InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De fennek: lijkt op een vos maar is het niet

De fennek: lijkt op een vos maar is het niet

De fennek: lijkt op een vos maar is het niet De fennek is een kleine vossensoort met grote oren en een leuk spits snuitje. In veel staten in de VS is het zelfs legaal om een fennek als huisdier te houden, wat ook een aantal mensen inderdaad doen.

Algemene informatie

  • Latijnse naam: Vulpes Zerda
  • Soort: Roofdieren
  • Type: omnivoor (eet zowel planten als kleine dieren)
  • Waar komen ze voor: In de Sahara van Noord-Afrika
  • Hoe oud worden ze: Een fennek kan tot 10 jaar oud worden

De fennek als huisdier

In Europa is het verboden om een fennek als huisdier te houden maar in sommige staten in de Verenigde Staten is het wel toegestaan. Kijk maar eens op Youtube, hier kom je verscheidene filmpjes tegen waar een fennek bij een familie woont. Op zich is de fennek best goed om als huisdier te houden, aangezien het zich makkelijk aan de huiselijke omgeving kan aanpassen. Ook is het een sociaal dier en houdt dus van aandacht en is niet agressief maar wel heel erg speels. Denk er dus wel om dat je meubilair en vloer waarschijnlijk niet onbeschadigd zullen blijven!

Voeding

De fennek eet zowel planten als vlees, zijn dieet bestaat uit onder andere:
  • Insecten
  • Knaagdieren
  • Planten
  • Eieren
  • Fruit
  • Kleine reptielsoorten

Leefgewoonten

De vacht, oren en nieren zijn aangepast aan het feit dat hij in de woestijn leeft en kan overleven bij hoge temperaturen en weinig water. Ze leven voornamelijk in holen die ze in het zand graven. Deze holen kunnen wel 120 vierkante meter groot zijn. Vaak zijn ze via gegraven tunnels aangesloten op holen van de familieleden.

Kenmerken van het lichaam

Het eerste dat je opvalt bij de fennek is dat hij vrij grote oren heeft. Hiermee kan hij zijn prooi onder de grond horen bewegen. De vacht van de fennek zorgt er voor dat het de hitte buiten laat in warme seizoenen en hem juist warm houdt in koude seizoenen. De kleur van de vacht is zandkleurig, zodat hij in de woestijn bijna niet opvalt. Hierdoor kan hij makkelijker op zijn prooi jagen. Het gewicht van de fennek ligt tussen de 1,5 en 3,5 kilo en hij heeft een lengte van zon 24 40 centimeter lang. De staart van de fennek heeft een zwart gekleurd uiteinde en is vrij lang, zon driekwart van de lengte van zijn lichaam.

Voortplanting

De fennek is een sociaal dier dat een partner zoekt voor het leven en niet alleen om mee te paren. Ook de jongen blijven lange tijd bij de ouders. De fennek plant zich meestal voort in januari/februari om vervolgens te jongen in maart en april. Gedurende de tijd dat het vrouwtje zwanger is, is het mannetje vrij agressief om het vrouwtje te beschermen en om te zorgen voor voedsel. De zwangerschap duurt zon 52 dagen en ze krijgen gemiddeld tussen 1 en 4 jongen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay
  • www.wikipedia.com

Reageer op het artikel "De fennek: lijkt op een vos maar is het niet"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 02-01-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Dieren
Schrijf mee!