InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Het gordeldier, prehistorisch diertje

Het gordeldier, prehistorisch diertje

Het gordeldier, prehistorisch diertje Wie het gordeldier ziet, denkt gelijk aan een prehistorisch dier. En daar lijkt hij ook wel wat van weg te hebben: in de miljoenen jaren dat dit dier leeft, is hij vrijwel onveranderd gebleven. Wat maakt dit zoogdier zo bijzonder en waarom horen we weinig over het gordeldier?

Goochem het gordeldier

In Nederland is het gordeldier bekend geworden onder de naam Goochem het Gordeldier, een initiatief van de rijksoverheid om mensen attent te maken op hun rijgedrag en het dragen van autogordels. Toch word er verder weinig vermeld over het gordeldier zelf en zijn harde beschermende pantser.

Leefgebied

Het gordeldier komt niet in Nederland of België voor, behalve in de dierentuin. Het negengordelig gordeldier, die nog het meest voorkomt, leeft in zanderige gebieden in Noord-Amerika. Andere gordeldieren komen voornamelijk in Zuid-en Midden Amerika voor maar zijn zeldzaam aan het worden. Ze leven op open velden en vlakten.

Uiterlijk

Het gordeldier is kenmerkend vanwege de gordels op zijn rug: hij draagt een hoornachtig pantser op de rug, dat bestaat uit verschillende platen. Deze platen worden van elkaar gescheiden door huidplooien die beweeglijk zijn. Het gordeldier heeft een langgerekte schedel en vrij grote oren. Zijn klauwen zijn grot en sterk en gebruikt hij om te graven naar insecten en het maken van holen. Ze zijn 12-100 cm lang, afhankelijk van de soort.

Voedsel

Het gordeldier leeft van insecten, voornamelijk mieren en termieten. Meestal leeft een gordeldier dan ook vlakbij een termieten of mierenhoop. Verder eet hij ook andere insecten als kevers en torren, en kleine gewervelde dieren.

Gevaar

Wanneer er gevaar dreigt, kan het gordeldier zich heel snel ingraven in het zand of zijn hol invluchten. Gewoonlijk lopen deze dieren zeer traag maar bij gevaar zijn het snelle diertjes. Ook kan het gordeldier zich oprollen tot een bal, waarbij zijn sterke pantser hem beschermd tegen vijanden. Gordeldieren leven doorgaans alleen en zoeken elkaar alleen op tijdens de vruchtbare periode; ze zijn bij gevaar daarom altijd op zichzelf aangewezen. Het gordeldier kan ook zwemmen: hierbij houdt hij lucht vast in zijn maag waardoor hij blijft drijven.

Voorplanting

Wanneer een gordeldier ongeveer 9 maanden oud is, is hij geslachtsrijp. Het mannetje en vrouwtje komen alleen samen om te paren, daarna vertrekt het mannetje weer. Het vrouwtje kan de innesteling van de eitjes tot enkele maanden uitstellen, zodat de jongen niet in de koude winter geboren worden. Er worden 2-4 jongen geboren, bij hoge uitzondering zelfs wel tot 12. De jongen zijn nestvlieders: ze kunnen direct na de geboorte al lopen. Na 4-5 maanden verlaten ze de moeder om hun eigen weg in te slaan.

Uitstervend soort

Het gordeldier komt steeds minder vaak voor door bosbekapping en uitbreiding voor de landbouw. Ook jagen de mensen veel om het gordeldier, hun vlees wordt als een delicatesse beschouwd en de huid word gebruikt om er mandjes van te maken voor toeristen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het gordeldier, prehistorisch diertje"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 07-04-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!