InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Mijn visie op 'gevaarlijke' honden
mijn kijk op

Mijn visie op 'gevaarlijke' honden

Mijn visie op 'gevaarlijke' honden In onze maatschappij wordt vaak onderscheid gemaakt tussen honden en de zogenaamde gevaarlijke honden. Er zijn een aantal mensen die geen ervaring heeft met deze groep en hierdoor een vooroordeel ontwikkelt. Dit betekent vaak dat zij hun leven lang bang blijven voor deze honden en denken dat ze vals zijn.

'Gevaarlijke honden'

Veel van de rassen die bekend staan als 'gevaarlijke' honden zijn oorspronkelijk gefokt als werk of waakhond. Later werd er een aantal rassen verder ontwikkelt om ze zo sterk en gespierd mogelijk te krijgen, maar tegelijk ook lenig en gracieus. Dit om er mee te kunnen vechten. Hoewel deze honden nog later verder gefokt werden als huishond en de meeste karaktereigenschappen dus uitgefokt werden, kan het zijn dat er in sommige foklijnen nog iets van dit gedrag terug te zien is. Deze honden zijn dus meestal niet voor beginnende hondeneigenaren weggelegd. Denk er daarom goed over na wanneer je een 'gevaarlijke hond' wil aanschaffen. Niet iedereen is geschikt!

Waarom hebben mensen vooroordelen over gevaarlijke honden?

Helaas is het zo dat mensen vooroordelen ontwikkelen tegen 'gevaarlijke honden.' Vaak worden deze vooroordelen gevoed door de media. Hoe vaak leest men niet in de krant dat er iemand is aangevallen door een pittbullachtige? Hierdoor lijkt het alsof er maar een ras is dat voor allerlei verwondingen zorgt. De waarheid is naar mijn mening toch iets anders. Het gebeurd namelijk vaak dat achteraf blijkt dat zo'n hond helemaal niet tot de pittbullachtigen behoort. Ook is het zo dat andere honden ook kunnen bijten. Het is natuurlijk wel zo dat een pittbullachtige meer schade veroorzaakt dan een kleine hond. Naar mijn mening is dit echter niet minder erg. Een beet van een kleine hond is net zo traumatisch als een beet van een grote hond.

Wordt een hond vals geboren of vals gemaakt?

Mijn mening is dat een hond niet vals wordt geboren, maar vals wordt gemaakt. De opvoeding van een hond speelt een grote rol in het al dan niet vals maken van een hond. Helaas is het zo dat een 'vechthond' net wat vaker een verkeerde baas treft. een baas die de hond niet als beste vriend ziet, maar als een stoer statussymbool. Er zijn ook genoeg mensen, waaronder ikzelf die zo'n hond nemen als maatje voor het leven, maar die helaas door anderen die het niet goed voor hebben met hun hond beperkt worden. Ik zie mijn hond als lid van het gezin en dit lid heeft ook een heleboel opvoeding nodig. Ik voed mijn hond op met zachte hand, maar zeker wel erg consequent. Nee is en blijft nee. Zo bereik je samen een heleboel en ontstaat er een vertrouwensband. Mijn hond komt bij me omdat ze het graag wil. Het komen bij de baas is een feestje en houdt in iets lekkers en een gezellig spel. Er zijn helaas ook genoeg honden die bij de baas komen, omdat ze bang zijn voor wat er gebeurd wanneer ze niet komen.

Een nadeel (tevens ook een voordeel) is dat vechthonden, waaronder bijvoorbeeld een american stafford ontzettend loyaal zijn ten opzichte van hun baas. Ze werken graag voor de baas. in het geval van een verantwoordelijke baas betekent dit dat zij deze honden goed onder appel kunnen houden. In het geval van een baas die zijn hond ziet als statussymbool betekent dit dat als de baas zegt bijt, de hond dit ook doet. De hond is dan niet fout, maar wel de baas die de hond opfokt en de verkeerde dingen leert.

Een gevaarlijke hond met kinderen

'Gevaarlijke' honden zijn ideaal als huishond, doordat ze heel kindvriendelijk zijn. Veel mensen zullen het misschien niet verwachten, maar een stafford bijvoorbeeld is dol op kinderen en kan ook een heleboel hebben van kinderen. Een stafford heeft een ontzettend hoge pijngrens en kan dan ook heel goed tegen het getrek aan oren e,d. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat kinderen dan maar de hele tijd aan de hond gaan trekken. Kinderen moeten wat dat betreft ook opgevoed worden. Natuurlijk moet een pittbull wel gesocialiseerd worden met kinderen en nooit alleen gelaten worden met een kind, net zoals dit geldt voor andere rassen, zoals labradors en golden retrievers.

