InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Anderhalfpaards- of tweepaardstrailer?

Anderhalfpaards- of tweepaardstrailer?

Anderhalfpaards- of tweepaardstrailer? Je hebt een paard en wil graag met het paard op pad. De keuze voor de aanschaf van een paardentrailer wordt gemaakt. Op het moment dat de zoektocht start komt men voor de keuze, een anderhalfpaards- of een tweepaardstrailer? Dit artikel gaat in op de diverse voordelen en aandachtspunten tussen beide soorten paardentrailers. Op het moment dat je slechts één paard hebt om te vervoeren staat men voor de keuze om of een anderhalfpaarstrailer aan te schaffen of een tweepaardstrailer.

Voorafgaand aan de aanschaf voor een trailer is het eerst zaak om de gegevens van het trekkende voertuig raad te plegen. Wat is het trekvermogen en de maximale kogeldruk van het trekkende voertuig van de paardentrailer? En welke paardentrailers behoren dan tot de mogelijkheden?

Anderhalfpaardstrailer, aandachtspunten

Binnenruimte

Een anderhalfpaardstrailer is gemaakt voor het vervoer van één paard of pony. De naam anderhalfpaards komt voort uit de binnenruimte. De ruimte waar het paard staat is breder, vandaar de naam anderhalfpaards. Het voordeel van deze extra ruimte is zowel voor paard, als mens prettig. Sommige paarden staan graag breder, hierdoor kan het paard beter zijn evenwicht behouden tijdens het vervoer.

Tip: Het geldt niet voor alle paarden dat zij juist graag breed (of smal) staan. Per paard kan de voorkeur voor juist breed of smal staan verschillen. Het prettigst is om dit voorafgaand aan de aanschaf te testen met het paard, door zowel een anderhalf- als een tweepaardstrailer te huren.

Behalve de extra ruimte voor het paard, is deze extra ruimte ook prettig voor de eigenaar. In een anderhalfpaardstrailer is voldoende ruimte om een paard of pony in de trailer te kunnen opzadelen.

Aanschaf

De aanschaf van een anderhalfpaardstrailer ligt prijstechnisch gunstiger dan de aanschaf van een tweepaardstrailer. Als je zeker weet dat in de nabije toekomst geen tweede paard komt, kan dit een belangrijk voordeel zijn ten opzichte van een tweepaardstrailer.

Gewicht

Het gewicht van anderhalfpaardstrailer ligt lager dan bij een tweepaardstrailer. Daarnaast is het gewicht van de trailer met paard beter verdeeld achter een anderhalfpaardstrailer, dan wanneer er één paard vervoert wordt in een tweepaardstrailer.

Tweepaardstrailer, aandachtspunten

Binnenruimte

Een tweepaardstrailer is in essentie gebouwd voor het vervoer van twee paarden of pony's. Door het tussenschot worden de twee paarden of pony's van elkaar gescheiden. Hierdoor staan beide paarden krapper dan in een anderhalfpaardstrailer. Opzadelen in een tweepaardstrailer met tussenschot is niet mogelijk.

Indien er slechts één paard in een tweepaardstrailer wordt vervoerd kan er bij de meeste tweepaardstrailers voor worden gekozen om het tussenschot te verwijderen en een lange voor- en achterstang te gebruiken (extra optie). Hierdoor heeft het paard meer ruimte dan in een anderhalfpaardstrailer en behoort opzadelen in de trailer ook tot de mogelijkheden.

Aanschaf

De aanschafsprijs van een tweepaardstrailer ligt hoger dan bij een anderhalfpaardstrailer.

Gewicht

Een tweepaardstrailer is door de extra grootte en extra laadvermogen zwaarder. Het ledig gewicht van de trailer ligt hoger dan bij een anderhalfpaardstrailer. Dit is een belangrijk aandachtspunt voor het trekkende voertuig. Let erop dat het voertuig dit gewicht (en bijbehorende kogeldruk) mag trekken.

Samengevat

Voordelen anderhalfpaards

  • Meer ruimte voor paard en eigenaar
  • Goedkoper in aanschaf
  • 'Kleinere / lichtere' auto in tegenstelling tot een tweepaardstrailer
  • Je hebt maar één paard, dus in principe niet meer ruimte nodig

Voordelen tweepaardstrailer

  • Afhankelijk van de wensen van het paard, steviger in tweepaardstrailer door minder ruimte, of juist extra veel ruimte bij verwijderen tussenschot
  • Je kunt een andere paard meenemen op wedstrijd of buitenrit
  • Behalve het vervoer van paard, kan er aan de andere zijde (bij gebruik van tussenschot) meer vervoerd worden, zoals een fiets of extra paardenspullen

Bij het bezit van één paard is het in de meeste gevallen interessanter om voor een anderhalfpaardstrailer te kiezen. In het geval dat de trailer ook veelal wordt gebruikt om veel in te voeren (ander soort spullen) of vaak met meerdere paarden wordt gereisd (samen op buitenrit of wedstrijd) kan de aanschaf van een tweepaardstrailer een betere keus zijn. Maak vooraf een duidelijke afweging tussen bovenstaande aspecten voor een goede keus.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aanhanger achter de auto, wanneer is een E rijbewijs nodig?Aanhanger achter de auto, wanneer is een E rijbewijs nodig?Een aanhanger achter de auto. Vaak is de wet- en regelgeving niet helemaal duidelijk. Wanneer heb je nu wel een E rijbew…
Sportieve activiteiten op de Loonse en Drunense DuinenSportieve activiteiten op de Loonse en Drunense DuinenAls je sportief bent en van de natuur houdt, dan kun je jezelf heel goed vermaken op de Loonse en Drunense Duinen. Dit p…
Paardentrailer zelf opknappenPaardentrailer zelf opknappenVeel mensen kiezen uit financieel oogpunt voor een tweedehands trailer. Deze moet natuurlijk in goede staat zijn om een…
Paarden: Slachten of inslapen? Een lastige beslissingPaarden: Slachten of inslapen? Een lastige beslissingWanneer je een eigen paard koopt denk je er wellicht niet aan, maar kan het zijn dat je ooit voor de keuze komt te staan…
Paarden fokken om er hoog mee te springenPaarden fokken om er hoog mee te springenEr wordt enorm veel geld verdiend in de paardensport. Maar aan de basis van een springpaard ligt de paardenboer want hij…

Reageer op het artikel "Anderhalfpaards- of tweepaardstrailer?"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 01-09-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!