InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Welke paardenrassen zijn er allemaal?

Welke paardenrassen zijn er allemaal?

Welke paardenrassen zijn er allemaal? Wereldwijd zijn er enkele honderden paardenrassen te vinden. Elk ras is uniek en verschilt in grootte, uiterlijk, karakter en gebruiksmogelijkheden van andere paardenrassen. Een aantal paardenrassen zijn erg bekend, zoals de Arabier, Thoroughbred, Gypsy Vanner, KWPN en de Mustang. Maar er bestaan nog veel meer onbekende rassen, zoals de Noriker, Abtenauer, Hokkaido, Poitevin en Sandelhout. Bovendien zijn er paarden die specifiek gefokt worden voor één gebruiksdoel. Zo is de Percheron een typisch trek/werkpaard, de arabier blinkt uit in de spring- en dressuursport en de Quarter Horse is van oorsprong een typisch racepaard op de quarter mile race (maar is nu een geliefd western-paard).

Inhoud

A

  • Abaco Berber
  • Abtenauer
  • Achetta
  • Aegidienberger
  • AES (Anglo European Studbook)
  • Akhal-Teke
  • Albanees paard
  • Albino (ook American Cream genaamd)
  • Altai
  • Altér Real
  • Amerikaanse draver (American Standardbred)
  • Amerikaanse shetlander
  • American Bashkir Curly
  • American Cream Draft
  • American Miniature Horse
  • American Saddlebred
  • American Walking Pony
  • Andalusiër
  • Andravida
  • Anglo-Arabier
  • Appaloosa
  • Arabier (Arabisch Volbloed)
  • Arabo-Fries
  • Ardenner
  • Ariégeois (Merens)
  • Asturcon
  • Australisch veedrijverspaard (Australian Stock Horse)
  • Australische pony
  • Auxois
  • Avelignese
  • Azerbaijan
  • Azores
  • Azteca

Akhal-Teke

De Akhal-Teke is het oudste paardenras ter wereld en komt oorspronkelijk uit Turkmenistan. Veel mensen zijn het niet met deze theorie eens, maar de Akhal-Teke is de voorouder van de Arabisch Volbloed. De dieren hebben een schofthoogte van 152 tot 164 centimeter en komt in bijna alle kleuren voor (behalve bont). De vacht heeft vaak een gouden, zilveren of bronzen gloed over zich heen, waardoor de Akhal-Teke ook wel bekend staat als 'het gouden paard'. Dit paard is erg eenkennig en bindt zich maar aan één eigenaar. Kenners bestempelen dit ras als moeilijk, koppig en opstandig en over het algemeen reageren de dieren erg slecht op een harde aanpak. Ze worden vooral ingezet in de endurance, maar ook op het gebied van dressuur, military en springen doen zij het uitstekend. In minder gevallen wordt de Akhal-Teke gezien als racepaard op de renbaan.

Arabier

De arabier is één van de oudste paardenrassen ter wereld, op de Akhal-Teke na. Dit ras wordt ook wel aangeduid als Arabisch volbloed en is zo ongeveer het meest zuivere paardenras ter wereld. Naast het behalen van goede resultaten in de sport, wordt de arabier ook ingezet voor het veredelen van andere rassen. Er zijn verschillende bloedlijnen, allen afstammend van een andere stamvader. Zo heb je onder andere de Egyptische arabier en de Spaanse arabier. Typerend voor de arabier is de dish, een soort deuk in het neusprofiel. Sommigen noemen dit ook een 'snoeksneus'.

De arabier kan alle kleuren hebben, evenals bont. De gemiddelde schofthoogte bedraagt 150 centimeter. Ze hebben een vriendelijk en zachtmoedig karakter, maar zij hebben wel een vurig temperament. Daardoor is de arabier vooral geschikt voor ervaren ruiters die weten hoe zij met een temperamentvol paard moeten omgaan. De dieren hebben een grote wendbaarheid en ze beschikken over een hoge intelligentie. De arabier behaalt goede prestaties als sportpaard, ze hebben een enorm uithoudingsvermogen en bovendien zijn ze zeer intelligent. De arabier komt voor in alle takken van paardensport.