Naar mijn mening...

Zijn gevaarlijke honden, zoals onder anderen pittbulls, sharpeis en staffordshirebullterriers ontzettende lieve honden die houden van hun baas en het liefst op schoot kruipen. Ze worden niet vals geboren, maar vals gemaakt en hebben net als ieder ander ras een zachte, maar zeer consequente opvoeding nodig om een vriend voor het leven te worden. Zij hebben een verantwoordelijke baas nodig die weet wat hij doet en niet een onverantwoordelijke baas die de hond ziet als statussymbool of modehond. Ik vind dat een 'gevaarlijke' hond niet anders is dan een ander ras.
© 2010 - 2017 Deb42, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Karakter Engelse StaffordKarakter Engelse StaffordDe Staffordshire Bull Terriër of kortweg Engelse Stafford wordt een steeds populairder hondenras. De reden hiervoor is d…
Hondenrassen: Tosa InuHondenrassen: Tosa InuDe Tosa Inu is van oorsprong een Japanse hond waarvan de reuen worden gebruikt als vechthonden. In onze samenleving moge…
Staffordshire Bull TerrierStaffordshire Bull TerrierDe Staffordshire Bull Terriër stamt oorspronkelijk af van vechthonden die gebruikt werden bij stierengevechten. Het zijn…
Hondenrassen, Amerikaanse Staffordshire TerriërDe American Staffordshire Terriër wordt vaak gezien als een Pit Bull, mensen zijn vaak bang voor dit soort honden. Het z…
De boxer, een levenslustig rasDe boxer, een levenslustig rasDe boxer stamt, net als vele rassen, af van een oud-Griekse vechthond, de Molossian Hound. Dit was een dogachtige hond d…

Reageer op het artikel "Mijn visie op 'gevaarlijke' honden"

Reacties

Anja, 07-10-2015 14:54 #6
Dan zijn de staffords in onze buurt toch allemaal verkeerd opgevoed, regelmatig bijt incidenten en al 2 dode hondjes door stafford… Tot 4 keer toe liepen deze staffords niet aangelijnd en de aanvallen komen uit het niets. Nou dit zijn echt gevaarlijke honden, als het mis gaat zijn ze niet te stoppen en gaan ze door tot de dood. Ik ben er als de dood voor en terecht, heb zelf 3 honden en opgegroeid met Duitse herders, een keer is mijn yorkie ook gebeten eens en nee ze deed niks, die hond zag haar op een afstand en rende naar haar toe en pakte haar en smeet haar in de lucht gevolg 9 hechtingen op haar achterwerk… En dan zeggen dit geen gevaarlijke honden zijn? Kom op nu. Denk eens na!

Ilovepitbulls, 17-08-2013 11:59 #5
Hallo pitbull haters,

Ik heb 2 pitbulls. 1 is 2 jaar oud, een reu. Hij heeft pitbulls, am staff en old english Bulldog in zijn bloed. Hij gaat perfect om met de buurtkinderen en mijn 2 katten kippen en andere dieren. Mn teef is 5 e bestaat uit een Rodesian Rightback en een Am staff. Ook zij is zeer lief en gaat ook makkelijk met kinderen en andere dieren. Zij heeft zelfs in Amsterdam Osdorp een overvaller gepakt die met een mes de kroeg wou overvallen.

Cesar Milan heeft meerdere Pitbulls en Bulldogs. Hij is de bekendste hondentrainer.
Kijk het programma eens. Dan zult u zien dat door slechte opvoeding iedere hond verkeerd gedrag kan gaan vertonen.

Ik nodig u uit om eens te kijken en aaien. U zult zien dat het geen monsters zijn maar juist zeer trouwe lieve huishonden.
Laten wij een afspraak maken zodat ik uw vooroordeel kan weerleggen.

Met vriendelijke groet,
Bob Buitenhuis jacky en Baue

Pamm, 18-01-2013 12:35 #4
Ik heb een Duitse herder. Helaas word deze hond ook gezien als vals en niet te vertrouwen.
En ik word er helemaal gek van! Veel mensen doen panisch en reageren zo hevig op mijn hond. Vind dit zo overdreven! Als ze nou informatie opzoeken over de Duitse herder, zie je gewoon dat ze sociaal kunnen zijn! Elke hond die eerlijk en goed opgevoed worden zullen schatten zijn. Mijn herder is zelf onderdanig en gaat voor veel honden liggen. Hij gaat de confrontatie niet aan, en loopt er van weg. Ik kan wel blijven zeggen dat me hond geen vlieg kwaad doet, maar dan komt er weer een smoes. Laatst ook een leuke! Mijn hond kwispelde dus zou hij aanvallen. Dames helemaal in paniek. Mijn hond heeft nog nooit aangevallen. Ik word helemaal gek van sommige mensen met die vooroordelen.

