörg Zipprick behoort tot deze enkelingen. Het kan zijn dat zijn bevindingen niet overeen komen met denkbeelden van anderen over diervoeding.

Pas op, artikel bevat schokkende inhoud!

De inhoud van dit artikel kan schokkend zijn voor dierenliefhebbers. Daarom is het op zijn plaats om de inhoud van dit artikel toe te lichten. Er staan zaken in die niet algemeen bekend zijn. Zo kon in 2014 het tv-programma ´De Keuringsdienst van Waarde´ er niet achter komen hoe een dierenvoedingsfabriek de inhoud van zijn diervoerblikken samenstelt; ze gaven eerlijk toe dat de fabrieken niet wilden meewerken aan hun onderzoek. De schrijver Jörg Zipprick is een onderzoeksjournalist die succesvol research heeft gedaan naar de gebruiken in de voedings- en diervoedingsindustrie. Hij verkondigt in zijn boek ´De supermarktleugen´ niet zozeer zijn eigen mening maar observaties, die deels als ´subjectief´ te betitelen zijn.

Huisdieren worden vaak ziek van diervoeding

Op deze website staat een overzicht van wetenschappelijke artikelen waarin beschreven wordt hoe huisdieren zoals honden en katten ziek worden van diervoeding. De lijst van schadelijke toevoegingen is erg lang en zelfs onvolledig. De website nodigt je uit om woorden als ´Complete en uitgebalanceerde diervoeding´ in het licht te bekijken dat schijnt op het feit dat steeds meer huisdieren obesitas en diabetes krijgen. Dr. Mercola heeft eveneens een belangwekkend artikel over diervoeding geschreven. Hij zegt vooral dat er allerlei ongewenste bijproducten in de diervoerblikken zitten zoals veren, hanekammen, snavels, kippenvoeten en lellen. Daarnaast wijst Mercola erop dat men vaak maismeel gebruikt wat een product is dat vele allergische reacties oproept. Bovendien zit er witte rijst in diervoeding wat niet erg gezond is voor onze trouwe viervoeters.

Diervoeding

De reclames van diervoeding zijn gericht op de mensen die dit voor hun dieren moeten kopen. Sappige stukken vlees lichten vergezeld van een takje peterselie het beeld op, maar deze ingrediënten zitten niet in de blikken honden- en kattenvoer. Er is sprake van een discrepantie tussen het beeld dat de reclame ons voorschotelt en het uiteindelijke product dat dieren krijgen voorgeschoteld.

Bestaan er wel diervoedingsbedrijven?

Allereerst is het van belang om in te zien dat er weinig bedrijven bestaan die zich hebben gespecialiseerd in diervoeding. Er zijn bijna geen bedrijven die zich uitsluitend op hondenvoer richten. Procter&Gamble is wat wasmiddelen betreft een concurrent van Unilever maar het verkoopt net zo gemakkelijk het dierenvoermerk Eukanuba. Nestlé ken je misschien van allerlei chocolade- en koffieartikelen, maar dit van oorsprong Zwitserse bedrijf brengt ook de diervoedingmerken Purina, Beneful en ProPlan in de handel. Masterfoods brengt naast Marsrepen ook de diervoeders van Royal Canin op de markt en zo kun je wel even doorgaan.

Geef je hond hoeven en tenen

In de diervoeding ´brokjes´ voor honden en katten zit geen vlees maar vleesafval in de vorm van huid, uier, kop, hoeven, ogen, longen en tenen. Deze dieronderdelen worden door mensen over het algemeen niet gegeten. Dit dierlijk slachtafval wordt vermengd met meel van gevogelte-afval, dierlijk vet en maïszetmeel. Daaraan wordt een eiwitisolaat, gehydrolyseerd dierlijk eiwit, visolie en sojameel toegevoegd. Het geheel wordt tot een brij verwerkt waarna het in een extruder terecht komt. In tegenstelling tot wat gezondheidsexperts beweren is visolie een ongezond afvalproduct. Een extruder is een apparaat dat onder hoge temperaturen kan werken en een brij onder hoge in allerlei vormpjes kan persen. Deze vormen worden gedroogd en men heeft zogenaamde brokken gecreëerd die men als voer voor dieren geschikt acht.

