InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Stichting Proefdiervrij: eind aan onnodig dierenleed
mijn kijk op

Stichting Proefdiervrij: eind aan onnodig dierenleed

Stichting Proefdiervrij: eind aan onnodig dierenleed Dierproeven. De discussie is fel. Maar aan één punt gaan voorstanders vaak voorbij: dat is, dat het wel degelijk in veel gevallen mogelijk is om dierproeven te vervangen door alternatieven. Redenen dat dit niet gebeurt, zijn lang niet altijd valide. Soms gaat het om gemakzucht, of het cultureel bepaalde beeld dat dieren een soort 'materiaal' zijn voor menselijk 'gebruik.' Stichting Proefdiervrij maakt niet alleen alert, maar toont ook dat het anders kan. Gelukkig wordt er succes geboekt. Dat televisiebeeld uit een reportage krijg je niet meer van je netvlies af. Een kale muis, waar een menselijk oor op is geimplanteerd, die in een soort buis wordt geschoven voor de hemel weet welk onderzoek of experiment. Je hoopt zo dat het diertje op een dag zal worden verlost door iets of liever, iemand anders dan de dood. Maar hoe groot is die kans? Er zijn ooggetuigenverslagen online van mensen die gezien hebben hoe de wetenschap en de commercie tot op de dag van vandaag met dieren omgaan: alsof het materiaal is, waar je gewoon 'gebruik' van kunt maken. Al millennia lang hebben we in onze cultuur een grondslag zitten die zegt: als er iets te winnen valt voor degene die het hoogst in de keten van schepselen staat, mag het dier worden opgeofferd. Sterker nog, het gevoel van het dier wordt niet alleen van ondergeschikt belang geacht, maar ook nog eens ontkend. Gelukkig zijn er mensen die het anders zien. Dat worden er steeds meer. En dat geldt ook voor organisaties die zich sterk maken tegen dierenleed. Stichting Proefdiervrij maakt niet alleen alert op wat er aan misstanden worden voltrokken aan nog altijd honderdduizenden dieren. De stichting laat ook zien hoe het anders kan. Er worden gelukkig successen geboekt. Zowel als het gaat om getallen van geslachtofferde proefdieren, als wanneer je kijkt naar nieuwe technieken en mogelijkheden. Ook groeit de bewustwording. Wie wil indirect deel zijn van dierenleed?

Stichting Proefdiervrij

Er zijn - gelukkig - steeds meer initiatieven die het weerloze dier beschermen tegen menselijke, cultureel of commercieel bepaalde kortzichtigheid en de harteloosheid die daaruit kan voortvloeien - vooral zodra een dier buiten beeld is en ongezien te exploiteren valt. Maar Stichting Proefdiervrij is de grootste organisatie in Nederland die zich helemaal en alleen inzet voor belangen van proefdieren. Weinig mensen weten dat Stichting Proefdiervrij al meer dan een eeuw bestaat. De Stichting werd opgericht in 1897, en heette toen nog De Nederlandse Bond tot Bestrijding der Vivisectie (NBBV). Een eeuw en nog iets meer bestaat Proefdiervrij dus al, en Proefdiervrij groeit tot op de dag van vandaag verder. Proefdiervrij communiceert en informeert, en profileert zich als autoriteit op het gebied van dierproeven.

Het doel

Proefdiervrij heeft als doel de vervanging van álle proefdieren en wel door proefdiervrije technieken. De manieren waarop Proefdiervrij dat doel nastreeft, zijn velerlei. Ten eerste wordt actief nagestreefd om proefdieren te vervangen door proefdiervrije technieken. Daarbij hoort ook de stimulering en het financieren van onderzoek naar de talloze proefdiervrije technieken die al bestaan c.q. die ontwikkeld worden. Maar ook, en daar ligt ook een grote kracht, informeert Proefdiervrij zowel publiek als pers, industrie en politici over wat er gebeurt én wat er anders kan. Want dat er veel anders kan, en dat er heel veel leed bespaard is en nog bespaard kan worden, is inmiddels verbluffend duidelijk. En ook zet Proefdiervrij zich in inzake dat logge instrument dat maar zo traag wordt aangepast aan nieuwe inzichten maar wel een stevig gewicht in de schaal legt: verbetering van de wetgeving ter vervanging van proefdieren.

