InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Als je paard ziek wordt!

Als je paard ziek wordt!

Als je paard ziek wordt! Wat is het spannend als je voor het eerst in je leven een eigen paard koopt. Je neemt je voor heel goed voor je trouwe viervoeter te zorgen. Er wordt een mooie, droge stal gezocht, goed voer, stro en hooi en voldoende water. Ook zorg je voor voldoende beweging en afwisseling iedere dag. Maar wat als, ondanks al jouw goede zorgen, jouw paard toch ziek wordt? Heb je eigenlijk wel verstand van paardenziektes? In het volgende artikel worden de meest voorkomende paardenziektes behandeld.

Koliek

Koliek is buikpijn bij jouw paard. Dat klinkt niet zo ernstig, maar kan het voor paarden wel zijn.Paarden zijn van nature graseters. In de vrije natuur grazen zij, net als koeien, de hele dag. Hierbij zijn zij de hele dag in beweging.Tegenwoordig brengen veel paarden een groot deel van hun leven door in een stal van 3 bij 3m. Het is van groot belang dat het voer hier op wordt aangepast.
Krijgt jouw viervoeter meer eten dan beweging, dan kan er verstopping van het maag/darmkanaal ontstaan.

Symptomen

Als je paard steeds gaat liggen en hij niet wil eten of er geen mest in zijn stal ligt, dan kunnen dit symptomen van koliek zijn.
Bij een erge koliekaanval kan je paard ook overmatig gaan zweten.Ga met je paard zoveel mogelijk lopen en bel meteen de dierenarts.De dierenarts zal proberen via een slang door de neus het paard door te spoelen. Tevens krijgt hij een injectie.
Helpt dit niet, dan zal je doorverwezen worden naar de kliniek.Zorg altijd dat je snel een dierenarts laat komen, want koliek kan dodelijk zijn.

Kreupelheid

Een paard heeft 4 benen en die moeten een lijf dragen van zo'n 500 kg.Paarden die als rijdier worden gebruikt, zullen rond hun 4e jaar een zadel en een ruiter op hun rug krijgen. Het paard moet leren, door training, zijn balans te vinden, met name als er ook nog een ruiter op zijn rug gaat zitten. Door verschillende oorzaken kan een paard kreupel gaan lopen. Zijn tred wordt dan onregelmatig.

Oorzaken

Er kunnen verschillende oorzaken zijn van kreupelheid.

  • een misstap
  • overbelasting
  • stoten
  • aangeboren afwijking
  • verkeerde beenstand
  • een zoolzweer

Symptomen

  • dik been
  • warm been
  • paard loopt kreupel
  • paard belast het been niet

De oorzaken van kreupelheid zijn zo divers, dat, voor iemand die er weinig verstand van heeft, het altijd raadzaam is na een paar dagen de dierenarts te raadplegen.

Maandagziekte

Deze ziekte dankt zijn naam aan het feit dat de ziekte ontstaat na één of meerdere dagen zonder beweging. Vroeger hadden de werkpaarden op zondag een dag vrij. Als op hun vrije dag het voerschema hier niet op aangepast werd, dan was er kans dat zij de volgende dag, maandag, helemaal stijf in hun stal stonden. Maandagziekte is een spierprobleem. De spieren kunnen hun afvalstoffen niet kwijt.

Oorzaken

Een verkeerde afstemming van het voerschema op de beweging die het paard die dag krijgt. Staat je paard een dag stil, geef hem dan minder voer.

Symptomen

Stijfheid. Het paard wil en kan zijn stal niet uitkomen. Laat direct de dierenarts komen en laat het paard in zijn stal staan. Bedek je paard met een deken om de spieren warm te houden. Meestal moet het paard zo'n 10 dagen stalrust hebben. Daarna kun je rustig met hem aan de hand gaan stappen. Neem de tijd de beweging weer langzaam op te bouwen, anders kan je paard er blijvende schade aan overhouden.

Mok

Mok is een verzamelnaam voor irritaties of ontstekingen van de huid. Deze komen meestal voor in de kootholte aan het onderbeen van het paard. Als een paard in een vieze stal staat is de kans op mok groter. Als de huid beschadigd raakt kunnen er door bacteriën, zonnebrand of schimmelinfecties wondjes ontstaan in de kootholte.

Oorzaken

  • Een vieze, natte stal
  • Zonlicht en irriterende stoffen in het gras
  • Schimmelinfecties
  • Schurftmijt
  • Verminderde weerstand

Symptomen

Wondjes, korstjes, schilfers in de kootholte. Verdikte huid die vochtig is (natte mok). Het paard schuurt of stampt met zijn benen, omdat hij last heeft van jeuk. Je paard kan onregelmatig gaan lopen. Er is speciale mokzalf verkrijgbaar. Verstandig is om de kootholte te scheren en te wassen met betadine shampoo. Belangrijk is om de korstjes iedere dag te verwijderen en de kootholte na het wassen goed te drogen.

Droes

Droes is een zeer besmettelijke infectieziekte van de bovenste luchtwegen van paarden.
De ziekte wordt veroorzaakt door de bacterie Streptococcus equi. Droes

Symptomen

  • Koorts
  • Hoesten
  • Benauwdheid
  • Lymfknoopabcessen
  • Slijm en pus uit de neus

Zorg dat je je paard direct afzondert van andere paarden. Droes is namelijk erg besmettelijk. De abcessen kan je insmeren met trekzalf, zodat deze uiteindelijk open kunnen barsten. De stal moet gesloten worden voor andere paarden en aangezien ook mensen de ziekte kunnen overbrengen moet je het contact met andere paarden zoveel mogelijk vermijden.

Uiteraard zijn er nog veel meer ziektes die je paard kan krijgen. Zie voor een completer overzicht van de ziektes Paardenziektes

Lees verder

© 2012 - 2019 Caressa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Is mijn paard wel gezond?Is mijn paard wel gezond?In dit artikel vindt u basis dingetjes, waarmee je zelf heel makkelijk dagelijks kunt controleren of je paard wel of nie…
Droes, wat is het?Bijna ieder paard krijgt wel eens droes. Meestal in zijn jonge jaren, maar het paard kan op iedere leetijd besmet worden…
Alles over koliekAlles over koliekKoliek is buikpijn bij het paard die verschillende oorzaken kan hebben. Gelukkig kan je de signalen van koliek herkenen…
Paard kopen met verborgen gebrekenPaard kopen met verborgen gebrekenWie een paard of pony koopt, gaat ervan uit dat deze gezond is en vrij van gebreken. Maar toch kan het voorkomen dat ach…
Droes bij paardenHet is de angst van iedere paardeneigenaar: een droesuitbraak op stal. Droes is namelijk een vervelende en erg besmettel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jhraskon, Pixabay
  • http://www.msd-animal-health.nl/Nieuws/Paard/Droes/Droes.aspx
  • Nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_paardenziekten

Reageer op het artikel "Als je paard ziek wordt!"

Infoteur: Caressa
Laatste update: 27-09-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Eigen paard
Schrijf mee!