Vleesbrokkenpers

Voor het fabriceren van ´natte vleesbrokken´ wordt een andere extruder gebruikt. Er wordt een mengsel van vleesafval gebruikt waarover diervoederfabrikanten geen duidelijkheid geven. Vaak wordt door mensen het vermoeden geuit dat voor de fabricage van hondenvlees dode honden worden gebruikt. Of dat waar is kan alleen een werknemer van een diervoederbedrijf vertellen aangezien directies van deze bedrijven geen antwoord geven op vragen van journalisten. In ieder geval wordt het vleesmengsel gekookt en tijdens het kookproces ingeblikt. Het garen gebeurt vaak in het blik. Dit voer bevat te weinig voedingsstoffen voor de dieren en daarom gebruikt men synthetische vitaminen, mineralen en aminozuren.

Biefstuk op de foto, slachtafval in het blik

Op zich is het gebruik van slachtafval niet eens zo erg, ware het niet dat de reclame een ander beeld geeft; men laat lappen vers vlees zien. Hierdoor creëert men een illusie. Dat heeft een doel; slachtafval is supergoedkoop en vlees is een beetje duurder. Daardoor kan een blik diervoer met relatief veel winstmarge worden verkocht.

Hongerstimulators

Dieren eten niet zomaar iets op. Ze voelen normaal gesproken haarfijn aan wat eetbaar is en wat niet. Om een voorbeeld te geven: veruit de meeste dieren zullen een product dat in een magnetron is geweest niet opeten omdat ze aanvoelen dat het ongezond is. Maar blikvoer eten ze al te graag op. Dan moet het goed zijn, zou je zeggen. Helaas zijn de diervoederfabrikanten de dieren te slim af. Ze doen aroma’s door de producten die de eetlust van honden en katten opwekken. Een eetlustopwekkend middel is bijvoorbeeld trisodiumpyrofosfaat. Er zijn bedrijven, zoals het bedrijf Diana, die zijn gespecialiseerd in het ontwikkelen van synthetische stoffen die de smaakbeleving en het hongergevoel stimuleren. Hun cliënten zijn restaurants, diervoederfabrikanten en de voedingsmiddelenindustrie. Door bedrijven als deze zijn mens en dier in staat om de voedingstofarme vleespulp naar binnen te schranzen als ware het een culinair hoogstandje.

Welvaartsziekten bij dieren

Vanaf eind 20e eeuw worden de dieren een stuk vaker ziek dan vroeger. Ze krijgen diabetes, hart- en vaatziekten, obesitas, nierproblemen. Eigenlijk krijgen de dieren dezelfde ziekten als mensen. Geen nood aan de man! De merken Purina en Royal Canin hebben speciale voeding ontwikkeld voor diabetes en hart- en vaatziekten. Er is zelfs dierenvoer dat is gericht op het afslanken. Dat de dieren ziek worden van het oorspronkelijke blikvoer en droogbrokken, daar heeft niemand het over. Men roept alleen euforisch dat de bedrijven tegenwoordig zoveel kunnen en wetenschappelijk onderlegd zijn.

Reeks aan ´incidenten´

Maar als de bedrijven zoveel kunnen en investeren in wetenschappelijk onderzoek, waarom moet er dan steeds vaker diervoeding van de markt worden gehaald? Op wereldschaal volgen de schandalen elkaar in rap tempo op. Uiteraard haast de industrie zich om te zeggen dat elk geval een ‘’tragisch incident’’ is. Daarmee ontkent men de problemen op structurele schaal in de diervoedingsindustrie. Royal Canin werd in 2006 uit de handel genomen wegens een overdosis aan vitamine D. In 2007 werden Royal Canin en Eukanuba in de VS van de markt gehaald wegens een te hoog melaminegehalte. In 2007 werd ook een product van Purina uit de handel genomen. Zo gaat het terughalen van producten eindeloos door. Wie daar meer over wilt lezen kan de PDF in de bronnen raadplegen. Stoffen die de laatste jaren veel in diervoeding zijn aangetroffen zijn:
  • Melamine, een stof die de nieren aantast
  • Mycotoxinen schimmels die ontstekingen veroorzaken
  • Carcinogenen, kankerverwekkende stoffen
  • Salmonella, potentieel dodelijke bacterie

Nierproblemen door kattenvoeding

Dan zijn er nog de specialisten die zeggen dat de natte blikvoeding sowieso niet goed is voor katten omdat veel katten er nierproblemen van krijgen. Daarnaast werken de hongerstimulerende middelen funest voor een kat. Veel kattenliefhebbers zijn tegenwoordig verbaasd waarom hun kat zoveel wil eten. Zelfs als ze net een portie op hebben, willen ze er weer één. Dat komt door de hongerstimulators in diervoeding. Verder zijn er relatief veel dieren die tegenwoordig allergieën en darmproblemen zoals braken en diarree hebben. Ook darmontstekingen komen steeds vaker voor. Alles wijst erop dat diervoeding in het begin van de 21e eeuw is geëvolueerd naar een zeer ongezond product voor dieren.

