InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Orkaan Haiyan, zwaarste orkaan ooit

Orkaan Haiyan, zwaarste orkaan ooit

Orkaan Haiyan, zwaarste orkaan ooit Orkanen kennen wij hier in Europa eigenlijk alleen maar van de televisie. Er wordt hier wel eens een windhoos gezien, maar dat iets echt helemaal niets in vergelijking met een orkaan. In de Filipijnen heeft er op 8 november 2013 een superstorm gewoed. Orkaan Haiyan is de zwaarste landstorm ooit gemeten.

Categorieën orkanen

Orkaan Haiyan heeft categorie 5 gekregen. Deze categorieën hebben te maken met de zwaarte van de orkaan. Er zijn vijf categorieën.

Categoriewind k/m per uur
1119-153
2154-177
3178-209
4210-249
5250 en harder

Ze gaan bij de meting van een storm uit van de zwaarste windstoot. De zwaarste windstoot die gemeten is, wordt aan de categorie gekoppeld. De zwaarste windstoot van de orkaan Haiyan was 379 k/m per uur. Als je naar de tabel hierboven kijkt, zie dat deze orkaan categorie 5 heeft. Maar omdat de zwaarste windstoot van deze orkaan zo ontzettend hard was, wordt orkaan Haiyan als superstorm bestempeld.

Behalve dat er af een toe een windhoos in Nederland wordt gezien, komen er gelukkig geen orkanen in Nederland voor. Maar op 25 januari 1990 woedde er een heftige storm in Nederland met windkracht 11. In deze storm werd er een windstoot van 158 k/m per uur gemeten. En als je boven in de tabel kijkt, zie je dat deze windstoot op orkaankracht 2 uit komt. Voor meer informatie over stormen en windstoten klik dan hier.

Tyfoon, taifoen cycloon of orkaan

Een orkaan, tyfoon, taifoen en cycloon zijn allemaal benamingen voor eenzelfde soort storm. In Amerika, het Caribisch gebied en in Australië word de storm een orkaan genoemd. In Zuidoost-Azië wordt de storm een tyfoon of taifoen genoemd.

Verwoesting

Een orkaan kan enorm veel verwoesten en schade aanrichten. Vooral in drukbevolkte gebieden zijn verwoestingen en schades vaak erg groot. Maar naast verwoesting en schade vallen er vaak ook dodelijke slachtoffers. Orkaan Haiyan is van oost naar west over de Filipijnen heen getrokken richting Vietnam. Op het eiland Leyte en dan voornamelijk in de provincie hoofdstad Tacloban heeft Haiyan flink huisgehouden. Eigenlijk is Tacloban letterlijk van de wereldkaart afgeblazen. Want er is werkelijk niets meer van deze stad over gebleven. Er zijn duizenden doden gevallen en er worden ook nog eens duizenden mensen vermist. Alles is verwoest. In al die jaren wat de mensen hebben opgebouwd, is in een mum van tijd gewoon verdwenen.

Wondertje

Een paar dagen nadat de orkaan de Filipijnen heeft verlaten wordt er een klein wondertje geboren. In een verwoeste hangar ziet een klein meisje tussen het puin het levenslicht. De moeder zelf noemt het een wonderbaby. Omdat ze dacht dat ze zelf de orkaan niet zou overleven.

Steeds meer superstormen

In de laatste 50 jaar komen superstormen als Haiyan steeds vaker voor. Denk maar een aan orkaan Katrina die in 2005 New Orleans plat legde. De hoeveelheid orkanen die per jaar voorkomen is eigenlijk niet veranderd. Maar wel de kracht van de orkanen. Wetenschappers hebben wel een link gelegd met de klimaatverandering en de steeds krachtiger wordende orkanen.

Maar omdat wereldwijd het klimaat verandert, komen orkanen ook steeds meer richting Europa. Door de opwarming van zeewater kan een tornado langer zijn energie uit het warme water halen. Daarom Komen orkanen steeds dichter bij de Noordzee en de Golf van Biskaje.
© 2013 - 2017 Lautof, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • NOS
  • Elsvier

Reageer op het artikel "Orkaan Haiyan, zwaarste orkaan ooit"

Infoteur: Lautof
Laatste update: 11-10-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!