Azteca

Dit ras is in 1972 gefokt in Mexico en is een kruising van een Andalusiër en Quarter Horse. Het doel is om de Spaanse paarden van de conquistadores terug te fokken. Belangrijk is dat de Azteca een goede cow-sense heeft, maar het dier is in alle disciplines van de wedstrijdsport inzetbaar. Naast bloed van de Andalusiër en Quarter Horse, wordt er sinds een aantal jaren ook bloed van de Criollo ingekruist.

Het paard is gespierd, heeft lange benen en goed ontwikkelde gewrichten. Alle kleuren zijn toegestaan, behalve bont. Over het algemeen wordt een schimmelkleur waargenomen. De schofthoogte ligt vaak tussen de 157 en 160 centimeter. Azteca's hebben een uitmuntend temperament, zijn ze rustig, gewillig en zeer intelligent. De Azteca ontwikkelt een zeer sterke band met zijn eigenaar/ruiter en, als je zijn vertrouwen hebt gewonnen, gaat hij voor je door het vuur. De dieren zijn vooral gericht op mensen, andere paarden zien zij vaak niet staan. Ze worden ingezet in elke tak van paardensport, bovendien presteren zij goed bij wedstrijden. Ook kunnen zij gebruikt worden voor licht trekwerk.

B

  • Baise
  • Baleraric
  • Bali
  • Balikun
  • Baluchi
  • Ban-ei
  • Banker
  • Barb
  • Bardigiano
  • Barock pinto
  • Basjkir
  • Baskische pony
  • Basuto
  • Batak
  • Bavariaans warmbloed paard
  • Beiers warmbloed
  • Belgisch warmbloed paard
  • Belorussian
  • Belgisch trekpaard (Brabander)
  • Berber
  • Bergmann miniatuurpaard
  • Bhutia
  • Bosniak
  • Boulonnais
  • Brasileiro de Hipismo
  • Breton
  • BRP
  • Brumby
  • Buckskin
  • Budjonny
  • Buohai
  • Burmese pony
  • Buryat
  • Byelorussian Harness

Bergmann miniatuurpaard

Het Bergmann miniatuurpaard komt uit Argentinië en is gefokt op Stoeterij Bergmann. Om tot het kleine paardenras te komen, zijn ze Falabella's met arabieren of Engels volbloeden gaan kruisen. Zo zorgden ze ervoor dat er een klein paard ontstond, met de eigenschappen van een groot paard. Bergmann miniatuurpaarden komen voor in alle kleuren. Ze hebben een expressief hoofd, een opgewekt karakter en bovendien zijn ze erg betrouwbaar. Als het paardje je vertrouwen gewonnen heeft, gaat hij voor je door het vuur. De miniatuurpaarden hebben een erg goed uithoudingsvermogen en ze worden gebruikt om aangespannen te rijden, maar ze kunnen ook als kinderpony dienen of als gezelschapspaardje voor andere paarden.

Buckskin

De Buckskin is in principe geen apart ras, maar een register op kleur. Dit houdt in dat alle paarden die aan de kleur en schofhoogte voldoen, ingeschreven kunnen worden. Tevens moeten het warmbloeden zijn, trekpaarden en koudbloeden worden niet toegelaten. Ze moeten een valkkleur of wildkleur hebben, waarbij de wildkleur bruin, zwart of vos mag zijn.

C

  • Calabrese
  • Camargue
  • Camarillo White Horse
  • Campolina
  • Cartujano (Karthuizer
  • Canadian cutting horse
  • Cape horse
  • Carolina Marsh Tacky
  • Carthusian horse
  • Chickasaw
  • Chileens paard
  • Chilote horse
  • Chincoteague
  • Chinese Guoxia
  • Cleveland bay
  • Clydesdale
  • Cob
  • Colorado ranger horse
  • Comtois
  • Connemara
  • Criollo

Camargue

Een ponyras uit Zuid Frankrijk, welke voornamelijk leeft in halfwilde kuddes. Het is één van de oudste ponyrassen en lijkt veel op de oerpony. De dieren hebben een primitief uiterlijk en vaak is een ramsneus aanwezig. Ze hebben een goed temperament, zijn moedig, lenig en beweeglijk. Het uithoudingsvermogen is zeer groot. De Camargue wordt donkerbruin of zwart geboren, maar in de loop der jaren veranderen zij in een schimmel. Een Camargue wordt vooral gebruikt als veedrijver of lastdier.

