InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Het leven van de kokosnootkrab

Het leven van de kokosnootkrab

Het leven van de kokosnootkrab Over de kokosnootkrab doen wilde zeemansverhalen de ronde. Een keer zou er een exemplaar gevangen zijn dat vervolgens aan een mast gebonden werd. De poten van de krabben kunnen namelijk tientallen dollars opleveren. Met een schaar wist hij echter los te raken en de stalen mast door te knippen zodat hij weer vrij kwam! Wat in ieder geval zeker is, is dat deze krab makkelijk een vinger van je hand kan knippen. Maar hij doet dat doorgaans niet; hij verdedigt zich alleen als hij in nood zit.

Inhoudsopgave:

Kenmerken vam de kokosnootkrab

Op de artikelfoto zie je een hand bij de plek waar je de krab kunt oppakken; vlak achter zijn kop. Maar zelfs dan is oppakken gevaarlijk; hij weet zich zo te wurmen dat hij een schaar in je hand kan zetten. Bij eilandbewoners in de Stille of Pacifische Oceaan staat het bekend als de moeilijkst te vangen krab. De kokosnootkrab is een geweldig sterke krab die voorkomt op tropische eilanden in de Pacifische Oceaan. De moederkrab legt haar eieren in zee. De jonge krabben leven de eerste maand van hun leven in zee, daarna kruipen ze het land op. De kleur van de kokosnootkrab is bruinachtig rood. Soms hebben ze een blauwe gloed.

Pantser

Wanneer ze jong zijn dan hebben ze nog geen pantser. Ze zoeken dan een lege schelp en kruipen daarin voort, net als de heremietkreeft. Naarmate ze groter worden verwisselen ze van schelp. De kokosnootkrab wordt zo groot dat er op een gegeven moment geen schelpen meer zijn om als schild te dienen. Ze gebruiken dan soms een halve koskosnootschil als schild. Als ze nog ouder worden dan ontwikkelen ze zelf een schild. Eens per jaar leggen ze dit schild af omdat eronder zich een nieuw schild heeft gevormd.

Langzame groei

De kokosnootkrab groeit heel langzaam. Pas na 40 jaren heeft hij zijn formaat bereikt waaraan hij zijn fameuze reputatie dankt. Hij kan dus ook zeer oud worden, zeker rond de 80 jaar. Het is geen actief dier. Dat hoeft ook niet want er is op een eiland voedsel genoeg. Verse kokosnoten of dorre bladeren zijn het lievelingseten van dit dier en dat is volop voorradig. Sommigen willen wel eens een paar honderd meter landinwaarts lopen, maar meestal blijft hij in de buurt van één plek dichtbij zee. Gek genoeg zul je deze krab nooit in zee zien als hij zijn volwassen formaat heeft bereikt, ondanks dat hij daar is geboren..

Een meter lang!

Een kokosnootkrab kan zich erg ver uitstrekken. Een volwassen krab kan een meter lang zijn wanneer hij zich uitrekt. Wanneer hij in een terrarium wordt gehouden moet er daarom altijd een stevig deksel op zitten, omdat hij zich kan uitrekken, een poot over de rand doet, en zich daaraan optilt. Overigens hebben alle krabben de neiging zit uit te strekken als het nodig is om eten te zoeken. Doorgaans leven ze dichtbij de grond maar als er ergens eten is dan houden ze hun poten dicht bij elkaar en heffen ze hun lichaam steeds hoger boven de grond. Met een voorpoten kunnen ze dan ineens vrij hoog reiken.

Reukvermogen

De kokosnootkrab kan vrij goed ruiken. Hij ruikt op honderden meters afstand rottende bladeren, vruchten, vlees of vis. In gebieden met bewoning komt hij daarom op een prullebak die buiten staat af. Hij kan ook in bomen klimmen om een kokosnoot te verorberen. Hij zal echter nooit eten vangen in zee. Na zijn eerste maand in zee keert hij daar nooit meer in terug. Het vrouwelijke exemplaar legt wel haar eieren in zee.

Oceaan

De kokosnootkrab leeft altijd in de buurt van de zee. Overdag kan hij makkelijk een kilometer landinwaarts trekken. In tegenstelling tot andere krabben loopt de krab vrij onhandig en schuilt hij niet snel weg voor mensen. Hierdoor is hij een gemakkelijke prooi. Het is echter een hele kunst om de krab levend te vangen. Andere krabben kunnen door ze op de juiste plaats op te tillen opgepakt worden met de handen. Maar de kokosnootkrab is een stuk leniger dan zijn soortgenoten zoals de modderkrab(mudkrab). Met zijn achterpoten kan der kokosnootkrab toch zich in een arm boren. Wanneer hij eenmaal iets vast heeft laat hij dat niet meer los. Er zijn gevallen bekend waarbij de gebetene geen andere optie zag dan met een hamer de krab te doden zodat de schaar tenminste los liet.

Steeds zeldzamer

Omdat de kokosnootkrab een lekkernij is en er voor een volwassen krab zeer veel geld wordt betaald, is de krab op eilanden waar mensen wonen een zeldzaam verschijnsel geworden maar hij is niet uitgeroeid. Op eilanden waar niemand woont komt de krab veel vaker voor.

Wetenschappers begrijpen het niet

Onder wetenschappers heerst er een hardnekkige misvatting dat de kokosnootkrab onterecht wordt toegeschreven dat hij kokosnoot kan openmaken. Dat is onderzocht terwijl de krab in gevangenschap zat. Wanneer hij in gevangenschap leeft, bleek de krab geen kokosnoten te openen. Toch zullen alle eilandbewoners van de Pacifische Oceaan beamen dat de kokosnootkrab wel degelijk kokosnoten open maakt. In de praktijk eet een krab vaak rottende vruchten, bladeren, vlees en vis. De kokosnoot zoals wij die kennen met zijn keiharde bruine schil heeft nog een schil daarom heen. Als deze schil gaat rotten dan wordt de weg vrij gemaakt om een nieuwe kokospalm te laten groeien. Zoals bij alle vruchten moet de schil eerst wegrotten voordat de nieuwe vrucht kan wortel schieten. Wanneer wetenschappers experimenten met de krab uitvoeren dan wordt daar misschien geen rekening mee gehouden. Als de kokosnootkrab geen rottende bestanddelen ruikt, zal zijn neiging om de vrucht te openen niet getriggerd worden. Maar dit is natuurlijk speculatie mijnerzijds. Feit blijft dat de kokosnootkrab met groot gemak kokosnoten opent zonder dat dit door wetenschappers goed is onderzocht.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Skeeze, Pixabay
  • Tekst van de Boat Shed in Aitutaki
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Het leven van de kokosnootkrab"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 07-05-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Stille Oceaan
Schrijf mee!