InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Dierentuinen in Hongarije

Dierentuinen in Hongarije

Dierentuinen in Hongarije In Hongarije waren dierentuinen tot de jaren vijftig van de vorige eeuw niet bijzonder populair. Sterker nog, er was er zelfs maar één: die van Boedapest. Groot voordeel hiervan is wel dat de betrekkelijk nieuwe dierentuinen in dit land daardoor meestal een betere huisvesting voor hun dieren hebben. In dit overzicht zijn zeven algemene dierentuinen opgenomen en zeven dierentuinen die zich specifiek op enkele diersoorten concentreren.

Dierentuin Boedapest (Boedapest)

Met meer dan tweeduizend dieren heeft Boedapest de grootste en de oudste (1866) dierentuin van Hongarije. Er is geprobeerd om alle dieren te huisvesten die je in een dierentuin mag verwachten. Zoals 116 verschillende soorten zoogdieren en 158 vogelsoorten. De dieren zijn vaak per werelddeel, of zelfs per land ingedeeld – er is een India-huis en een Madagascar-huis. Sommige verblijven zijn in prachtige Art Nouveau-stijl, zoals het olifanten- en het krokodillenverblijf, en genieten een beschermde status.

Dierentuin Nyíregháza (Noordoost-Hongarije)

Deze dierentuin werd in 1974 geopend en startte met enkel inheemse diersoorten. Die zijn er nog steeds, maar ondertussen is elk werelddeel vertegenwoordigd in de verzameling. Een attractie is het apenbos, waar bezoekers tussen de apen kunnen lopen. Sinds 2010 is er speciale aandacht voor de dieren uit Indonesië en uit de Indische oceaan. Onder de naam De Groene Piramide wordt het Indonesische regenwoud en een oceanarium met Indonesische vissen tentoongesteld.

Dierentuin Miskolc (Noordoost-Hongarije)

Kleine dierentuin (21 hectare), ook in aantallen dieren, maar wel met de grootste roede wolven van Centraal Europa. De beren waren even weg omdat hun verblijf werd gerenoveerd, maar sinds 2012 leven er weer bruine beren in de dierentuin. Deze dierentuin bestaat sinds 1983, in een gebied (met het Bükk-gebergte) dat al sinds de Middeleeuwen als natuurgebied in stand wordt gehouden.

Dierentuin Magán (Centraal-Hongarije)

Kleine, nog jonge dierentuin in het plaatsje Abony, vlakbij Szolnok. Met Afrikaanse (onder andere leeuwen en nijlpaarden), Aziatische (tijgers), Australische dieren én eigen Hongaarse dieren.

Dierentuin Pecs (Zuidwest-Hongarije)

Deze dierentuin valt uiteen in twee delen, waarvan de echte dierentuin in het berggebied nabij de stad ligt. Het klimaat in Pecs is warmer dan in de rest van Hongarije, en daardoor goed geschikt voor dieren uit tropische streken. Bijzondere attractie is de kleinste pony ter wereld, verder kunnen kinderen er het leven op een boerderij naspelen. Als extra onderdeel heeft de dierentuin midden in de stad Pecs nog een aquarium en terrarium, in een immense kelder onder de grond.

Dierentuin Szeged (Zuidoost-Hongarije)

Jonge dierentuin (1989), met 140 verschillende diersoorten uit alle windstreken, per werelddeel ingedeeld. Qua oppervlakte, 45 hectare, is het de grootste van Hongarije in zijn soort. Belangrijk onderdeel van de dierentuin is de opvang van gewonde en verweesde dieren, vooral vogels.

Dierentuin Debrecen (Oost-Hongarije)

Aardige dierentuin in Debrecen, helemaal tegen de Roemeense grens aan. De dierentuin bestaat sinds 1958 en herbergt ongeveer vijftienhonderd dieren uit de hele wereld. Extra attractie is een goed verzorgde botanische tuin. Een groot pretpark ligt direct naast de dierentuin.

Wildpark Budakeszi (omgeving Boedapest)

Dit park is betrekkelijk klein (26 hectare) en concentreert zich op Europese dieren, zoals wolven, vossen, egels en herten. Het is na een voorbereiding van ongeveer tien jaar in 1979 voor het publiek opengesteld. Het is een vrij rustig wildpark, met jaarlijks ongeveer 150 duizend bezoekers, waaronder veel scholieren uit Boedapest.

