InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Rare beestjes: van ashera tot zorse

Rare beestjes: van ashera tot zorse

Rare beestjes: van ashera tot zorse Hebt u de film "Streepje gaat racen" gezien? U dacht dat dat raar beest niet bestond? Een zebra die denkt dat hij een paard is. Toch wel. Want wanneer je twee verschillende diersoorten kruist, krijg je een nieuwe soort. In de biologie wordt dit een hybride soort genoemd. Een kijkje bij de ashera's, de lijgers, de tigons, de teeuwen, de zorses, de cama's, de zetlands en andere rare beestjes.

Rare kruisingen: hybride soorten

In de biologie is een hybride het resultaat van de voortplanting van twee verschillende diersoorten. Meestal gebeurt dit door menselijke tussenkomst en met dieren die in gevangenschap leven. Toch zijn er ook al exemplaren in het wild geboren. Dit kruisen van verschillende dieren is helemaal niet nieuw. In 1899 was er al ene James Cossar Ewart die in de Verenigde Staten zebra's met paarden liet paren. Om tot de naam van een nieuwe hybride soort te komen, gebruikt men meestal eerst een stuk van de naam van de vader, het tweede deel komt van een stuk van de naam van de moeder.

De lijger en de tigon

De lijger is een dier dat voortkomt uit een mannelijke leeuw en een vrouwelijke tijger. Het zijn werelds grootste katten. Ze zien er uit als een leeuw met tijgerstrepen. Ze houden van zwemmen, net als tijgers. De tigon of teeuw komt voort uit een mannelijke tijger en een vrouwelijke leeuw. Dit dier is kleiner dan zijn beide ouders. De mannelijke exemplaren zijn onvruchtbaar, de vrouwelijke exemplaren kunnen zich wel voortplanten.

Zonkey's, zony's en zorses

Bron: Mai Le, Flickr (CC BY-2.0)Bron: Mai Le, Flickr (CC BY-2.0)
De zonkey of de zeedonk is een kruising tussen een ezel en een zebra. Het is de samentrekking van het Engelse donkey (ezel) en zebra. De zony is een kruising tussen een pony en een zebra. Is de pony een Shetland, dan spreken we van een zetland. De zorse is een kruising tussen een paard en een zebra. De naam komt van het Engelse horse (paard) en zebra. Een kruising tussen een zebra en een paard is meestal helemaal gestreept, maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Zo beschikt de dierentuin Holte-Stukenbrock in Duitsland over Eclyse. De moeder van Eclyse is een zebra, haar vader een paard. Het resultaat? Een gestreepte kop, een gestreept achterwerk en al de rest spierwit!

De cama

De cama is een kruising tussen een kameel en een lama. Aangezien beide dieren te veel verschillen in grootte wordt de kruising bekomen via kunstmatige inseminatie. In Dubai werden kameel en lama gekruisd en het resultaat was een cama. Het dier heeft de korte oren en de lange staart van de kameel, de gespleten hoeven van de lama, maar geen bult.

de grolar en de pizzly

De grolar wordt bekomen door het kruisen van een mannelijke grizzlybeer (de zwarte, buine of Kodakbeer) met een vrouwelijke polar bear (een ijsbeer). De pizzly wordt bekomen door het kruisen van een mannelijke ijsbeer met een vrouwelijke grizzly. Normaal vermijden deze dieren elkaar in het wild. Toch werd er in Canada in 2006 een wild exemplaar gevonden.

De leopon

De kruising tussen een mannelijk luipaard en een leeuwin resulteert in een leopon. Het dier heeft de kop van een leeuw en het lijf van een luipaard, dus met vlekken. Het is groter dan een luipaard, het houdt van klimmen en van water. Een prachtexemplaar werd verkregen met een kweekprogramma in Japan.

