InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Natuursteen: marmer

Natuursteen: marmer

Natuursteen: marmer Het woord marmer is ontleend aan het Latijn 'marmor' dat glanzende steen betekent. Marmer is ontstaan door kristallisatie van kalksteen. Het wordt in verschillende landen gewonnen en er bestaan diverse soorten. In de oudheid was dit natuursteen al zeer gewild als bouwmateriaal en in de beeldhouwkunst.

Soorten

Landen waar marmer wordt gewonnen zijn o.a.: België, Italië, Griekenland, Spanje, Portugal, Zweden, Noorwegen, Turkije, Afrika, China, Iran, India en Egypte. De kleuren van marmer verschillen per gebied en land; wit, rood, roze, beige, zandkleur, bruin, groen, blauw, zwart en grijs. Het witte marmer is het zuiverste, het heeft geen verontreinigingen. Gekleurde marmersoorten hebben meestal vlekken of aders, dit marmer is ontstaan door minerale verontreinigingen als: klei, leem, zand en ijzer-oxiden.

Marmergroeve in Carrara, Italië / Bron: Reiner Flassig, Wikimedia Commons (Publiek domein)Marmergroeve in Carrara, Italië / Bron: Reiner Flassig, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Italië

Het bekendste marmer uit Italië is Bianco Carrara, het is wit marmer dat van oorsprong werd gewonnen bij de kleine stad Carrara in Toscane. De oude Romeinen waren daar begonnen met het winnen van dit marmer. Rond de derde eeuw raakte de groeve buiten gebruik. In de omgeving van Carrara, in de Apuaanse Alpen zijn nog ongeveer 300 andere steengroeven, daar werd vanaf de 14de eeuw het witte marmer gewonnen. 'Rose Jaspé de Brignoles' is een roze-beige kleurig Italiaanse marmersoort met drukke rose-oranje smalle aders. (zie foto bij inleiding). Nog een andere soort uit Italië is bv. 'Arni Alto', het is wit met zwart-grijze aders.

Turkije

Het eiland Marmara in de omgeving van Istanbul was in de oudheid al bekend om het witte marmer dat daar vandaan kwam. Dit marmer werd in veel steden in Turkije gebruikt.

India

Een witte marmersoort uit de stad Makrana in de deelstaat Rajasthan wordt gezien als het beste en oudste ter wereld. Het verandert niet van kleur en verliest zijn glans niet. Omdat het vanwege de ligging van die steengroeven onmogelijk is om daar moderne machines te gebruiken, wordt het marmer er met de hand gedolven.

'Vert de Tinos' uit Griekenland / Bron: Vuurvlieg'Vert de Tinos' uit Griekenland / Bron: Vuurvlieg

Griekenland

'Vert de Tinos' komt uit Griekenland, het is donkergroen tot zwart van kleur en heeft lichtgroene brede en smalle aders. 'Skyros' is afkomstig van het gelijknamige Griekse eiland, het wit tot lichtgeel met roze nuances en aders.

België

Enkele Belgische soorten: 'Bleu Belge' is blauwzwart met witte aders. 'Rouge Royal' is rood marmer met grijze en witte plekken. 'Saint Anne' is donkergrijs tot zwart en heeft witte en grijze vlekken en aderen.

Eigenschappen

  • Marmer is een harde steensoort maar zachter dan bv. graniet en is goed te verwerken.
  • Als ruw marmer is gepolijst ontstaat er een zeer vlak en glanzend oppervlak.
  • De aders geven een mooie tekening of patroon van figuren.
  • Witte marmersoorten zijn op sommige plekken iets lichtdoorlatend.
  • Ondanks een hoge slijtvastheid kunnen er wel krassen op marmer ontstaan.
  • De meeste soorten marmer zijn vorstbestendig.
  • Zuren zoals azijn, wijn en citrusvruchten kunnen na het inwerken bij marmer vlekken veroorzaken.

