InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Welke varkensrassen zijn er?

Welke varkensrassen zijn er?

Welke varkensrassen zijn er? Verspreid over de wereld zijn er tientallen verschillende varkensrassen te vinden. Elk varkensras is uniek en verschilt ten opzichte van andere varkensrassen qua uiterlijke kenmerken, karaktereigenschappen, geschiedenis en gebruiksmogelijkheden. In deze lijst staan alle hedendaagse varkensrassen, bij enkele varkensrassen wordt nader ingegaan op de rasbeschrijving waarbij enkele rastypische kenmerken beschreven worden.

Inhoud

A

  • American Berkshire
  • American Landrace
  • Angelsaddleback
  • Arapawa Island

B

Bonte Bentheimer

Het ras is ontstaan in Bentheim (Duitsland) en is een middelgroot landvarken. De Bonte Bentheimers hebben zwarte vlekken op een witte of grijze huid en het vlees is goed en smakelijk.

C

  • Chester white
  • Cintaa Senese

D

  • Deens landras
  • Deens landvarken
  • Deens ras
  • Duits landras
  • Duits landvarken
  • Duits ras
  • Duke of Berkshire
  • Duroc

Duke of Berkshire

Een typisch Engels vleesvarken. De Duke of Berkshire heeft een zeer goede vleeskwaliteit, het vlees is goed mals en heeft een perfecte smaak. De dieren zijn zwart met een witte snuit en voeten. Het bijzondere aan dit vlees is de graad van gemarmerdheid. Qua luxe is dit vlees vergelijkbaar met het vlees van het wagyu-rund.

Duroc

De Duroc is een rood varkensras dat bekend staat als het meest agressieve dier ter wereld. Witte vlekken zijn volgens de rasstandaard verboden, een paar zwarte vlekken zijn daarentegen wel toegestaan. Het ras komt oorspronkelijk uit Amerika en is een kruising van een Jersey Red. Het is een showvarken en wordt voornamelijk door hobbyboeren gehouden.

E

F

  • Fins ras
  • Frans ras

Fins ras

Ook bekend als Fins landras. Een wit varken, met een krachtig gestel en een uitstekende conditie. Het Finse landras lijkt erg op andere Europese landrassen.

G

Gloucester Old Spot

Een wit varken met enkele zwarte vlekken. Het is een oud ras uit Engeland en zeer zeldzaam. De Gloucester Old Spot wordt vooral als hobbydier gehouden en hij heeft een rustig en stabiel karakter.

H

  • Hampshire
  • Hangbuikzwijn
  • Hereford

I

Ibérico

Een ras dat uitsluitend in Spanje voorkomt. Het varken heeft een donkere kleur en is fijn van bouw. De dieren staan bekend om hun vlees, dat een aparte en unieke smaak heeft. Deze kenmerkende smaak wordt verkregen doordat de varkens veel eikels eten. Het gewicht van een varken dat geslacht wordt ligt tussen de 160 en 180 kilogram.

J

  • Jersey rex
  • Jutlandse landras

K

  • Krskopolje
  • Kunekune

L

  • Lacombe
  • Large black
  • Large white
  • Leicoma
  • Limburgs varken
  • Limousin

Limburgs varken

Dit varkensras komt uit Limburg en wordt gefokt op de smaak van het vlees. Het is een particulier initiatief en zij hebben zelf de regels m.b.t. de fok en slacht vastgesteld. Het Limburgs varken wordt op kleine schaal gehouden en gefokt en het vlees wordt op een paar slagerijen in de omgeving verkocht.

M

  • Mangalica
  • Mangalitza
  • Meishan
  • Middle white
  • Mora romagnola
  • Mukota
  • Münchener minivarken

N

Nederlands landras

Een mengelmoes van Europese varkensrassen. Het Nederlands landras draagt onder andere bloed van het Deense en Duitse landvarken. Het is een typisch vleesvarken en is zeer goed bevleesd en heeft zwaardere hammen.

O

  • Ossabow
  • Oxford sandy & black

Oxford sandy & black

Het oudste Britse varkensras. De dieren zijn oranje met zwarte stippen en worden gehouden als hobby. Ook worden ze soms gezien op kinderboerderijen.

P

  • Pelon Mexico
  • Petren
  • Piétrain
  • Piétrain Rehal
  • Poland China
  • Porc Blanc l'Ouest
  • Puluway

Piétrain

Een wit-zwart varkensras uit België en is een kruising tussen een Belgisch landrasvarken en een Berkshire. De dieren worden gehouden als vleesvarkens en hebben een hoog slachtrendement en een laag vetgehalte. Vroeger hadden de Piétrainvarkens een hoge stressgevoeligheid, door inkruisen van Large White varkens, is het stressgehalte flink afgenomen. De Piétrain is drager van het dikbilfactor, waardoor het ras geliefd is voor de vleesindustrie. Ze hebben een bont haarkleed.

S

  • Saddleback
  • Small white
  • Spotted
  • Swabian Hall
  • Synthetische rassen

T

  • Taihu
  • Tamworth

Tamworth

Het oudste ras ter wereld. De dieren zijn roodharig en worden ingezet voor de begrazing van bossen. Het vlees van de Tamworth is zeer smakelijk. Deze varkens hebben een ondeugend en druk karakter.

V

  • Vietnamese potbelly

W

  • Welsh
  • Wessex saddleback
  • Wolvarken

Wolvarken

Een varken dat voorkomt in Hongarije. Het dier wordt wolvarken genoemd, omdat de vacht lijkt op wol. In Nederland is het toegestaan om wolvarkens te houden en fokken, maar er zijn anno 2012 geen wolvarkenfokkers in Nederland.

Y

Yorkshire

Dit ras wordt ook wel York of Large White genoemd en komt uit de streek Yorkshire (Engeland). Dit is het belangrijkste en meest voorkomende varkensras ter wereld en is vooral geschikt voor bacon.

Z

  • Zweeds ras

Lees verder

© 2012 - 2017 Infodebster, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Varken als huisdierVarken als huisdierVarkens zijn intelligente en lieve, aanhankelijke dieren die je heel goed het één en ander kunt leren. Daarom kunnen het…
Minivarken als huisdierMinivarken als huisdierMinivarkens zijn, in tegenstelling tot wat veel fokkers zeggen, veel moeilijker te houden dan een hond of een kat. Denk…
Varkens houden als hobbyVarkens houden als hobbyVarkens zijn intelligente, lieve en aanhankelijke dieren. Aan het houden van varkens kan veel plezier beleefd worden. Da…
Levenscyclus van vee in de intensieve veehouderijLevenscyclus van vee in de intensieve veehouderijPinken, vaarsen, zeugen en beren. Allemaal bekende kreten in de wereld van de intensieve veehouderij. Al deze termen heb…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Varken_(tam)#Lijst_met_varkensrassen
  • http://fmlkunst.home.xs4all.nl/varkensrassen/varkensrassen.htm
  • http://mijnslager.info/vlees/vleessoorten/varken/varkensrassen.html
  • http://www.levendehave.nl/trefwoorden/varkensras
  • http://www.hobbyvarkensdierenarts.nl/Varkensrassen.html
  • http://www.kibevel.be/Engels%20Landras/engels_landras.htm

Reageer op het artikel "Welke varkensrassen zijn er?"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 13-09-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!