InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De Afrikaanse Neushoorn

De Afrikaanse Neushoorn

De Afrikaanse Neushoorn De Neushoorn is een imposant dier. Hij is groot. Een zwarte neushoorn kan 1000 kilo worden, een witte neushoorns 2000 kilo. Deze vegetarische kolossen worden nog steeds gestroopt om hun hoorn op de neus. De hoorn levert 75.000 euro per kilo op. De hoorns kunnen makkelijk 5 kilo wegen. Deze prijzen stammen uit 2012. Op zich gaaat het vrij goed met de neushoorns. wereldwijd zijn er 15.000 maar ooit waren dat er maar enkele tientallen.

Inhoudsopgave:

Neushoorns in Afrika

De neushoorn is in een groot deel van Afrika bijna uitgestorven geweest. Hij was zeer geliefd bij stropers. Deze doodden het dier alleen voor de hoorn op zijn neus. Eind 19e eeuw waren er nog maar 50 witte neushoorns over. Maar doordat ze beschermd zijn is hun aantal langzaam gestegen. In begin 2006 werden er bijna 15.000 exemplaren geteld door de IUCN (International Union for Conservation of Nature and natural resources ).

Geld

Op de zwarte markt in China en het Midden-Oosten werd er veel geld op verdiend. In China maken ze een afrodisiak van de hoorn en in het Midden-Oosten gebruiken ze het als handvat voor een dolk. Tegenwoordig zijn er op meerdere plaatsen in Afrika, zoals in de in het Moremi-reservaat Okavango-delta in Botswana, herintroductieprojecten.

Translokatie

Het herintroduceren wordt ook wel translokatie genoemd. Het gaat om zowel de zwarte als de witte neushoorn. Als er nieuwe neushoorns rond lopen worden er gelijk weer stropers actief. De neushoorns worden doorgaans beschermd door bewapende rangers. In Botswana is één neushoorn inmiddels prooi van stropers geworden. Hier worden de neushoorns met een chip geïmplanteerd in hun hoorn. Zo kan met een GPS-systeem de hoorn worden gevonden. In de Okavango-delta is een hoorn bij de stropers thuis terug gevonden.

Zuid-Afrika

De neushoorns komen uit Zuid-Afrika, waar een speciaal project is opgezet met als doel de neushoorn terug in het wild te brengen. Nabij Livingstone in Zambia zijn 2 neushoorns van dit project in een park wat aan de Victoria watervallen grenst. Hier worden de neushoorns 24 uur per dag door twee bewapende rangers bewaakt.

Zwarte West-Afrikaanse neushoorn

In totaal zijn er in Afrika 6 soorten neushoorns, twee soorten witte neushoorn en vier soorten zwarte neushoorn. De ondersoorten zwarte West-Afrikaanse neushoorn en de noordelijke witte neushoorn zijn het meest bedreigd. De West-Afrikaanse neushoorn is van 1980 tot 1995 van ruim 9000 naar 1300 in aantal gedaald. Dat was al een behoorlijke snelle daling. In 2002 waren er nog maar 10 gesignaleerd! Vorig jaar is er zelfs geen één gevonden. De angst is groot dat hij uitgestorven is.

Noordelijke witte neushoorn

Van de noordelijke witte neushoorn zijn er nu naar schatting nog maar 30. In 1984 werden er niet meer dan 15 geteld. Het aantal van de andere neushoorns stijgt jaarlijks. De witte neushoorns dankt zijn naam niet aan zijn kleur maar aan zijn wijde lip. Veel dieren in Afrika hebben Nederlandse namen. Hij werd in eerste instantie “wijd rhino” genoemd. De Engelsen hebben dit verbasterd to white rhino. Rhino is een afkorting voor rinoceros, wat de officiële naam voor neushoorn is..

Stropers en Rangers

Niet zelden vindt er een gewapende ontmoeting plaats tussen stropers en patrouillerende rangers. Daardoor lijkt het erop dat het stropen van neushoorns in Afrika het laatste jaar iets minder is geworden. Maar als je naar de cijfers kijkt kun je misschien beter constateren dat de stropers zich volledig toegelegd hebben op gebieden waar ze nog niet met wapens bestreden worden.

Privé-reservaten

De neushoorns die er zijn verblijven vaak op privé-reservaten. Deze terreinen zijn met een hek omgeven. Toch worden deze dieren als wild aangemerkt omdat de privé-reservaten zich over een gebied van vele vierkante kilometers uitstrekken. Hekken zijn niet echt handig in de natuur, want de dieren willen vaak trekken naar een plaats waar meer regen is gevallen. Olifanten maken een hek vaak kapot.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Neushoorn bestaat al heel langDe Neushoorn bestaat al heel langDe neushoorn leeft al meer dan 60 miljoen op onze planet. In de prehistorie bestonden er wel 165 verschillende soorten n…
Neushoorn (zoogdier)Neushoorn (zoogdier)Een neushoorn is een zoogdier dat leeft in Afrika en Azië. De hoorn(s) (afhankelijk van de soort) is het belangrijkste k…
The Big Five (de grote vijf)De 5 grootste dieren van Zuid Afrika hebben een bijzondere naam meegekregen, "the big five" (de grote vijf). Deze groep…
De Big Five: de droom van iedereen die op safari gaatIn Afrika is de Big Five een hot item. Het gaat om een verzameling van grote, Afrikaanse dieren die iedere persoon die o…
De voortplanting van de witte en zwarte neushoornDe voortplanting van de witte en zwarte neushoornNeushoorns zijn imponerende dieren. Op de olifant na zijn ze de grootste landdieren die op de wereld rondlopen. De vraag…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels, Pixabay
  • http://www.metronieuws.nl/rotterdam/hoorn-neushoorn-weg-na-inbraak-museum/bOXkhB!0m5BiUxwgE0eNmPKyXofg/

Reageer op het artikel "De Afrikaanse Neushoorn"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 14-06-2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Afrika
Schrijf mee!