Bedreigde walvissoorten

Bedreigde walvissoorten De walvis is een bedreigde diersoort. Maar liefst zeven soorten van de walvis zijn een bedreigde diersoort. Deze bedreigde walvissoorten staan op de zogenaamde 'rode lijst' en worden ernstig bedreigd. Welke walvissoorten zijn er bedreigd op dit moment?

Bedreigde zeereuzen

Van sommige walvissoorten bevolken nog maar 200 exemplaren de wereldzeeën. Door de intensieve jacht de voorbije eeuwen, worstelingen met visnetten, aanvaringen met schepen en vervuiling van hun leefgebied, zijn tenminste zeven walvissoorten er slecht aan toe. Ze staan op de rode lijst met bedreigde diersoorten.

De noordkaper en de Pacifische Noordkaper

Met een topsnelheid van 10 kilometer per uur waren deze walvissen een makkelijke prooi voor walvisjagers. Hun aantal ging begin vorige eeuw snel achteruit, en in 1935 werden ze als een van de eerste walvissoorten beschermd. Maar het gaat nog steeds slecht. Naar schatting leven nog maar 300 Noordkapers en 200 Pacifische Noordkapers.
  • Lengte: 18 meter
  • Leefgebied: Noord-Atlantische Oceaan, en het noorden van de Grote Oceaan.

Noordse vinvis

Sinds de jaren 50 werd flink op deze soort gejaagd. Tegen het eind van de jaren 70 was de jaarlijkse vangst drastisch afgenomen van 25.000 tot 150. Het ging niet goed met de Noordse vinvis. Vanaf 1979 heeft hij een beschermde status. Er zijn er nu nog zo'n 57.000.
  • Lengte: 20 meter
  • Leefgebied: Alle oceanen, behalve de pool- en tropische gebieden.

Blauwe vinvis

Dit is de grootste walvis die er bestaat. In de 20ste eeuw werden ze bejaagd tot ze bijna waren uitgestorven. Ze waren zeer gewild om hun vet en olie. Eén vinvis leverde 70 tot 80 vaten olie op. Voor een walvis is deze soort, met een topsnelheid van 48 kilometer per uur, behoorlijk snel. Vanaf 1966 zijn ze beschermd. Er leven nu nog tussen de 2000 en 6000 blauwe vinvissen.
  • Lengte: 27 meter
  • Leefgebied: Alle oceanen

Bultrug

Tijdens de eerste helft van de 20ste eeuw waren bultruggen geliefd bij jagers. Ze waren een makkelijke prooi omdat ze dichtbij de kust naar eten zoeken en tijdens het broedseizoen in grote groepen samenkomen. Naar schatting zwemmen nu nog 6000 exemplaren in de wereldwateren.
  • Lengte: 18 meter
  • Leefgebied: Alle oceanen

Potvis

Deze walvis is het grootst levende dier met tanden. De soort werd intensief bejaagd om de wasachtige substantie in de onderhuidse holten in zijn kop: spermacetti, een gewild smeermiddel. Vroeger dacht men dat dit het sperma van de walvis was, vandaar de naam. De schattingen over hoe veel dieren wereldwijd nog leven, lopen sterk uiteen van 200.000 tot bijna 2 miljoen.
  • Lengte: 18 meter
  • Leefgebied: Alle oceanen, en de Middellandse Zee.

Gewone vinvis

Deze dieren kunnen wel 100 jaar oud worden. De populatie is nu nog maar een fractie van wat het ooit was. Tussen 1946 en 1965 werden er jaarlijks meer dan 10.000 gevangen. Naar schatting zijn er nu niet meer dan 5000 over.
  • Lengte: maximaal 26 meter
  • Leefgebied: Alle oceanen in diepe wateren

Beloega

Dit is de enige walvissoort die helemaal wit is. In 1966 zwom per ongeluk een Beloega de Rijn op, helemaal tot Bonn. Normaal bewoont hij koudere wateren. Er leven nu nog tussen de 60.000 en 100.000 exemplaren.
  • Lengte: 3 tot 5 meter
  • Leefgebied: Kustwateren Noordelijke IJszee
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bedreigde walvissoorten"

Infoteur: Randy1991
Gepubliceerd: 29-03-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!