InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Couperen van oren en staart

Couperen van oren en staart

Couperen van oren en staart Het couperen van oren en staart gebeurt bij verschillende dieren, soms om medische reden, praktische reden of cosmetische reden. In bepaalde landen is het verboden om een dier te couperen, dit kan per land sterk verschillen. Tegenwoordig komt het couperen steeds minder vaak voor. Het hoeft ook minder vaak: de dieren die vroeger voor de jacht of voor op het land werden gebruikt, zijn nu gezelschapsdieren of huisdieren geworden. Het couperen bij dieren houdt in dat men lichaamsdelen wegneemt bij het dier die uitsteken, in de weg zitten of niet mooi zijn. Men spreekt dan over oren of staart. Het meest wordt/ werd dit gedaan bij honden, maar ook bij paarden.

Geschiedenis couperen

De meest voorkomende reden voor het couperen van de staart ligt in de oorsprong van het jagen: er werden hier jachthonden voor gebruikt die het dichte struikgewas in moesten om de prooi op te jagen, te zoeken of te halen. De staart van de hond beschadigde vaak door takken en doorns, of de hond bleef ergens aan hangen met zijn staart. Om die reden werd er vaak voor gekozen de staart te couperen, zodat de jager geen onnodig werk had aan het herstellen van beschadigde staarten. Jachthonden bezitten vaak ook hangende oren, en ook deze oren konden beschadigen tijdens de jacht. Men koos er daarom ook soms voor de oren te couperen, alleen de rand van het oor bleef dan staan. Bij vechthonden werden oren gecoupeerd omdat de tegenstander van de hond makkelijk de oren kon grijpen. Ook bij schapen komt het couperen voor, omdat het onder de staart van het schaap warm en vochtig is ontstaan er makkelijk allerlei ziekten. Na het weghalen van de staart kwam dit minder vaak voor. Bij varkens wordt het gedaan om het staartbijten naar elkaar toe tegen te gaan. Dit is vaak te zien bij vleesvarkens, die dicht op elkaar staan. Bij paarden werd het couperen voornamelijk gedaan bij trekpaarden; de staart raakte makkelijk onder de leidsels vast waardoor het paard dat voor de ploeg stond niet meer goed te besturen was. Ook deed men het omdat mensen het mooi vonden staan bij het paard.

Wet couperen

Er zijn de laatste jaren wat veranderd met betrekking tot het couperen van oren en staart. Voor de volgende dieren geldt de Nederlandse en Belgische wetgeving:

Honden

  • Nederland: Per 1 januari 2001 is het verboden om de oren van een hond te couperen. Per 1 september 2001 is het verboden om de staart van een hond te couperen.
  • België: Per 1 oktober 2001 is het couperen van oren verboden. Per 1 januari 2006 is het couperen van de staart verboden.
Honden die staartloos worden geboren of die een amputatie moeten ondergaan vanwege medische redenen, moeten worden aangegeven bij de raad van bestuur.

Paarden

  • Nederland: Per 1 september 2001 is het verboden om de staart van een paard te couperen.
  • België: Sinds 1 oktober 2001 mag de staart van een paard niet meer gecoupeerd worden.
In Frankrijk is er nog geen coupeerverbod. Veel eigenaars/fokkers van trekpaarden laten daarom het veulen couperen in Frankrijk. Niet altijd wordt het veulen ook daadwerkelijk naar Frankrijk gebracht: vaak wordt het veulen 'op papier' in Frankrijk gecoupeerd maar gebeurt het daadwerkelijke couperen gewoon in Nederland. Het probleem wat hier speelt is het feit dat paarden die in andere lidstaten gecoupeerd zijn gewoon deel mogen nemen aan tentoonstellingen, keuringen en wedstrijden. Dit zou Europeesrechtelijk en juridisch niet rechtvaardig zijn. Het coupeerverbod is zo nooit helemaal uit te sluiten.

Varkens

Het is toegestaan de staart van een varken te couperen, dit moet binnen vier dagen na de geboorte gebeuren. Wanneer de big ouder dan 1 week is mag het couperen alleen door een dierenarts uitgevoerd worden onder verdoving.

Schapen

Vanaf 1 januari 2008 is het in Nederland verboden om de staart van een schaap te couperen.

Gecoupeerde honden in Nederland en België

Er lopen er niet veel meer van rond, maar toch zijn er nog steeds pups te zien die een gecoupeerde staart en/of oren hebben. Soms gaat het hier om medische redenen, het kan ook dat de hond afkomstig is uit een land waar het couperen (nog) niet verboden is. Soms gaat men gewoon door met het couperen van honden, terwijl dit toch verboden is. Deze pups worden illegaal verkocht. Het is verboden een hond te verhandelen waarvan de oren of staart na de ingangsdatum zijn gecoupeerd. Het is niet verboden een hond te verhandelen die gecoupeerd is in een land waar dit is toegestaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De hond en zijn staartDe hond en zijn staartUit de lichaamstaal van de staart van de hond kan je heel wat afleiden. Is hij blij? Is hij boos? Is hij bang? Maar ook…
Hoe communiceren honden?Hoe communiceren honden?Een hond is geen mens. Mede om die reden verschillen honden en mensen sterk in de manier waarop zij communiceren. Het is…
Amerikaanse Cocker Spaniel: jacht, trimmen, kennel, fokkerAmerikaanse Cocker Spaniel: jacht, trimmen, kennel, fokkerWat maakt het verschil tussen de Amerikaanse cocker spaniel en de populaire en meest bekende Engelse cocker spaniel? Is…
Het couperen van schapenstaartenHet couperen van schapenstaartenVroeger werden lammeren al vroeg gecoupeerd wegens de ziekte Myasis en omdat het makkelijker zou zijn bij het dekken. In…
Hondenras: Spaanse WaterhondHondenras: Spaanse WaterhondDe Spaanse Waterhond heet in Spanje Perro de Agua Español. Vroeger hielpen ze de vissers op hun boten tegenwoordig worde…

Reageer op het artikel "Couperen van oren en staart"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 02-09-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Dieren
Schrijf mee!