Clydesdale

De Clydesdale komt uit Clyde, Schotland en is een zwaar trekpaard met een grote kracht. De dieren zijn ook gefokt voor de kracht, maar ook moesten de benen en hoeven onverslijtbaar zijn. De gemiddelde schofthoogte bedraagt 170 centimeter en ze kunnen met gemak 1000 kilo wegen. Typerend is het behang aan de benen. De Clydesdale is een vriendelijk en erg betrouwbaar paard, bovendien zijn ze erg intelligent en leren ze snel. Hij beschikt over een gezonde werklust en goede bewegingen en souplesse. Ze worden zowel onder het zadel als aangespannen gereden. Vroeger was de Clydesdale vooral een zwaar trekpaard, maar momenteel wordt hij vooral gezien als paard voor recreatie, buitenritten, therapeutisch paardrijden, dressuur, keuringen en shows.

D

  • Dales
  • Dartmoor
  • Deens warmbloed
  • Deliboz
  • Deutsches Reitpony
  • Dole gudbrandsdal
  • Don
  • Draver
  • Drum horse
  • Dülmener

Dales

Een Engels ponyras met een schofthoogte van gemiddeld 145 centimeter. Ze komen voor in de kleuren zwart, bruin, schimmel, vos of roan. De dieren zijn erg alert, intelligent, leergierig en vriendelijk. Bovendien zijn ze erg stoer en niet snel bang. Ze beschikken over een grote kracht en veel uithoudingsvermogen. Ze zijn ook gemakkelijk verkeersmak te maken. Vooral gefokt voor de mijnbouw en landbouw, maar nu wordt de Dales vooral ingezet als rijpony en menpony. Ook springen ze regelmatig en doen ze mee aan de cross. De draf is prima. Het is geen kinderpony, doordat zij nogal sterk zijn en hun eigen wil kunnen doordrukken.

E

  • Einsiedler
  • Engels Volbloed (Thoroughbred)
  • Eriskay
  • Exmoor
  • Equus Kinsky

Engels Volbloed

Ook wel Thoroughbred of Volbloed genoemd. De Engels volbloed is een paardenras met een sierlijke bouw, een krachtig en gespierd lichaam. De vacht is zeer zacht en dun. De dieren hebben een groot uithoudingsvermogen, verder hebben zij een gevoelig karakter en een grote werklust. De Thoroughbred is erg intelligent, actief, moedig en onverschrokken, soms zijn ze nerveus en gevoelig. Ze worden gezien in elke tak van de paardensport, maar dankzij hun grote snelheid worden ze vooral op de renbanen gezien. Tevens is het een geliefd paard voor de jacht en samengestelde wedstrijden, maar ook in overige takken van paardensport worden zij gezien.

F

  • Falabella
  • Fell pony
  • Fins paard
  • Fleuve
  • Florida Cracker Horse
  • Fouta
  • Frederiksborger
  • Freiberger
  • Fries
  • Furioso

Fries

Een gitzwart paard met een chique uitstraling en lange, weelderige manen en staart. Ook hebben zij behang aan de benen en is soms een 'geitensik' zichtbaar. Het ras komt oorspronkelijk uit Nederland, maar wordt vandaag de dag over de gehele wereld gefokt. De schofthoogte ligt tussen de 155 en 178 centimeter en de bouw is harmonieus. De dieren hebben een levendig karakter, ze zijn intelligent, eerlijk en trouw. Ze werken graag en hebben een trotse houding. De Fries wordt vaak gezien in de dressuur en het circus, maar ook worden ze gebruikt voor het mennen, de fokkerij, de kür op muziek en bij voltige. Ook is het een geliefd paard voor de recreatie.

G

  • Galiceno
  • Garrano
  • Gelders paard
  • Gidran arabier
  • Gotland pony
  • Groninger
  • Gudbrandsdaler

Gelders paard

Het Gelders paard staat ook bekend als de 'Gelderlander'. Het is een Nederlands trekpaard, rijpaard en landbouwpaard. De Gelderlander heeft goede bewegingen en heeft een krachtig gebruik van de achterhand. Vaak komt de kleur vos voor en worden er bijna altijd witte aftekeningen gezien. Ook de kleuren bruin, zwart en schimmel komen voor. De gemiddelde schofthoogte bedraagt 165 centimeter. Het Gelders paard heeft een temperamentvol karakter, is werkwillig, vrolijk en betrouwbaar. De dieren zijn allround inzetbaar, onder het zadel en aangespannen. Zowel voor de topsport als voor de recreatieve ruiter.