De wolphin

Kruising tussen een dolfijn (the bottlenose dolphin) en een walvis (the killer whale). In Hawaii kan men twee exemplaren in het Sea Life Center gaan bewonderen. Een grappig detail: de dolfijn heeft 88 tanden, de walvis heeft er 44 en de wolphin ... die heeft er 66! Als dat geen perfecte mix is!

De tulus en de bukht

Een kruising tussen een 1-bultige dromedaris en een tweebultige kameel. De tulus en de bukht komen vooral voor in Kazachstan. Deze dieren werden vroeger gekweekt om makkelijker de Zijderoutes te kunnen afleggen. Het was een perfecte mix tussen de kameel en de dromedaris. De kameel kon immers goed overleven in het droge gebied door zijn 2 bulten en dus zijn grote watervoorraad, maar was niet geschikt om lange afstanden af te leggen. De dromedaris daarentegen kon heel lang stappen, maar had niet veel water bij. De combinatie van de twee leverde een dier op dat een groot uithoudingsvermogen had, bestand was tegen de kou en melk kon geven. Het dier heeft maar één enkele bult, maar die is wel veel groter dan een normale bult. Het aantal exemplaren neemt nu wel af, omdat men de dieren niet meer nodig heeft op de Zijderoute en ze dus minder intensief worden gekweekt.

De beefalo

Een kruising tussen een buffel en een koe. Het vlees van de buffel heeft een laag vet-en cholesterolgehalte, maar de buffel is een beschermde diersoort in Amerika. Door de buffel te kruisen met de koe bekomt men de beefalo, met vlees dat de goede eigenschappen heeft van de buffel.

De ashera

Kruising tussen een gewone huiskat, een Bengaalse tijgerkat en een Afrikaanse serval. Een volwassen exemplaar van de ashera weegt zo'n 13 kilo en is zo'n 1,20 meter lang. In de Verenigde Staten mag men zo'n 6000 dollar neertellen voor het dier, dat er uit ziet als een poes met grote oren.

Een muildier en een muilezel

De meest gekende kruising. Het muildier is de kruising tussen een mannelijke ezel en een paardenmerrie. De muilezel is een kruisng tussen het jong van een ezelin en een paardenhengst. Muildier en muilezel zijn bijna altijd onvruchtbaar. Ze zijn koppig maar eten minder dan een paard. Ze hebben veel doorzettingsvermogen en zijn intelligent.

De gaap

Een nieuwtje. In Arizona werd een kruising tussen een schaap en een dwerggeit geboren in augustus 2014. Deze gaap kreeg de naam Butterfly en wordt druk bekeken! Raar maar waar, ook een scheit bestaat! De kruising van een mannelijk schaap met een vrouwelijke geit. De liefde doet rare dingen met een dier!
Gerelateerde artikelen
De lijger, een enorm hybride roofdierDe lijger, een enorm hybride roofdierDe lijger is een "hybride" dier. Een hybride is een kruising tussen twee verschillende diersoorten. In dit geval betreft…
Rare beesten: de LijgerDe lijger of liger is een zeldzaam dier dat ontstaan is door kruising van een leeuw met en tijgerin. Deze kruising komt…
De familie der kameelachtigenDe familie van de kameelachtigen (camelidae) is met een tweetal kamelen en een viertal lamasoorten geen grote familie. D…
De Hybride MotorSteeds meer mensen kiezen voor een zuinige hybride auto. Deze wordt aangedreven door een zuinige hybride motor. Deze mot…
Hybride hypotheek: uitleg en voordelenHybride hypotheek: uitleg en voordelenDe hybride hypotheek is een flexibele hypotheekvorm. En dat is een voordeel. Een uitleg van deze hypotheek: het is een c…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mai Le, Flickr (CC BY-2.0)
  • www.ekudos.nl
  • Wikipedia
  • GVA 27 en 28 maart 2010
  • Zonneland 10 - 2013
  • Hln lunchnieuws 3 augustus 2014
  • Afbeelding bron 1: Mai Le, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Rare beestjes: van ashera tot zorse"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 25-09-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!