Ilse Koelewijn, 30-05-2011 03:27 #3
Dit is tenminste een eerlijke manier om het te zeggen. Ik ben van mening dat echt gevaarlijke honden niet met dit karakter worden geboren. Ze zijn daarentegen bereid om alles te doen wat hun baas ze zegt. En het is niet moeilijk om te raden wat er gebeurt als een of andere mafkees zijn pitbull opdraagt te bijten, terwijl uiteindelijk de hond degene is die daarop wordt afgerekend. Ik vind dat ze beter gewoon in de gaten kunnen houden wie een pitbull o.i.d. in huis neemt.
Ikzelf heb helaas geen hond, maar ik heb wel 2 uitlaathonden, waarvan 1 Tosa Inu, en de ander een Viszla (Hongaarse Jachthond) is.
en de Tosa Inu wordt ook als een "gevaarlijke hond" beschouwd, nou laat ik je vertellen dat dit een heleboel bij elkaar geraapte onzin is. Mevrouw Alexandra S van www.gevaarlijkehonden.nl zegt letterlijk over de Tosa Inu: "Liefhebbers zeggen: “is gefokt om ‘in stilte’ boos te worden”. Verplettert en vermoordt zijn tegenstander als het goed is zonder geluid."
nou sorry hoor, degene die dit heeft geschreven beweert hondengedragsdeskundige te zijn, . spijt me zeer maar deze persoon heeft echt zero verstand van honden.
De Tosa Inu die ik al 5 jaar uitlaat is ongeveer de vriendelijkste zachtaardigste hond die ik ooit heb gekend. Het is een enorme lobbes van 70 kilo, maar bijten zal ze NOOIT doen.
Vorige week is ze "aangevallen" door een duitse herder (deze wou spelen maar Hera wilde niet meedoen, toen werd de herder een beetje grumpy) maar zij gaat op haar rug liggen en begint te piepen. Als het zo'n vechthond zou zijn zou ze wel wat hebben gedaan, maar zelfs in geval van verdediging bijt ze niet.
De Tosa Inu is zelfs verboden in Frankrijk en Canada, wat ik toch jammer vind, aangezien het een fantastisch lieve hond is, zolang je hem/haar maar goed opvoedt. Maar dit is met elke hond zo.
Het ergste vind ikzelf chihuahua's die worden behandeld als mensen, dat zijn de echte krengen, maar die worden niet als gevaarlijke hond gezien want ze zijn niet zo groot. Maar geloof me, dat kunnen ontzettende krengen zijn. Wanneer zij als mens worden behandeld gaan ze uiteindelijk ook dominant gedrag vertonen, en niet alleen naar het baasje maar ook naar andere honden/mensen o.i.d.
Hera (de Tosa die ik al 5 jaar uitlaat) is mijn allerbeste kameraadje, en al is ze niet van mij, ik heb een hele speciale band met haar. Dit ook omdat ze mij beschermt, en ik haar.
Ze slaapt in een mand met 2 katten, wat ook dikke maatjes zijn. En er loopt de hele dag een kaketoe los door het huis, en er rennen 2 kinderen rond met ADHD, een van 4 en een van 6, maar ze zal NOOIT iets tegen ze doen, hooguit beschermen.
Zit geen greintje kwaad in, hooguit lompheid :)

Bijlesverzorger, 17-03-2011 22:31 #2
Een beet van een Rottweiler, Duitse herder of Dobermann is 10x zo gevaarlijker dan van een stafford etc. Ze zijn ook veel sterker en groter natuurlijk, maar deze worden vaak goed opgevoed. Beter dan dat staffords op worden gevoed.

Martine1987 (infoteur), 20-10-2010 12:44 #1
Helemaal mee eens! Maar ik moet wel zeggen, ik heb een Heidewachtel en een Stafford. En de Stafford is toch echt wel wat pittiger van karakter. Dus ik ben van mening dat zo'n ras wel een behoorlijk karakter kan hebben als raseigenschap. Het is maar net hoe je daar als baas mee omgaat. Het zijn in ieder geval geen beginnershonden, maar steek je er veel tijd en aandacht in heb je een vriend voor het leven! Het is jammer dat je alleen die verhalen leest in de kranten, want ik ken toch hier echt een heel valse golden retriever…

Infoteur: Deb42
Laatste update: 03-08-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 6
Mijn kijk op…
Schrijf mee!