InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Nieuwe diersoorten ontdekt op Nieuw-Guinea

Nieuwe diersoorten ontdekt op Nieuw-Guinea

Nieuwe diersoorten ontdekt op Nieuw-Guinea Een kikker met een neus, een mini-kangoeroe, een gekko met gele ogen, een rat met een wollige vacht, een nieuwe muissoort, een aparte vleermuis en een variant van de keizersduif… Het zijn nieuwe diersoorten die in 2008 tijdens een expeditie op het Indonesische eiland Nieuw-Guinea werden ontdekt. Hoe kan dat? Nieuwe diersoorten op Nieuw Guinea ontdekt. Nieuw-Guinea zat ooit aan Australië vast. Ongeveer 65.000.000 jaar geleden raakte Nieuw-Guinea los van Australië. De aardkorst drijft op vloeibaar gesteente en heeft zich langzaam over de aardbol verspreid. De aardkorst is in verhouding tot de massa daaronder, zo dun als de schil van een appel. De aardkorst was ooit een geheel, Pangea genaamd, maar is door de werking van vulkanisme en de lagen daar onder, langzaam maar zeker stukken ‘gebroken’. De aardplaten zijn nog altijd in beweging, waardoor bijvoorbeeld regelmatig aardplaten tegen elkaar schuiven met aardbevingen tot gevolg. Australië is een werelddeel wat al heel lang nergens meer aan vast zit, waardoor zich daar verschillende aparte diersoorten hebben kunnen ontwikkelen, die alleen daar voorkomen, zoals bijvoorbeeld de kangoeroe. Nieuw-Guinea is ook een op zichzelf staand eiland geworden. Ook daar komen bijzondere diersoorten voor. In 2008 werden dus opnieuw aparte diersoorten ontdekt, onder andere:
  • Kikker met neus
  • Gekko met gele ogen
  • Wollige rat
  • Mini-kangoeroe
  • Vleermuis
  • Keizersduif

Kikker met neus als van Pinokkio

De kikker die op Nieuw-Guinea werd ontdekt heeft een neusje. Als het diertje opgewonden is gaat het neusje rechtop staan. Is het beestje kalm dan hangt het neusje slap naar beneden. Wetenschappers van Conservation International, een instituut wat zich bezighoudt met het behoudt van levensvormen op onze planeet, noemt de ontdekkingen een opluchting in tijden waarin zoveel diersoorten door toedoen van de mens, verdwijnen. De gekko met gele ogen heeft overigens ook kromme tenen. De wollige rat is tam te noemen en de mini-kangoeroe is een kleine wallaby . Het is daarmee de kleinste kangoeroe ter wereld. Een andere indrukwekkende diersoort is de goud-gemantelde boomkangoeroe die in het bos leeft. Ornitholoog Kevin Kemp ontdekte een nieuwe soort keizersduiven met aangepaste kleuren, en ook blijken er verschillende nieuwe insectensoorten op Nieuw Guinea te zijn ontstaan.

Foja Gebergte

De nieuwe diersoorten werden in een onontwikkeld gebied ontdekt in het Foja gebergte, in de Indonesische provincie Papoea. Dit gebied is een afgelegen gebied en onontwikkeld. Het bestaan van de diersoorten werd in mei 2010 bekendgemaakt.

Ontbossing Indonesië

In Indonesië worden verschrikkelijk veel bossen gekapt. Vanaf 1950 werden reeds ruim 74 miljoen hectare bos gekapt. Conservation International spreekt de hoop uit dat de ontdekking van de nieuwe diersoorten voor de Indonesische regering een reden zal zijn om het gebied te beschermen.

Nieuwe diersoorten in zee

Er worden wel vaker nieuwe diersoorten ontdekt. In de oceanen zijn de afgelopen jaren zelfs meer dan 17.000 nieuwe diersoorten ontdekt, vaal levend in de diepte van oceanen, waar totale duisternis heerst. Dagelijks sterven er wereldwijd ook diersoorten uit. Ook planten verdwijnen terwijl er weer nieuwe bijkomen of ontdekt worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Nemo, Pixabay
  • Nu.nl
  • Knack.news.be

Reageer op het artikel "Nieuwe diersoorten ontdekt op Nieuw-Guinea"

Reactie

Elsa Geus Zwart, 28-10-2013 13:02 #1
Soms prachtige dieren, waar wij helemaal geen weet van hebben. Graag meer! Elly.

Infoteur: Kisses
Laatste update: 01-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Reacties: 1
Schrijf mee!