InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Voedingssupplementen Paard

Voedingssupplementen Paard

Voedingssupplementen Paard Om de gezondheid en positief gedrag van het paard te bevorderen zijn vele voedingssupplementen op de markt. Deze supplementen zijn vrij op de markt verkrijgbaar, maar kan het voeren van supplementen eigenlijk kwaad?

Voedingssupplementen

Voedingssupplementen zijn toegevoegde voedingsstoffen aan het rantsoen van het paard, deze stoffen liggen tussen voeding en geneesmiddelen in. Supplementen worden in diverse vormen aangeboden zoals poeders, kruiden, pillen en oliën.

Het doel van het voeren van voedingssupplementen is het verbeteren van de algemene gezondheid van het paard (o.a. het verbeteren van het herstel na blessures of het voorkomen van blessures) en / of het verbeteren van ongewenst gedrag, vaak door toevoeging van mineralen, kruiden en / of vitamines.

Regelgeving

Het voeren van een supplement aan dieren is bij wet echter anders geregeld dan supplementen voor mensen. Voor menselijke voeding (en supplementen) is het verplicht gesteld dat de verkoper aantoonbaar veilig voedsel dient te verkopen wil het geregistreerd kunnen worden. Dit om zeker te weten dat ziekte en blessures bij mensen worden voorkomen. Bij paarden (of dieren in het algemeen) is dit niet zo, veel wordt dus op de markt gebracht met marketing. Deze marketing mag zelfs misleidend zijn als het over dieren gaat. Leveranciers van voedingssupplementen voor dieren zijn niet verplicht wetenschappelijk aan te tonen dat supplementen ziektes voorkomen, behandelt of geneest.

Wetenschappelijk bewijs

Daarnaast is van weinig supplementen wetenschappelijk bewijs dat het echt de gezondheid of gedrag van het paard verbeterd. Daarnaast worden enkele keren wetenschappelijke resultaten vervormd voor (positieve) interpretatie. Voornamelijk verwachting, aandacht of toeval zijn de drie punten waarop men denkt dat supplementen werken. Desondanks dienen positieve effecten niet uitgevlakt te worden door gebrek aan wetenschappelijk bewijs, maar is het wel raadzaam de kwaliteit van het supplement kritische te bekijken. .

Het paard kan gebaat zijn bij supplementen indien het tekorten heeft. Maar indien onnodige supplementen worden gevoerd zijn het enkel extra afvalstoffen die het paardenlichaam weer kwijt dient te raken. Dit vraagt onnodige actie van de organen van het paard. ‘Baat het niet, dan schaadt het niet’ gaat in het voeren van supplementen dus niet op.

Vraag advies

Mocht je overwegen supplementen toe te voegen aan het rantsoen van je paard is het zeker raadzaam je te verdiepen in de werkzame stoffen en de werking te bestuderen. Ook het betrekken van de dierenarts voor advies is een verstandige keuze en zeker aan te raden. Sommige supplementen maken namelijk meer stuk dan dat het werkt en dan is weer een supplement nodig om het negatieve effect op te lossen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Nutritional supplements in horses; Veterinarians must show caution when recommending nutritional supplements; Ed Kane (2011)

Reageer op het artikel "Voedingssupplementen Paard"

Infoteur: Jukito
Laatste update: 17-02-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!