InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Paarden: Hoefverzorging

Paarden: Hoefverzorging

Paarden: Hoefverzorging ' No feet, no horse' wordt vaak gezegd. Het is dan ook erg belangrijk om de hoeven van je paard goed te verzorgen. Wanneer moet je paard nu naar de smid en wat zijn al die middeltjes die op de markt zijn?

Bekappen en/of beslaan

Een paardenhoef groeit in ongeveer een jaar een hele hoeflengte. Door de manier waarop wij tegenwoordig paarden houden worden hoeven vaak te lang of slijten ze incorrect af. Het paard moet iedere 6 tot 8 weken worden bekapt. Dat betekent dat de hoefsmid de hoef weer zijn natuurlijke stand teruggeeft door plaatselijk wat van de hoef af te snijden. Ook de straal wordt weer bijgesneden. Sommige paarden slijten de hoeven mooi af en kunnen wat langer zonder smid. Overleg altijd met je smid wat het beste is voor jouw paard.
Soms kan het nodig zijn dat het paard op ijzers moet staan. Sommige paarden hoeven alleen aan de voorbenen ijzers, sommige hebben aan alle vier de hoeven ijzers. Dat laaste noem je ' vierkant beslagen'. Er zijn veel verschillende meningen over het al dan niet beslaan van paarden. Het is belangrijk om een goede hoefsmid te zoeken en je goed te laten informeren over de mogelijkheden.

Aandoeningen

Een paard kan veel verschillende aandoeningen aan zijn hoeven krijgen. Dit kan vele oorzaken hebben. Er zijn aandoeningen die ontstaan door het staan op een vieze ondergrond, door het verkeerd of niet laten bekappen of door een trauma van buitenaf. Wanneer het paard iets aan zijn hoeven heeft is het altijd belangrijk om er een erkende hoefsmid bij te halen. Deze kan, eventueel in overleg met een dierenarts, een behandelplan opstellen en starten.
Veel voorkomende aandoeningen zijn hoefzweren, rotstraal en vernageling. Een hoefzweer is een ontsteking in de zoollederhuid. Vaak loopt het paard hierbij accuut kreupel. De ontsteking moet vaak door een smid worden weggesneden. Dan kan de pus er uit en zal het paard al veel minder pijnklachten hebben. Het is wel belangrijk om het uitgesneden gedeelte goed schoon te houden. De oorzaak van een hoefzweer ligt meestal bij een vuile bodem (door bijvoorbeeld bepaald strooisel).
Rotstraal ontstaat door een bacterie en wordt in stand gehouden door een vieze bodem. Het is belangrijk om de plaats waar het paard staat droog en schoon te houden. Een smid kan proberen om het aangetaste deel van de straal zo veel mogelijk vrij te houden.
Een vernageling is een fout van de hoefsmid. De nagels waarmee het hoefijzer wordt vastgezet worden dan verkeerd geplaatst waardoor dit gevoelig is voor het paard. De hoefsmid moet terugkomen om de nagel te verwijderen en het ijzer opnieuw vast te zetten.

Hoe houd ik de hoef gezond?

Beweging is het allerbelangrijkste. Bij iedere pas die een paard zet wordt er bloed door de hoef gepompt, hierdoor blijft de hoef gezond. Het paard moet dus voldoende kunnen bewegen om de bloedcirculatie in de hoef goed te houden.
Kijk ook goed naar de hoeven van je paard. Zijn ze droog en hebben ze de neiging tot scheuren en brokkelen? Geef ze dan wat extra vocht. Maak bijvoorbeeld bij de waterbak in de wel een klein modderpoeltje waar je paard even in moet staan als hij wat gaat drinken.

Verzorgingsmiddelen:

Er zijn veel middeltjes op de markt om de hoeven in goede conditie te houden. De meeste hoefsmeden zijn geen voorstander van smeermiddeltjes omdat deze vocht buitensluiten. Overleg met je hoefsmid hoe je de hoeven van jouw paard het best kunt verzorgen.

Hoefolie

Hoefolie sluit de hoef af. Als je dit wilt gebruiken zul je er voor moeten zorgen dat de hoeven al vocht bevatten en nat zijn. Anders werkt het product averechts. Het houdt dan het vocht dat je graag wilt insluiten buiten.

Hoefvet

Hoefvet is een dikkere substantie dan hoefolie, maar heeft hetzelfde effect. Hoefvet is in verschillende kleuren verkrijgbaar. Zwart voor zwarte hoeven, wit voor witte hoeven. Groen hoefvet bevat vaak laurierzalf. Het schijnt dat laurierzalf op de kroonrand de hoorngroei bevordert, maar dit is niet aangetoond.

Hoefteer

Hoefteer wordt gebruikt op de onderzijde van de hoef. Het wordt gebruikt om de hoef af te dichten en vocht af te weren. Je kunt je voorstellen dat dit bij droge hoeven problemen oplevert.

Biotine

Biotine is een toevoeging die in poedervorm als voedingssupplement gegeven kan worden aan het paard. Het schijnt de hoorngroei te bevorderen waardoor het paard een betere hoornkwaliteit krijgt en dus betere hoeven. Wanneer je wilt proberen of dit voor jouw paard werkt, zul je het een hele tijd moeten voeren voordat je verschil kunt zien. De hoef groeit immers langzaam.
Gerelateerde artikelen
De hoefverzorging bij een paard/ponyDe hoefverzorging bij een paard/ponyBij een manege zijn soms lessen te volgen over hoe men de hoeven van het paard uit moet krabben. Als u onbekend bent met…
Een paard met rotstraal: oorzaak, symptomen en behandelingEen paard met rotstraal: oorzaak, symptomen en behandelingRotstraal is een bacteriële infectie aan de hoeven van het paard. Het is een vrij onschuldige aandoening die desondanks…
Paarden: Natuurlijk bekappenNatuurlijk bekappen is een manier van hoeven bekappen die nog niet zo lang geleden is uitgevonden. Dit terwijl het is af…
Paarden: Natuurlijk bekappen doe je zo!Paarden: Natuurlijk bekappen doe je zo!Paarden zijn er in alle soorten en maten, en ook de hoeven van elk paard zijn anders. Het ene paard staat op ijzers, het…
Hoefbeslag bij paardenHoefbeslag bij paardenEen goede smid is voor elk paard belangrijk Het ene paard moet ijzers eronder het andere paard hoeft alleen maar bekapt…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Paarden: Hoefverzorging"

Infoteur: Shirleyp
Gepubliceerd: 11-08-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!