InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Het paard: verschillende rassen

Het paard: verschillende rassen

Het paard: verschillende rassen Paarden hebben al duizenden jaren een grote rol gespeeld bij de mens. Het paard is een hoefdier uit de orde van onevenhoevigen. Het paard is een van de 10 soorten uit de paardachtigen.

Algemeen

Paarden zijn planteneters, ze gebruiken de voortanden om gras of andere dingen mee af te rukken. Dit wordt dan met de kiezen vermalen. Paarden zijn geen herkouwers. Het paard gebruikt zijn staart om vliegen af te weren, vooral in de zomer kan dit een enorme pest zijn. Horde vliegen komen dan allemaal tegelijkertijd op de arme beesten af. De staart helpt om zich tegen deze plaag te verweren. Paarden hebben ook een uitstekend gehoor.

Een paard heeft zijn ogen aan de zijkant van zijn hoofd staan. Daardoor kan hij 360 graden om zich heen kijken. Daardoor is het paard ook veel beter alert tegen gevaar dan mensen. Een nadeel is wel dat een paard zijn 'achteruit' zicht niet zo goed ontwikkeld is. Een paard kijkt ook maar met een oog. Dit wil zeggen dat het paard langs rechts en links iets verschillend ziet. Het schatten van diepte is voor paarden dan ook moeilijker.

Voortplanting

Paarden paren meestal in de lente, dit komt doordat in de lente de dagen weer langer gaan duren, hierdoor wordt bij paarden de hormonenwerking gestimuleerd. Paarden hebben ook verschillende manier om elkaar het hof te maken. Door bv. Door elkaar te besnuffelen, en soms door rond elkaar te cirkelen.

Een merrie draagt haar veulen ongeveer 11 maanden. Er wordt wel is getest of de merrie wel zwanger is, dit kan gedaan worden door een urine of bloedtest af te nemen. Of ook door een echografie. De laatste weken voor het veulen geboren wordt is de merrie meestal heel onrustig, het wordt dan ook beter mer rust gelaten tot het zover is.

Verschillende rassen

Er zijn een enorm aantal paardenrassen in de wereld. Er worden hieronder een paar getoond

De Berber

De Berber leeft in de vruchtbare vlakten van Barbarije. Er bestaan heel wat variëteiten onder de Berbers. Ze zijn heel erg snel, ze hebben ook een uitsteken uithoudingsvermogen. Hiervoor is de Berber uniek in z'n soort. De Berber kan de hitte en droogte van de woestijnen erg goed verdragen. Dit paard is ook aangepast aan bergachtige landschappen. Dit maakt het in het algemeen een erg goed rijpaard.

De Gelderlander

De Gelderlander is een goed tuigpaard. De Gelderlander is een kruising van Andalusische, Napolitaanse, Normandische en Norfolk Roadsterhengsten. Het is een heel goed wedstrijdpaard. Vroeger werd dit paard weleens gebruikt om zware ruiters te dragen. Het is een sterk, stevig paard.

De Arabier

De arabier is een echte volbloed, het waarschijnlijk een van de zuiverste en oudste paardenrassen tot op deze dag. Hun roots liggen blijkbaar in Azië en zouden later uitgeweken zijn naar Centraal-Arabië. Dit simpele resistente paard heeft jarenlang de harde, en barre levensomstandigheden meegemaakt. Dit paard kan heel wat verdragen.

Het Australische Stock paard

Het Australische stock paard is een heel gewillig en moedig paard. Het is een kruising van Anglo-Arabische volbloeden en merries van andere oorsprong. Het paard is in Australië uitgevoerd. Dit paard heeft ongelofelijke sterke botten. Ook is dit paard bestand tegen hitte. En is verder bijzonder veelzijdig en kan voor veel doeleinden gebruikt worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het Criollo paardHet Criollo paard is niet erg bekend in Nederland. Daarom is er een hoop te vertellen over het dit paardenras. Misschien…
Geschiedenis van de BerberDe Berber is een van de oudste paardenrassen ter wereld. Zijn geschiedenis gaat 4.000 jaar terug. Al 4.000 jaar leven de…
Het Trekpaard, een paard voor u?Het Trekpaard, een paard voor u?Er bestaan op de wereld zoveel verschillende paardenrassen dat het moeilijk is om een keuze te maken. Een van al deze pa…
Duitse paardenrassen: WestfalerEr zijn veel verschillende paardenrassen die gebruikt worden in de sport. De Westfaler is een van de rassen die geliefd…
Het KWPN-paard, verschillende typenEén van de meest bekende paardenrassen in Nederland is de KWPN’er, ofwel het Koninklijk Nederlands Warmbloed Paard. De f…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Blaer, Pixabay
  • http://users.belgacom.net/paardenwereld/Hoofdframe/menu/index.htm
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Paard_(dier)
  • http://www.paarden-info.be/

Reageer op het artikel "Het paard: verschillende rassen"

Infoteur: Koningaap
Laatste update: 21-06-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!