H

  • Hackney
  • Haflinger
  • Haflo-arabier
  • Hannoveraan
  • Heck Horse
  • Henson
  • Highland pony
  • Hispano
  • Hokkaido
  • Holsteiner
  • Hongaars Warmbloed
  • Hunter
  • Huzule

Haflinger

Een prachtig, voskleurig paard met manen en staart in een lichte vlaskleur. Het ras komt oorspronkelijk uit Oostenrijk en heeft een schofthoogte van 135-156 centimeter. Aftekeningen op het hoofd zijn toegestaan, de gangen zijn vlot en krachtig. De dieren zijn erg werkwillig, ze hebben een eigen wil, maar zijn wel eerlijk. De Haflinger werkt graag samen, is stabiel, onverstoorbaar, betrouwbaar en veelzijdig. Haflingers worden in alle takken van paardensport gezien, maar ook als recreatief paard doet de Haflinger het uitstekend.

I

  • Ierse Hunter (Irish Sport Horse)
  • IJslander
  • Indiase country-bred (Bhutia of Spiti)
  • Indiase halfbloed
  • Iomud
  • Irish Draught
  • Italiaans zwaar trekpaard

Italiaans zwaar trekpaard

Een ras uit Italië, met een schofthoogte van 140-160 centimeter. De dieren worden vooral in de landbouw gebruikt, maar ook worden IZT's gefokt voor hun vlees. De paarden hebben vlotte bewegingen, ondanks hun gedrongen en gespierde bouw. Het skelet is sterk en de gangen zijn actief. Zelfs als zij een zware last slepen of op ongelijk terrein, blijven Italiaans zwaar trekpaarden op snelheid, zonder dat het hun moeite kost.

J

  • Jachtpaard
  • Java pony
  • Jutlander

Jutlander

Een trekpaardras uit Denemarken met een massieve bouw. De schofthoogte bedraagt 157-163 centimeter. Jutlanders hebben sterke benen met veel behang, de gangen zijn ruim en actief. Ze komen alleen in de kleur vos voor. Het karakter is sterk en levendig, ze zijn erg gemakkelijk en vriendelijk. Toch zijn het harde werkers, die graag voor je werken. Vroeger werd de Jutlander gebruikt als paard voor ridders, tegenwoordig worden ze gebruikt als lastpaard, als paard in de landbouw en voor de brouwerswagen. Minder vaak worden ze in de bosbouw gezien.

K

  • Kabardin
  • Kagosjima
  • Karabagh
  • Karabaier
  • Kartuizer
  • Kaspische pony
  • Kathiawari
  • Kazach
  • Kentucky mountain saddle horse
  • Kiger Mustang
  • Kingsky horse
  • Kirgies
  • Kisber felver (Kisber halfbloed)
  • Kiso
  • Kladruber
  • Knabstrupper
  • Koestanaier
  • Konik
  • Kustanair
  • KWPN

KWPN

KWPN staat voor Koninklijk Warmbloed Paardenstamboek Nederland. Het zijn Nederlandse paarden die gefokt worden voor de dressuur- of springsport, maar ook tuigpaarden worden wel gefokt. Minimale schofthoogte is 158 centimeter. Het exterieur is afhankelijk van het type sport. Men stelt immers andere lichamelijke eisen aan een tuigpaard dan aan een dressuurpaard of springpaard. De KWPN is in alle disciplines in te zetten.

Kiger Mustang

Een speciaal type mustang. Toen men een aantal wilde mustangs ging vangen, kwamen zij erachter dat een aantal van deze paarden een andere bouw en andere vachtkleur hadden. Na DNA-onderzoek ontdekte men dat het hier om een apart ras gaat, aangezien het DNA verschilt van de 'gewone' mustang. De Kiger Mustang heeft een lichtbruine tot valkkleurige vacht met een aalstreep over de rug en soms zebrastrepen op de schouder en bovenbenen. De schofthoogte ligt tussen de 150 en 160 centimeter. Zeer zelden komen zwarte of donkerbruine exemplaren voor. De dieren zijn erg intelligent en bovendien leren ze snel. Verder zijn ze kalm en zeer temperamentvol, tredzeker en hebben zij een groot uithoudingsvermogen. Ook is de wendbaarheid groot. De Kiger Mustang wordt vooral in de western gebruikt, maar hij blinkt uit in cattle-work.

