InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Weersvoorspellingen: Het weer tijdens Pasen 2016

Weersvoorspellingen: Het weer tijdens Pasen 2016

Weersvoorspellingen: Het weer tijdens Pasen 2016 Pasen wordt veelal gezien als een echt lente feest. Toch geeft dit geen garantie voor mooi weer tijdens de Paasdagen. Pasen valt ieder jaar op een andere datum. Paaszondag wordt namelijk gevierd op de eerste zondag die volgt op de eerste volle maan na het begin van de lente op 21 maart. Hierdoor kan Pasen op zijn vroegst worden gevierd op zondag 22 maart en maandag 23 maart. De laatste zondag waarop eerste Paasdag gevierd kan worden is 25 april. Door deze grote spreiding van de paasdata zien we rondom de temperaturen die tijdens de Paasdagen gemeten zijn vaak grote verschillen. In 2016 wordt Pasen gevierd op zondag 27 maart en maandag 28 maart 2016. Op zondag 27 maart (eerste paasdag) gaat ook de zomertijd in.

Het weer tijdens Pasen

Pasen valt ieder jaar op een andere datum, maar altijd in de periode tussen 22 maart en 25 april. Door dit grote verschil in datum schommelen de temperaturen tijdens Pasen ook erg. Pasen kan een heel winters karakter hebben. Zo viel er tijdens de Paasdagen van 2008 lokaal 10cm sneeuw in Nederland en werden er minimumtemperaturen gemeten van - 7 graden Celsius. Toch associëren we Pasen veelal met mooi lente weer en dat is ook niet verwonderlijk. Naast een winters karakter kan Pasen ook een heel zomers karakter hebben.

Pasen 2011

In 2011 viel Pasen erg laat in het jaar, namelijk op 24 en 25 april. Tijdens dat jaar werd er wat betreft het weer tijdens de Paasdagen een warmterecord gevestigd. Het KNMI registreerde op eerste Paasdag op thuisbasis De Bilt 's middags temperaturen van 26 graden Celsius. Hiermee werd het oude warmterecord van 1949 verbroken. Tijdens eerste Paasdag, 17 april 1949 werd er in de Bilt een maximum temperatuur van 24.5 graden Celsius gemeten.

De warmste eerste Paasdag vanaf 1901 in De Bilt

Datumtemperatuur (°C)
24-4-201126.0
17-4-194924,5
22-4-198422,4
13-4-195221,5
15-4-197921,2

De koudste eerste Paasdag vnaf 1901 in De Bilt

Datumtemperatuur (°C)
29-3-19643,8
6-4-19585,8
23-3-20085,9
25-3-19516,0
19-4-19086,1

Weersvoorspelling Pasen 2016

Op 25 december 2015 had de meteorologische winter van 2015 al een warmterecord te pakken. In de Bilt werden in december 2015 temperaturen gemeten van wel 15 graden en daarmee is het oude landelijke warmterecord voor de decembermaand verbroken Deze warme temperaturen zouden een voorbode van een mooie en warme lenteperiode kunnen zijn, maar geven beslist geen garantie. Op dit moment lijkt de maand maart zeer grillig te gaan verlopen. Een maand waarin zowel warmte als koude records het weleens eens zouden kunnen worden. Wat betreft het paasweer van 2016 is het dan ook nog koffiedik kijken en kan het dus zowel vriezen als dooien. De kans dat de Paasdagen van 2016 zomerse temperaturen zullen leveren lijken echter op basis van de zomerse temperaturen in december 2015 nihil.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.knmi.nl
  • www.ad.nl

Reageer op het artikel "Weersvoorspellingen: Het weer tijdens Pasen 2016"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 12-06-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!