Dierproeven

Jörg Zipprick brengt in zijn boek een interessante kwestie aan het licht. In onze tijd zijn allerlei dierproeven verboden op cosmetica. Maar er gebeuren nog steeds dierproeven om het eten van dieren te testen. Zo krijgen katten hondenvoer te eten wat niet goed voor hen is; ze worden er blind van. Het testen van diervoeding op dieren wat kan leiden tot ziekten is een ethische dubieuze kwestie, niet in het minst omdat de fabrikanten op deze manier kunnen nagaan hoever ze kunnen gaan in het versynthetiseren van voedsel, het gebruiken van slachtafval en het veroorzaken van ziekten zodat in een later stadium van het dierenleven de dieren kunnen overschakelen op duurder afslankvoer of antidiabetesvoer.

Acrylamide, een kankerverwekkende stof in alle diervoeding

Acrylamide in voeding voor mensen wordt streng gecontroleerd. In alle diervoeding zit acrylamide en daar wordt de aanwezigheid een stuk minder gecontroleerd. Door het verhittingsproces wordt deze stof tot stand gebracht. Het vervelende van acylamide is dat het kanker kan veroorzaken. Het feit dat dierenvoerfabrikanten hun product vaan tweemaal verhitten verhoogt de kans op overdadige aanwezigheid van acrylamide. Wie meer over acrylamide wilt lezen kan hier terecht.

Alternatieven

Er zijn alternatieven voor dierenliefhebbers. Je kunt bij de slager pens halen. Met de huidige prijzen is het halen van vers voedsel nauwelijks duurder. Daarnaast eten vele dieren gewoon aardappelen sommige groenten en zilvervliesrijst. Honden kunnen zelfs een bruine, biologische boterham eten, als ze het maar hebben geleerd. Vermeng een oude biologische boterham met warm water, eventueel kun je er wat hondenbrokken bij doen en de hond eet het graag op. Er zijn zelfs mensen die hun honden en katten met succes volledig vegetarisch eten geven. Blikvoeding en dierenbrokken heeft je huisdier in principe niet nodig. Wat je ook zou kunnen doen is het voer uit blikken en droogvoer uit zakken combineren met gezond voedsel dat overblijft na een gezinsmaaltijd zoals aardappelen, zilvervliesrijst, verse groenten en biologisch brood.
Gerelateerde artikelen
De perfecte biefstuk bakken: zo doe je dat!Veel vleesliefhebbers kunnen zich erop verheugen: het perfect gebakken biefstukje. Maar hoe krijg je de biefstuk goed ge…
Extra malse biefstukHeb je wat te vieren? Dan kook je natuurlijk extra lekker. Een heerlijk stuk vlees ofzo! Een tijd geleden ben ik begonne…
Het melken van koeienKoeien worden al 8000 jaar gebruikt voor hun melk. Wat zijn de verschillende melkopstellingen en hoe werkt dat melken?
Een veulen afspenen? Hoe doe ik dat?Een veulen afspenen? Hoe doe ik dat?Er komt een tijd dat je veulentje zonder zijn of haar moeder verder moet gaan. Je hebt het veulen bijvoorbeeld verkocht,…
Gemarineerde biefstukBiefstuk is natuurlijk al lekker met alleen een beetje zout en peper, maar voor de liefhebbers van gemarineerd vlees: Ge…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bykst, Pixabay
  • Boek: Jörg Zipprick, De supermarktleugen
  • Ziek van diervoeding: http://www.mousabilities.com/nutrition/research.html
  • http://healthypets.mercola.com/sites/healthypets/archive/2012/03/09/nutrition-the-fifth-vital-assessment.aspx
  • http://www.poisonedpets.com/cancer-risk-chemical-found-in-starchy-foods-including-kibble15504/
  • Schandalen in diervoedingsindustrie: JFFD-WhitePaper-20140714.pdf
  • Foto´s: publiek domein

Reageer op het artikel "Diervoeding; wat eten dieren precies?"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 10-04-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Mijn kijk op…
Schrijf mee!