L

  • Landais
  • Letlander
  • Letlands trekpaard
  • Lippizaner
  • Litouws trekpaard
  • Lokai
  • Lundy
  • Lusitano

Lusitano

De Lusitano is een paardenras dat veel overeenkomsten vertoont met de Andalusiër. Het ras komt uit Portugal en heeft een schofthoogte van 150-165 centimeter. Alle kleuren zijn toegestaan, behalve bont. Schimmel en bruine Lusitano's worden het meest waargenomen. De bouw is vierkant en de dieren hebben een rustig en vriendelijk karakter. Ze zijn werkwillig en intelligent, de gangen zijn comfortabel. In Portugal worden ze vooral ingezet tijdens stierenvechten en voor de hogeschooldressuur, maar ook worden ze vaak gezien als recreatief paard, dressuurpaard en wordt de Lusitano aangespannen gereden. Verder zijn Lusitano's ook bij andere disciplines geliefd.

M

  • Malapolski
  • Mangalarga
  • Mangalarga marchador
  • Manipuri
  • Maremmana
  • Marwari
  • Merens
  • Messara
  • Mini appaloosa
  • Minipaard (NMPRS)
  • Missouri fox trotter
  • Mongools paard
  • Morab
  • Morgan
  • Moyle paard
  • Muraközi
  • Murghese
  • Mustang
  • Muzursko-Poznanski

Merens

De Merens is een zwarte pony uit de Franse Pyreneeën. De schofthoogte ligt tussen de 145 en 149 centimeter. Merens hebben een kalm en bedachtzaam karakter en beschikken over een groot uithoudingsvermogen. Vaak worden ze ingezet als bergpaard of weidebegrazer, maar ook worden Merens gebruikt als rijpaard. De manenkam is dubbel en de manen en staart zijn vol, dik en weelderig. De gangen zijn zeer ruim.

N

  • Napolitaner
  • Nederlands trekpaard
  • New Forest
  • Nez perce horse
  • Nigeriaan
  • Nokota horse
  • Nonius
  • Noord-Zweeds paard
  • Norfolk Roadster
  • Noriker
  • Normandische cob
  • Norrlander
  • Novokirgiz
  • NRPS

New Forest

De New Forest Pony is een pony uit Engeland, met een maximale schofthoogte van 148 centimeter. Elke kleur is toegestaan, behalve bont. De bouw is sterk, het benenwerk stevig. Ze zijn sober in onderhoud en beschikken over een grote intelligentie. New Forest Pony's zijn snelle leerlingen, betrouwbaar en kindvriendelijk. Ook zijn ze erg moedig, eerlijk en taai. Het uithoudingsvermogen is uitstekend. De dieren zijn erg veelzijdig en presteren tot op hoog niveau. Ze worden in alle disciplines waargenomen en tevens zijn het geschikte kinderpony's of pony's voor gehandicapten.

O

  • Oekraïns rijpaard
  • Oldenburger
  • Oost-Bulgaar
  • Oost-Fries

Oldenburger

Een zwaar tuigpaard uit Duitsland met een schofthoogte van 165-175 centimeter. De toegestane kleuren zijn bruin, zwart en schimmel. De Oldenburger heeft een vriendelijk karakter en een mooie, compacte bouw. Ze ogen krachtig, maar elegant. Verder zijn goedmoedig, energiek, evenwichtig, imposant, temperamentvol en gevoelig enkele kernwoorden die het karakter van de Oldenburger omschrijven. Een veelzijdig paard dat in elke tak van paardensport ingezet kan worden. Ze blinken uit in dressuur en springen. Alleen rensport is niet voor de Oldenburger weggelegd, aangezien hun bouw daarvoor te grof is.