Toepassingen

Bouwwerken en beeldhouwwerken

In de oudheid gebruikte men vooral wit marmer voor de bouw van tempels, zuilen en beelden, gekleurd marmer werd meer toegepast in interieurs. Enkele beroemde voorbeelden uit het verleden zijn:
  • De tempels op de Akropolis in Griekenland, deze zijn gemaakt van wit marmer.
  • Het beeldhouwwerk Hermes van Praxiteles uit de 4de eeuw v.Chr. werd gemaakt uit marmer van het Griekse eiland Paros.
  • De grote piramide op het Giza Plateau in Egypte was van oorsprong bedekt met wit gepolijst marmer.
  • De beeldhouwwerken Pietà en David van Michelangelo Buonarroti, deze zijn gemaakt van het witte Carrara marmer.
  • De Taj Mahal in India, een mausoleum gebouwd tussen 1632 en 1648 is van wit marmer dat waarschijnlijk afkomstig is uit de stad Makrana.
  • De Sacré Coeur, een basiliek in Parijs gebouwd tussen 1875 en 1914 is opgetrokken uit wit marmer.

Interieur van het Paleis van Versailles / Bron: Lionel Allorge, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Interieur van het Paleis van Versailles / Bron: Lionel Allorge, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Interieur

Vanaf ongeveer de 17de eeuw werd marmer soms in huizen van de rijkere bourgeoisie en de adel toegepast zoals; trappen, vensterbanken, schouwen, vloeren en wanden. In die periode, ook wel de Barok genoemd werd marmer een geliefd materiaal. Het interieur van het Paleis van Versailles (gebouwd in 1624) in Frankrijk is grotendeels van marmer, hiervoor werden de mooiste marmersoorten ook uit andere landen, waaronder uit België en Italië gebruikt. Daarnaast werd marmer gebruikt op meubels als tafelblad, op een commode, (wand)tafel, bureau of secretaire.

Tegenwoordig

Marmer wordt nog steeds veel toegepast in interieurs; vloeren, wanden, trappen, vensterbanken, aanrecht of wasbak en soms op meubels. Verder wordt het gebruikt voor monumenten, grafstenen en beeldhouwwerken.

Marmer imitaties

Het imiteren van marmer is een oude schildertechniek waarbij een marmersoort realistisch wordt nageschilderd. Deze techniek kan worden gebruikt om verschillende redenen; het is goedkoper, een bepaalde marmersoort is niet meer te verkrijgen, of omdat echt marmer vanwege het gewicht onmogelijk is te gebruiken.
© 2014 - 2018 Vuurvlieg, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Natuursteen op de vloer, mooi!Natuursteen op de vloer, mooi!Natuursteen op vloeren geeft een woning een bijzondere stijl. Bij het inrichten en aankleden van het interieur van een w…
Het kiezen van een stenen vloerHet kiezen van een stenen vloerDe afgelopen jaren is de belangstelling voor marmeren vloeren enorm toegenomen, de toegevoegde waarde aan een gebouw is…
Beeldhouwen: het werken met marmerAl eeuwen is marmer een geliefde steensoort voor het maken van beelden of verwerken in het huis. We kennen de marmeren b…
Tuintafel van natuursteen; een blikvanger op uw terrasTuintafel van natuursteen; een blikvanger op uw terrasEen tuintafel van natuursteen past helemaal in de tuintrends van dit moment. Natuursteen heeft als groot voordeel dat he…
Vloerbedekking: Natuursteen, een vergelijking van de soortenVal je voor natuursteen, ga dan zorgvuldig tewerk bij je keuze van de soort, de kleur en de toepassing. Omdat er veel so…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Vuurvlieg
  • http://www.bloqstone.nl/soorten/carrara/
  • http://www.agriwiki.nl/wiki/Marmer
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Marmer
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Carrara_marble
  • Afbeelding bron 1: Reiner Flassig, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Vuurvlieg
  • Afbeelding bron 3: Lionel Allorge, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Natuursteen: marmer"

Infoteur: Vuurvlieg
Laatste update: 20-09-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!