InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Braekel

Kippenras: Braekel

Kippenras: Braekel De braekel is één van de oudste - al dan niet het oudste - kippenrassen ter wereld. De dieren zijn gehard en vitaal en gedijen het best als ze de vrije uitloop genieten. Braekels zijn van nature behoorlijk schuw, en zelfs met de beste en meest geduldige inzet van de verzorger, zal de braekel haast nooit tam worden. Het ras is ontstaan als legras, met een legcapaciteit van 180 tot 200 eieren per jaar, maar in de 21e eeuw wordt de braekel ook vaak gehouden en gefokt als sierras ter verfraaiing van tuin en erf. Ook wordt de braekel in België steeds vaker gehouden als compostverwerker van groente-, fruit- en tuinafval.

Inhoud

Andere benamingen

De braekel staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Braekelhoen
  • Brakel
  • Brakelka
  • Brakelky
  • Kempische braekel

Land van herkomst

De braekel komt oorspronkelijk uit België.

Geschiedenis

De braekel wordt gezien als één van de oudste kippenrassen ter wereld. De dieren zijn hoogstwaarschijnlijk uitstaan uit diverse landhoenders die al honderden jaren in het westen van Europa voorkwamen. Deze landhoenders zijn waarschijnlijk in de 16e eeuw al via Turkije in West-Europa terechtgekomen. Andere bronnen melden echter dat het ras al in 1416 in België rondliep. Welke bron de juiste informatie verschaft, is anno 2019 nog steeds niet geheel duidelijk. Ook is het goed mogelijk dat de braekel verwant is aan het Franse bressehoen.

Vroeger waren er diverse varianten braekels, waaronder de Kempische braekel. Daarnaast toont de braekel verwantschap met een paar andere, oude Belgische hoenderrassen, waaronder het Chaams hoen en het Zottegemse hoen. Het Zottegemse hoen heeft ook wel de bijnaam ‘zwartkop braekel’.

Uiterlijk

Wanneer je naar de braekel kijkt, zie je een gestrekt landhoen met een vrij diepe en goed geronde borst. De hen laat via haar bouw zien dat ze een goede legster is: het achterlijf is diep en vol. De vrij grote kam valt bij hennen die aan het eind van het legseizoen zijn aan de achterkant wat om.

Eén van de kenmerken van de braekel is het donkere pigment op de blootliggende kophuid. De ogen zijn hierdoor erg donkerbruin tot zwart van kleur, ook de oogranden zijn zeer donker gepigmenteerd. Een deel van de redelijk grote kam van de hen vertoont ook een sterke pigmentering, waardoor de basis van de kam purperkleurig is. De oorlellen van de braekel zijn wit, wat in scherp contrast staat met de donkere pigmentering. De poten van de braekel hebben een intense leiblauwe kleur.

Braekels hebben een vrij lange staart die goed gespreid gedragen wordt. De staart is overigens vol bevederd.

Er bestaat ook een bolstaartbraekel, een braekel met een genetische afwijking waardoor er geen staartveren aanwezig zijn.

Kleuren

De braekel komt voor in diverse kleuren en kleurslagen, namelijk:
  • Goud
  • Zilver
  • Geelwitgeband (ook wel chamois genoemd)
  • Blauw
  • Zwart
  • Wit
  • Witgebloemd
  • Zilverzwartgeband
  • Goudzwartgeband
  • Goudwitgeband
  • Citroenzwartgeband
  • Citroenwitgeband
  • Zilverwitgeband

Specifiek voor de braekel is de braekeltekening, welke in de bandering gezien wordt. Deze tekening is een variant op de welbekende peltekening, maar de pelling loopt bij de braekel aan weerszijden van de veerschacht in elkaar over, waardoor er een rechte lijn gevormd wordt. De bandjes zijn vrij breed en worden afgewisseld met smallere bandjes met een witte kleur: dit wordt ook wel een bandpelling genoemd. De braekeltekening is bij de hennen zichtbaar op de rug, schouders en borst. De halskraag behoort zuiver wit of goudbruin te zijn zonder tekening, wat een mooi contrast vormt met de tekening.

Karakter

De braekel is een gehard, zeer actief en vitaal hoenderras. De kippen genieten het best de vrije uitloop. Wanneer ze in een ren gehouden worden, hebben de dieren minimaal 10 vierkante meter per individu nodig, omdat ze anders te weinig ruimte hebben. Braekels staan erom bekend goed te kunnen vliegen, wanneer ze in de vrije uitloop gehouden worden, moet je hier zeker rekening mee houden.

De braekel is een snelle groeier en is van nature een schuwe kip. Zelfs met veel inzet van de verzorger zal de braekel nooit volledig tam worden.

Broedsheid en eieren

De braekel staat niet voor niets te boek als een legras, de hennen leggen op jaarbasis namelijk zo’n 180 tot 200 eieren. De eitjes hebben een gewicht van 55 gram per stuk en hebben een witte eischaal. De hennen zijn al vroeg rijp, waardoor zij al met een leeftijd van ongeveer 4,5 maand gaan beginnen met de leg. Wat ook bij een typisch legras hoort, is dat broedsheid niet of nauwelijks voorkomt.

Wil je als fokker graag fokken met de braekel, is het aangeraden om de eieren van een braekel uit te broeden middels een broedmachine. Ook kunnen de eieren uitgebroed worden door een pleegmoeder van een ander kippenras, zoals bijvoorbeeld de zijdehoender.

Gebruiksmogelijkheden

De braekel is van oorsprong een legras, maar wordt tegenwoordig ook vaak als sierras gehouden ter verfraaiing van de tuin of het erf. In België is vanaf ongeveer 2015 een project aan de gang waarbij de braekel als compostverwerker voor huishoudens wordt ingezet. Gezinnen gooien hun groenafval niet meer in de afvalbak, maar gooien dit op een hoop in de tuin waarna de braekel als compostverwerker optreedt door te gaan scharrelen in het groenafval.
Gerelateerde artikelen
Kippenras: BraekelkrielKippenras: BraekelkrielDe braekelkriel is een kippenras dat op meerdere momenten is ontstaan (1935 en 1950), maar pas de tweede poging heeft er…
Kippenras: Ardenner en Ardenner bolstaartKippenras: Ardenner en Ardenner bolstaartDe Ardenner en Ardenner bolstaart zijn twee variëteiten binnen hetzelfde ras: het Ardenner hoen. De dieren komen oorspro…
Kippenras: Ardennerkriel en Ardenner bolstaartkrielKippenras: Ardennerkriel en Ardenner bolstaartkrielDe Ardennerkriel en Ardenner bolstaartkriel zijn twee prachtige krielrassen uit België. De dieren zijn haast identiek aa…
Kippenras: New HampshirekrielKippenras: New HampshirekrielNew Hampshirekrielen zijn prachtige krielkippen welke een verdwerging zijn van de grote New Hampshire. Ze komen voor in…
Kippenras: BielefelderkrielKippenras: BielefelderkrielDe bielefelderkriel is een verdwergde versie van zijn grote broer, de bielefelder. Het ras is eind twintigste eeuw ontwi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Photograph By En:Stijn Ghesquiere 2004., Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Boek: kippenencyclopedie. Auteur: Esther Verheof & Aad Rijs. ISBN: 9789036628037
  • http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=28584
  • https://avevewinkels.be/Advies/Detail/dier/kip/mijn-nieuwe-kip/kippenrassen/b630a
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Braekel
  • https://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/braekel.html
  • https://www.levendehave.nl/dierenwikis/pluimvee/brakel
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Braekel

Reageer op het artikel "Kippenras: Braekel"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 18-06-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!