InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > De paardendrolzak

De paardendrolzak

In zijn liefde voor het paard schiet de mens af en toe helemaal door. Paarden doen hun behoefte wanneer het hun uitkomt en dat wordt niet geaccepteerd door sommige paardenliefhebbers. Om deze neiging van paarden in goede banen te leiden bestaan er middelen om de paardendrol op te vangen. In België is deze uitvinding geperfectioneerd door Hubert Gorssen. In de volksmond heet de paardendrolzak poepzak.

Inhoudsopgave:

Werking paardendrolzak

De werking van deze uitvinding is erin gelegen dat de zak vanzelf open gaat als het paard moet ´mesten´. Zijn staart opent de zak. Hierin zit een plastic binnenzak die na gebruik wordt weg gegooid. Voor het geval dat de zak vol raakt, dient de ruiter extra plastic zakken mee te nemen. De zak zit met banden aan de kont en de staart vast. Links en rechts gaan twee banden van de staart naar het zadel. Het heeft een gewicht van een halve kilo. De prijs loopt uiteen van 91.50 tot 125 euro.

Met de poepzak op stal

Het is niet leuk voor een paard als hij in de stal in zijn eigen uitwerpselen moet staan. Paardenverzorgers hebben daar ook een hekel aan. Ze moeten immers de stal schoon houden. De uitvinder uit België die een oplossing voor dit probleem gevonden meldt op zijn website dat het helpt tegen coprofagie; het eten van eigen poep. Hij meldt er niet bij dat slechts paarden die aan stress of ernstige ondervoeding leiden coprofagie vertonen. Hiermee wordt de zak een middel om stresssymptomen tegen te gaan, waardoor de stress zelf niet wordt opgelost maar eerder vergroot. Er komt immers een zak onder de paardenstaart te hangen. Dat vinden paarden niet fijn. Deze zak maakt het mogelijk dat het paard wordt opgesloten in zijn stal zonder dat de paardenliefhebber de stal hoeft schoon te maken.

Trailer

Er zijn paardenliefhebbers die hun geliefde dier in een trailer meenemen naar allerlei evenementen. In deze trailer kan de paardendrolzak een uitkomst zijn. De trailer wordt niet vies. Deze uitvinding is niet op het paard gericht maar op de mens. De mens heeft er gemak van. Een ambtenaar van de gemeente heeft soms lastige vragen te beantwoorden van de Fietsersbond. De Fietsersbond pleit voor paardenpoep-vrije fietspaden. Daar hebben ze een punt. Er zijn ongelukken gebeurd waarbij paardenpoep in het spel was. De poepzak is maar één oplossing. Een andere oplossing zou zijn om ruiters te verplichten aan de rand van het fietspad te laten lopen. Zo kan er nooit teveel overlast ontstaan. Binnen de bebouwde kom je slechts in plattelandsgebieden paarden tegen. In de stad zie je hooguit soms politiepaarden. In de plattelandsgebieden kijken mensen niet op van een beetje paardenpoep. Het paardenpoep-probleem bestaat wel maar is niet overdreven groot.

Mislukte uitvinding

De paardendrolzak is een mislukte uitvinding.
  • Allereerst hoef je misschien niet meer drollen op te scheppen, maar de zak zelf moet wel goed schoon zijn voor gebruik, anders kan het paard ziek worden van bacteriën; hier zorgt de zak voor een extra gezondheidsrisico voor het paard.
  • Ten tweede zwaait het paard met zijn staart onder meer om de vliegen weg te houden. Als er een zak in de weg zit kan het paard niet meer vrijelijk zwaaien met zijn staart. Het schuurt en huid en haar slijten af. Daardoor kan de staart pijnlijk gaan irriteren op de plek waar de zak tegen de staart aankomt.
  • Ten derde houden paarden helemaal er helemaal niet van dat er iets aan hun kont hangt. Zelden zullen pony´s en paarden zonder slag of stoot deze zak onder de staart accepteren.
  • Ten vierde is een zak onder de staart met banden eraan een lelijk gezicht.

Champignonkweek

De enige logische reden om paardenpoep op te vangen is als je de paardenmest wilt gebruiken om voedsel te kweken. Vooral met de kweek van champignons wordt paardenmest gebruikt maar ook rozen doen het hier goed op. Er zijn echter betere middelen dan de paardendrolzak om aan paardenmest te komen. Bij veel maneges kun je gratis een aanhangwagen vol paardenmest halen. Op de site van Marktplaats staan er legio advertenties voor gratis paardenmest.

Dierenmishandeling

Het houden van een paard vereist dagelijkse toeweiding voor het dier. Als een paard slechts een uurtje per dag buiten zijn stal komt, ben je met dierenmishandeling bezig in plaats van het uitoefenen van je hobby als ruiter. Een paard hoort het grootste deel van zijn leven vrij in een weiland te staan. Daar heeft het paard alle vrijheid om te rennen en zijn behoefte te doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Paard in trailer krijgen? Tips!Paard in trailer krijgen? Tips!Paard in trailer laden? Hoe laadt u een paard in een trailer? Een paard in een trailer laden wordt soms een heel gedoe,…
Paard verhuizen, aandachtspunten voor stalkeuzeHeb je een paard en ben je ontevreden over de huidige stalling? Het verhuizen van een paard is vaak geen eenvoudige besl…
Paardenstalling: voor- en nadelenJe wilt je paard stallen, maar wat zijn nu de voor- en de nadelen? Het is altijd aangenaam als je paard in een stalling…
Schuilstal, stal paardenweideHet inrichten van de paardenweide is iets wat veel aandacht vraagt. Een goede inrichting kan jaren mee gaan en is ook vo…
Bronnen en referenties
  • http://www.steedapplecatcher.com/main.htm
  • http://www.eureka-belgium.be/pagina10.html
  • http://www.pegasus-jl.nl/index.php?frame=/paardentaal.php
  • www.marktplaats.nl

Reageer op het artikel "De paardendrolzak"

Reacties

Evian (infoteur), 14-09-2009 22:55 #2
Er bestaat ook een honden-drolzak die je hangt aan de hond. Kijk op youtube, gekke uitvindingen!

Hikari (infoteur), 19-10-2008 15:31 #1
Naar mijn mening een zeer goed geschreven artikel!
Als échte paardenliefhebber ben ik dan ook meteen na het lezen van dit artikel resoluut tegen deze paardendrolzak. Dan moet ik ook wel toegeven dat i kvan te voren niet geweten heb dat dit "hulpmiddel" bestond.

Ga vooral zo door met schrijven!

Groet, Hikari

Infoteur: Tom008
Laatste update: 29-10-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Mislukte uitvindingen
Reacties: 2
Schrijf mee!