P

  • Padang
  • Paint
  • Palomino
  • Paso fino
  • Peneia
  • Percheron
  • Peruaanse paso
  • Pindos
  • Pintabian
  • Pinto
  • Pinzgauer
  • Pleven
  • Poitevin
  • Polopony
  • Poney Français de Selle
  • Poney mousseye
  • Pony of the Americas
  • Pools trekpaard
  • Pottok
  • Przewalksipaard

Paint

Een bont paard dat ingeschreven moet staan in het register. "Een bont paard is nog geen Paint, maar een Paint is wél een bont paard" is een gezegde dat in de paardenwereld veelvuldig gebruikt wordt. Om toegelaten te worden tot het stamboek, moet de schofthoogte tussen de 142 en 172 centimeter liggen, en moeten er altijd witte aftekeningen boven de knie aanwezig zijn. De aftekeningen kunnen in verschillende varianten aanwezig zijn. De Paint is een intelligent dier met een uitstekend temperament. Ze kunnen in bijna elke tak van paardensport ingezet worden, maar ze blinken uit in western en als racepaard.

Q

  • Qatgani
  • Quarab
  • Quarter Horse

Quarter Horse

Voorheen American Quarter Mile Horse genaamd. Het dier dankt zijn naam aan de vroegere Quarter Mile races, waar zij vaak als eerste over de finish kwamen. Er zijn vandaag de dag twee typen Quarter Horses, namelijk de Stock en het renpaardtype. De Stock is kleiner, maar het renpaard is slanker gebouwd. De schofthoogte ligt tussen de 140 en 160 centimeter, en het ras wordt vooral gezien bij western en als racepaard. Het karakter is gevarieerd, afhankelijk van de hoeveelheid Thoroughbred-bloed dat door zijn aderen stroomt.

R

  • Riding pony
  • Rijnlander
  • Rijnlands trekpaard
  • Rocky mountain horse
  • Russisch trekpaard

Russisch trekpaard

Een zwaar trekpaardras uit Rusland, met een schofthoogte van 145-150 centimeter. De kleur is donkerbruin, vos of zwart en de bewegingen zijn levendig en ruim, ook als zij een zware last slepen. Het Russisch trekpaard is een intelligent paard met een levendig karakter. Ze zijn sober in onderhoud en kunnen goed tegen een koud klimaat. Russische trekpaarden worden gebruikt in de landbouw en voor de melkproductie.

S

  • Sable Island
  • Saddlebred
  • Salerno
  • San Fratello
  • Sandelhout
  • Sardijns paard
  • Sardijnse pony
  • Sardiniër
  • Schwarzwalder Fuchs
  • Selle Français
  • Shagya arabier
  • Shales
  • Shetlander
  • Shire
  • Skyros
  • Sleeswijker trekpaard
  • Sokolsky
  • Sorraia
  • Spaanse mustang
  • Sovjet trekpaard
  • Standardbred
  • Suffolk Punch
  • Sumba
  • Sumbawa
  • Syriër

Selle Français

Een in Frankrijk gefokt ras en is een kruising tussen de Thoroughbred en de Norfolk Roadster. Er zijn vandaag de dag twee typen, namelijk een renpaardtype en een springpaardtype. De bewegingen van een Selle Français zijn elegant, krachtig en gebalanceerd. De sprongtechniek is vaak voorzichtig, maar uiterst krachtig. De dieren zijn intelligent, werkwillig en werken graag voor hun eigenaar. De Selle Français wordt vooral in de springsport, racesport en eventing gezien, maar ook wel in de westernsport. Het is geen geschikt ras voor de dressuur. De schofthoogte ligt tussen de 165 en 180 centimeter, alle kleuren komen voor.

Suffolk Punch

Een trekpaardras uit Groot Brittannië. De kleur is overwegend vos en de schofhoogte ligt tussen de 165 en 170 centimeter. De dieren beschikken over brute kracht, de stap is veerkrachtig, de draf vlak met een opvallende cadans. Een Suffolk Punch heeft een groot uithoudingsvermogen en is vriendelijk en makkelijk van karakter. Sober in onderhoud.

T

  • Tarpan
  • Tennessee Walking Horse
  • Tsjersk
  • Tibetaanse pony
  • Tiger horse
  • Timor
  • Tinker (Irish cob; Gypsy Vanner)
  • Toerkmener
  • Toric
  • Trait du Nord
  • Trakehner
  • Tsjechoslowaaks warmbloed paard
  • Turkoman

Tennessee Walking Horse

Een typisch gangenpaard uit Amerika met een schofthoogte van 132-162 centimeter. Alle kleuren mogen voorkomen, maar bont is uitgesloten. De bouw is licht tot middelzwaar, het paard is alert en goed gemanierd. TWH's zijn erg respectvol naar mensen toe, werken graag mee, zijn vriendelijk, mensgericht en goed van vertrouwen. Ze worden vooral ingezet op shows en gangenwedstrijden, maar ook in de western en endurance worden Tennessee Walking Horses gezien. Naast de gangen stap, draf en galop, kan de TWH de volgende gangen beheersen: flatwalk, running walk, rack, fox-trot en/of stepping pace.

