InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Hydrotherapie voor paarden

Hydrotherapie voor paarden

Hydrotherapie is een speciaal ontwikkelde therapie om paarden met behulp van water te kunnen genezen. De natuurlijke eigenschappen van water kunnen aangewend worden om bepaalde kwalen te behandelen of om een goede gezondheid in stand te houden. Het is een vorm van fysiotherapie en doorgaans is deze therapie voor het paard heel prettig.

Hydrotherapie voor paarden

Er zijn verschillende manieren om water te gebruiken ter bevordering van de gezondheid. Dat kan onder andere in een zwembad, in een whirlpool, in een onderwatertredmolen, in een watergang of gewoon door na het rijden de benen af te spuiten of het paard door een beek of zee te laten stappen. De laatste twee opties en met een paard zwemmen worden het eest toegepast, vooral omdat het niet alleen heel goed voor het paard is, maar ook weinig kost.

Zwemmen met een paard

Het is vrij eenvoudig om een paard te laten zwemmen. Je kunt een paard laten zwemmen omdat het gezondheisproblemen heeft of als een vorm van conditietraining. Je kunt een paard naar een speciaal paardenzwembad brengen en het zwemmen eventueel overlaten aan ervaren personeel. Over het algemeen is het raadzaam om eerst de behandelend veearts te raadplegen of zwemmen wel goed is voor het dier. Heeft het zwemmen tot doel de conditie in stand te houden, dan kn een deskundige van het zwembad advies geven over de juiste trainingsprogramma's.

Wanneer een paard geend is om te zwemmen, zal het zich meestal in uitgestrekte draf door het water bewegen. Dt wordt een diagonale tweetaktbeweging genoemd. Het ervaren paard zal zijn benen maximaal uitslaan, waarbij de meeste kracht van de achterhand uitgaat. Voor deze zwembeweging is evenveel kracht nodig als voor de arbeidsgalop en vandaar dat zwemmen voor het paard inspannender is dan een uitgestrekte draf op de dressuurban. Voor de meeste paarden is zwemmen behoorlijk vermoeiend en als ze het niet gewend zijn kunnen ze erg snel moe worden. Vandaar da alleen ervaren begeleiders met paarden mogen zwemmen.

Als een paard voor het eerst zwemt zal het in het begin meer lijken op een hond zonder zwenervaring. Het lijkt vaak op een ongecontroleerde galopbeweging, totdat het dier in de gaten heeft dat hij zich moet ontspannen en de drafbeweging aan moet wenden. Paarden kunnen van zichzelf goed zwemmen, maar net als bij honden doet de één dit wat makkelijker dan de ander.

Zwemmen in zee

Heerlijk over het strand draven en galopperen is een populaire vorm van het buiten rijden. Sommige mensen hebben het geluk dat ze hun paard in de omgeving van het strand stallen en daardoor gemakkelijk gebruik kunnen maken van de therapeutische waarde van zeewater. Mocht het tijdens het rijden in de brandin gebeuren dat de ruiter plotseling merkt dat hij of zij in dieper water terecht is gekomen, dan kan het best gebeuren dat het paard al aan het zwemmen is. Gebeurt dit, dan dient de ruiter er altijd voor te zorgen in balans te blijven door boven het midden van het paard te blijven zitten.

Vanzelfsprekend kan een paard zwemmen met een ruiter op de rug, op voorwaarde dat deze niet naar achteren glijdt, want anders belemmert dit de stuwende beweging van de achterhand van het paard, die noodzakelijk is om te blijven drijven. Aangezien het hoofd van een paard altijd vrij dient te blijven in het water, is het aan te raden om een riem om de nek te doen als men van plan is met het paard te gaan zwemmen. Een andere voorziening bij het zwemmen met een paard is het dier van tevoren peesbeschermers en springschoenen aan te doen teneinde nare blessures te voorkomen.

Wanneer een ruiter van plan is met zijn of haar paard in zee te gaan zwemmen, dient er bovendien goed op gelet te worden parallel aan de kustlijn te blijven zwemmen en zo dicht mogelijk aan de strandzijde. Het is dan wanneer het paard moe wordt, niet al te moeilijk om weer op het strand te komen. Uiteraard dient het pard nooit te lang achter elkaar te zwemmen teneinde vermoeiheid te voorkomen en alleen te zwemmen bij opkomende vloed, omdat anders de kans bestaat dat paard en ruiter de zee in getrokken worden.

Massage door weerstand van het water

He belangrijkste voordeel van zwemmen is dat de opwaartste druk van het water de zwaartekracht drastisch reducert en het paard daardoor voor een deel gewichtsloos wordt. Op deze manier kunnen geblesseerde paarden, die normaal gesproken volledige rust zouden moeten houden, gewoon werken zonder dat het geblesseerde lichaamsdeel belastwordt. In de meeste gevallen zal het herstelproces bij een dergelijke therapie ook aanzienlijk sneller verlopen. Door de opwaartse kracht van het water (hydrostatische druk) wordt het paard als het ware opgetild. deze hydrostatische druk, samen met de eigenschap van waterdeeltjes om bij elkaar te blijven, zorgt ervoor dat de geblesseerde lichaamsdelen gemasseerd worden doordat het dier zijn eigen gewicht door de tegendruk van het water moet werken.

Andere voordelen van zwemmen

Er zijn nog andere voordelen van het zwemmen, zoals:
  • Het schoonhouden van as gecastreerde paarden en de daarbij optredende resterende stijfheid verminderen;
  • Het tegengaan van zwellingen;
  • Het helpen genezen van pees- en gewrichtsblessures;
  • Het genezen van hoefproblemen;
  • Het reconditioneren van verrekte spieren;
  • Het sneller laten genezen van kneuzingen en wonden.
© 2007 - 2019 Yasmijn, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hydrotherapie bij mensenHydrotherapie wordt vaak aangeraden bij mensen met Reumatoïde Artritis, mensen met overgewicht etc. In dit artikel wordt…
Hydrotherapie bij dierenOok voor dieren bestaat er hydrotherapie. Deze wordt voornamelijk toegepast bij honden en paarden. Het is geen weinig vo…
Colon Hydrotherapie of hoge darmspoeling bij Dokter AndersColon Hydrotherapie of hoge darmspoeling is een behandelmethode die sinds kort ook tot de mogelijkheden behoort bij Dokt…
Aquatherapie voor dierenAquatherapie is niet alleen geschikt voor mensen, ook dieren, met name paarden en honden, kunnen veel baat hebben bij de…
Paardenras: De FalabellaDe Falabella is een uniek paardenras en deze dieren zijn erg zeldzaam op de wereld. Qua stokmaat zou je deze dieren tot…

Reageer op het artikel "Hydrotherapie voor paarden"

Reacties

Ben Hölsgens, 21-03-2009 18:45 #2
Mijn paard is onlangs behandeld door een ostheopaat. Advies paard laten zwemmen.
Waar kan ik mijn paard laten zwemmen, woon in Limburg.

R. vd Steen, 12-02-2008 13:32 #1
Waar is een kliniek met een bad om te revalideren?

Infoteur: Yasmijn
Gepubliceerd: 22-09-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 2
Schrijf mee!