Wat is er al gelukt? Een korte bloemlezing

  • Het aantal proefdieren daalde al van 1.448.015 (in 1981) naar 592.665 (2009)
  • Het College van Beoordeling van Geneesmiddelen verklaarde in 2010 (eindelijk) te gaan streven naar een toekomst van geneesmiddelontwikkeling zonder dierproeven
  • In april 2010 introduceerde Proefdiervrij het Dierdonorcodicil. Eigenaren doneren hun overleden huisdieren voor onderwijspractica binnen de Universiteit Utrecht. Dit spaart al snel honderden proefdieren het leven.
  • Het botmetastase model is het eerste project dat wordt gefinancieerd vanuit het Fonds proefdiervrije technieken. Via dit model, ontwikkeld door het Erasmus Medisch Centrum, kunnen uitzaaiingen van kanker naar bot (botmetastasen) bestudeerd worden. Dit alles bewijst dat zelfs geavanceerd medisch onderzoek mogelijk is zonder gebruik van proefdieren.

Nuances in visie

Al wil Proefdiervrij het lot van proefdieren verbeteren, de stichting ziet wel een nuance voor zich. Geweld en gescheld helpt niet om de beoogde steun van politici, wetenschappers en burgers te verkrijgen in de inspanning voor een menselijke en dus dierproef-vrije samenleving. Proefdiervrij probeert ook niet om de stutten onder de ontwikkeling van de (medische) wetenschap vandaan te trekken. 'Zomaar' beweren dat wie verbetering in bijvoorbeeld medisch opzicht wil, dan maar zelf als 'proefdier' moet optreden, zou Proefdiervrij zeker niet voorstaan. Maar de stichting wijst wel op het bestaan van en de kans op betere oplossingen te bedenken, namelijk proefdiervrije technieken. En hierin is Proefdiervrij duidelijk: als we een menselijke maatschappij willen heten, moeten we bij alles wat we doen het leed van dieren in aanmerking nemen en waar ook maar enigszins mogelijk verlichten of liefst voorkomen.

Wat kun jij doen?

Via de website www.proefdiervrij.nl kun je de stichting gemakkelijk en snel steunen met een donatie via Ideal, machtiging of als vaste donateur. Het is echter lang niet altijd nodig de portemonnee te trekken om proefdieren te helpen bevrijden van hun vaak 'onmenselijke' last. Dus zit je (even) krap? Koop dan proefdiervrij, bijvoorbeeld door via de website van Proefdiervrij uit te zoeken welke merken producten zonder dierenleed worden geproduceerd. Schrijf eens een brief of mail aan een fabrikant die het proefdiervrij produceren (nog) niet hoog in het vaandel draagt. Want schrijven helpt, benadrukt Proefdiervrij. Door via de online boekenwinkel YoBeDo te kopen, steun je de stichting Proefdiervrij... gratis.
Gerelateerde artikelen
Proefdiervrije app: Time2MakeupProefdiervrije app: Time2MakeupAltijd al willen weten of jou favoriete product getest is op dieren of niet, maar kwam je er nooit achter? Dat is nu ver…
Dierproeven en ethiekDierproeven en ethiekVoor de ontwikkeling van medicijnen zijn in Nederland dierproeven nodig. Een medicijn mag pas op mensen getest worden al…
De wetgeving voor dierproeven in NederlandDe wetgeving voor dierproeven in NederlandEen dierproef is onderzoek met een dier waarbij deze ongerief zou kunnen ondervinden. Dierproeven kunnen onder andere ge…
Ontwikkelen van geneesmiddelen of medicijnenOntwikkelen van geneesmiddelen of medicijnenHet ontwikkelen van een nieuw geneesmiddel of medicijn door farmaceutische bedrijven vergt zeer veel tijd en geld en is…
Niet-commerciële organisatiesNiet-commerciële organisatiesEen niet-commerciële organisatie streeft niet naar winst. Die heeft een ander doel. Voor een school kan dat bijvoorbeeld…
Bronnen en referenties
  • Stichting Proefdiervrij

Reageer op het artikel "Stichting Proefdiervrij: eind aan onnodig dierenleed"

Reactie

Bep Beukering, 10-01-2012 09:49 #1
Ik vind (wettig en wettelijk) beschermen van het (proef)dier nodig, omdat ze dat zelf niet kunnen doen (evenals sommige invalide of politieke gevangen mensen, dat niet kunnen)!
Ik ben ook blij dat dit streven eindelijk, na zo'n 100 jaar, resultaten begint af te werpen.
En, ga de adviezen ter harte nemen: bestuderen op de website Proefdiervrij of ik artikelen kocht waarvoor proefdieren gebruikt zijn; ook kom ik hier meer te weten wat ik zou kunnen/ willen doen… Zonder me op de borst te kloppen, ben ik er tevreden over dat ik al (pas) 2 jaar op de Partij voor de Dieren stem. Reactie infoteur, 10-01-2012
Beste Bep,
dankjewel voor je reactie, en ik ben het helemaal met je eens. Ik wens de wereld - en de proefdieren - meer mensen toe die denken zoals jij!
Groeten van
Maria

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 10-09-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Mijn kijk op…
Schrijf mee!