V

  • Vjatka
  • Vladimir
  • Volbloed

Vladimir

Een zwaar trekpaardras uit Rusland, met een schofthoogte van rond de 165 centimeter. Vaak zijn ze donkerbruin van kleur. Het zijn sterke paarden, alhoewel er vaak wordt gezien dat de rug breed maar zwak is. Een Vladimir is werklustig en heeft een gelijkmatig karakter. De beweging is ruim en energiek. Men gebruikt de Vladimir vooral als landbouwpaard en trekpaard, maar ook trekt het dier regelmatig een trojka (Russisch wagentje).

W

  • Waler horse
  • Welara
  • Warmbloed
  • Welsh
  • Welsh Cob
  • Welsh mountain pony
  • Welsh NWR
  • Welsh part bred
  • Welsh pony
  • Welsh pony (cob type)
  • Westfaler
  • Wielkopolski
  • Windsor Grey
  • Woronesj
  • Württemberger

Wielkopolski

De Wielkopolski staat ook bekend als KWLPS en komt uit Polen. De paarden beschikken over goede kwaliteiten, zijn erg vriendelijk, hebben een groot uithoudingsvermogen en zijn erg rustig en slim. De schofthoogte ligt tussen de 162 en 180 centimeter en de Wielkopolski komt voor in alle kleuren. De ogen zijn levendig en groot. De bewegingen zijn atletisch en snel en de Wielkopolski wordt in elke tak van paardensport teruggezien.

Y

  • Yakut
  • Yili Horse

Yakut

De Yakut komt uit Siberië en stamt van van het Toendrapaard. De pony's hebben een schofthoogte van 130-140 centimeter en ze hebben voornamelijk een vos- of schimmelkleur. De dieren zijn goed gebouwd en beschikken over een dikke speklaag en een grote wintervacht. Ze kunnen de winters van Siberië met temperaturen van 50 graden Celsius onder nul met gemak overleven. De manen en staart zijn erg dik en zwaar, welke ook voor beschutting tegen de harde, ijzige wind beschermd. Ze worden door het Yakut-volk vooral gehouden in groot kuddeverband, waar zij sober leven. Het Yakut-volk houdt de pony's als vee, werkpaard en lastdier. Tevens worden de pony's gebruikt voor hun melk en vlees.

Z

  • Zangersheide
  • Zemaituka
  • Zweeds warmbloed paard
  • Zweedse Ardenner
  • Zwitsers warmbloed paard

Zemaituka

De Zemaituka is een ponyras uit Litouwen met een schofthoogte van 137-147 centimeter. De Zemaituka stamt af van de Tarpan en toont veel overeenkomsten met de konik. De dieren kunnen alle kleuren hebben, maar de kleur valk (soms met wildmarkering) en palomino komen vaak voor. Ook muisgrijs, bruin en zwart worden regelmatig gezien. De Zemaituka is een kalme, meegaande pony met een groot uithoudingsvermogen. Ze worden zowel onder het zadel als aangespannen gereden. Het is een soepel en atletisch sportpaard.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het Criollo paardHet Criollo paard is niet erg bekend in Nederland. Daarom is er een hoop te vertellen over het dit paardenras. Misschien…
Een Shetlander, grasmaaier of sportpony?Een Shetlander, grasmaaier of sportpony?De Shetland Pony is één van de kleinste en oudste paardenrassen. Doordat de pony's zo klein zijn wordt er vaak gedacht d…
Kosten van een eigen paardKosten van een eigen paardHet is de wens van velen, een eigen paard... Maar wat zijn de kosten van een eigen paard? Is het wel haalbaar? alles op…
Paardenras: De FalabellaDe Falabella is een uniek paardenras en deze dieren zijn erg zeldzaam op de wereld. Qua stokmaat zou je deze dieren tot…
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.nl
  • www.bokt.nl

Reageer op het artikel "Welke paardenrassen zijn er allemaal?"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 26-03-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!