Buffelreservaat Kápolnapuszta (West-Hongarije)

Na de Tweede Wereldoorlog waren er nog maar een paar inheemse Hongaarse buffels, waar de Hongaren vervolgens goed op gingen letten. Sinds 1976 zijn deze buffels gehuisvest in een natuurpark direct ten zuidwesten van het Balatonmeer, waar ze in een beschermde omgeving in aantal flink zijn gegroeid. Als de dieren even niet zijn aan te raken, kunnen ze via telescopen en uitkijktorens worden bekeken. Het park heeft ook een museum waar de geschiedenis van de buffel wordt uiteengezet.

Hertenboerderij Bőszénfa (Zuidwest-Hongarije)

De grootste hertenfarm van Hongarije is 1300 hectare groot en herbergt onder andere anderhalf duizend edelherten, honderdvijftig moeflons en driehonderd wilde zwijnen. Ook inheemse Hongaarse diersoorten als het grijze rund en het Racka-schaap lopen er rond. In het park is het mogelijk om ritten op een kar of op een tractor te maken. Controversiëler is dat jagen op groot wild (dezelfde herten) ook tot de mogelijkheden behoort.

Tropicarium Boedapest (Boedapest)

Het Tropicarium in Boedapest heeft een aantal aquaria, en verder nog wat andere tropische dieren die in of in de buurt van water leven (krokodillen, tropische vogels, insecten). En haaien en roggen, maar ook veel minder bekende dieren. Bij de opening in 2000 was het Tropicarium het grootste zee-aquarium van Centraal-Europa.

Het Vogelziekenhuis Hortobágy (Noordoost-Hongarije)

Ziekenhuis en hersteloord voor vogels. De plek is niet toevallig gekozen: Hortobágy ligt op een trekroute, er worden dan ook veel vogels (gewond of sterk vermoeid) gevonden. Verder is educatie belangrijk: bezoekers leren met welke gevaren de vogels te maken hebben tijdens hun trek.

Otterpark Lábod (Zuidwest-Hongarije)

Geopend in 1998, in een groot merengebied. Dit park is bedoeld om de otter (hier leeft de grootste otterpopulatie van Europa) in zijn eigen leefomgeving te bestuderen, samen met andere dieren zoals de zeeadelaar en de ooievaar en de bijbehorende planten. Bezoekers kunnen via natuurpaden dichtbij de otters komen. Deze dieren krijgen het in het wild in Europa steeds moeilijker, hier zijn ze veilig in hun natuurlijke habitat.

Tehuis voor Beren Veresegyház (omgeving Boedapest)

Op 24 november 1998 werd in Veresegyház (dertig kilometer noordoostelijk van Boedapest) Europa’s eerste opvanghuis voor beren opgericht. Deze beren zijn veelal afkomstig van andere dierentuinen. De beren leven er gelukkig niet in kooien, maar in een groot gebied met water en rotsen, heuvels en bomen. Ze zijn naar de hekken te lokken met honing. Dat is spannend, maar het is de vraag of je dat moet willen. Op hetzelfde terrein leven ook wolven en nog een aantal minder spectaculaire wilde dieren.
© 2013 - 2019 Kempes, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hongarije, een samensmelting van Boeda en PestHongarije, een samensmelting van Boeda en PestHongarije is gelegen in Europa tegen Oostenrijk, Slowakije, Oekraïne, Roemenië, Servië, Kroatië en Slovenië. Dwars door…
Musea in BoedapestDe twee belangrijkste en grootste musea in Boedapest zijn het Hongaars Nationaal Museum en de Hongaarse Nationale Galeri…
Dierentuin: Burger's zooBent u opzoek naar een leuk dagje uit in de zomer en/of winter? Dan is Burger's zoo een geslaagd idee! Burger's zoo is e…
Vlag van HongarijeVlag van HongarijeRood. Wit. Groen? Ja, ook deze vlag bestaat en behoort tot een Europees land. Dit land is Hongarije. De Hongaarse vlag l…
Dierenverzorger in de dierentuinDierenverzorger in de dierentuinVeel mensen vinden het leuk om met dieren te werken. Een populair beroep is bijvoorbeeld dierenverzorger in de dierentui…
Bronnen en referenties
  • www.budapestagent.com
  • www.miskolczoo.hu
  • www.maganzoo.hu
  • http://www.hongaarskinderplezier.eu/index.php?pagina=2

Reageer op het artikel "Dierentuinen in Hongarije"

Infoteur: Kempes
Laatste update: 28-06-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!