InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Brahma

Kippenras: Brahma

Kippenras: Brahma De brahma, ook wel koning van de kippen genoemd, is één van de opvallendste verschijningen in kippenland. De dieren zijn groot en fors. Door hun volle bevedering en flinke donsontwikkeling ogen de dieren nog voller dan ze al zijn. Het zijn dieren met een statige, trotse houding en zijn bovendien zeer vriendelijk en vertrouwelijk van karakter, waardoor ze ook goed tam te maken zijn door hun verzorger. Brahma's worden zowel gehouden voor het vlees als de eieren, maar ook als sierkip is de brahma zeer populair.

Inhoud

Andere benamingen

De brahma staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Brahma
  • Brama
  • Brahmanka
  • Brahmánky
  • Brahma Pootra
  • Burnham
  • Gray Chittagong
  • Shanghai
  • Chittagon

Land van herkomst

De brahma komt oorspronkelijk uit India.

Geschiedenis

De brahma bestaat naar alle waarschijnlijkheid al eeuwenlang in India en wordt daar gezien als een van de oudste inlandse hoenderrassen. Pas in 1852 werd de brahma voor het eerst in Europa geïmporteerd vanuit Amerika. Het ras werd in eerste instantie Chittagon of Shanghai genoemd, maar later werd de rasnaam veranderd in Brahma.

Toch is niet geheel duidelijk of het ras van oorsprong vanuit India naar Amerika is gekomen via de Luckipoor-haven, aan de Brahma-Pootra-rivier, en dus al in India voorkwam in de variëteit die wij nu kennen. Of dat de brahma in Amerika pas is ontstaan tussen kruisingen van cochins en maleiers.

De brahma heeft bijgedragen aan het ontwikkelen van talloze nieuwe hoenderrassen, ook heeft de brahma gezorgd voor veel nieuwe kleurslagen binnen bestaande rassen.

Koning onder de kippenrassen

De brahma staat bekend als één van de grootste hoenderrassen ter wereld en wordt daarom ook wel de koning onder de kippenrassen genoemd. Hanen hebben een gewicht van 4 tot 5 kilogram, hennen zijn 3 tot 4 kilo zwaar. Toch wordt het liefst een brahma gezien die zo zwaar mogelijk is, zonder hierbij te veel vet te hebben.

Uiterlijk

Wanneer je naar de brahma kijkt, is de grote en zware bouw van dit ras één van de opvallendste raskenmerken. Ook de volle bevedering zorgt ervoor dat de brahma groot en zwaar lijkt. Brahma’s hebben een opgerichte houding en een vrij lage stelling. Het lijf behoort volgens de rasbeschrijving breed, vol en diep te zijn, waarbij de rug vrij kort is en vloeiend overloopt in een staart die laag gedragen wordt. De staart moet volgens de rasbeschrijving kort zijn en goed gespreid gedragen worden. Van achteren gezien heeft de staart de vorm van een hoefijzer, in plaats van een V-vorm. Dit komt door de brede bouw van het ras. De vleugels worden goed opgetrokken tegen het lijf gedragen.

De hals van een brahma is vrij kort en bovendien vol bevederd. De kop is in verhouding tot het grote, brede lijf erg klein. De schedel is zeer breed en zorgt ervoor dat de brahma zogenaamde wenkbrauwen heeft, die iets over de ogen uitsteken. Bovenop de kop is een drierijige erwtenkam aanwezig. Eén van de kenmerken die kenmerkend is voor de brahma is de keelwam, een bevederde huidplooi tussen de korte kinlellen.

Brahma’s hebben gele looppoten, die niet te zien zijn doordat de poten van de brahma vol bevederd zijn. Ook aan en tussen de tenen is een volle bevedering aanwezig, waardoor de brahma een groot en gesloten voetstuk heeft.

Jonge brahma’s staan erom bekend geen snelle groeiers te zijn en doen er lang over om volledig uit te groeien tot volwassen dieren. Hanen zijn pas uitgegroeid als ze zo’n 1,5 jaar oud zijn en hennen zijn ook niet vroeg volwassen: dit blijkt uit de leeftijd waarop de eerste eieren gelegd worden: dit gebeurt vaak pas op een leeftijd van 6 tot 7 maanden.

De brahma kan 10 tot 15 jaar oud worden.

Kleuren

De brahma komt voor in veel diverse kleurslagen, waaronder de volgende kleuren:
  • Meerzomig patrijs
  • Meerzomig zilverpatrijs
  • Meerzomig blauwpatrijs
  • Columbia
  • Buffcolumbia
  • Columbia-blauwgetekend
  • Buffcolumbia-blauwgetekend
  • Koekoek
  • Berken
  • Wit
  • Zwar
  • Buff
  • Ongezoomd blauw

Kwekers zijn regelmatig bezig nieuwe kleuren en kleurslagen te ontwikkelen bij de brahma, waardoor de kans groot is dat de lijst niet compleet is. Ook zijn niet alle bovenstaande kleurslagen in alle landen erkend. Wil je graag een brahma aanschaffen, neem dan contact op met de rasvereniging voor de actuele stand van de in het land erkende kleurslagen.

De meerzomige patrijskleuren en de columbia-kleurslagen zijn de meest geliefde kleurslagen.

Karakter

De brahma is een zeer rustig, vertrouwelijke kip die bij een goede verzorging al zeer snel tam kan worden. Wanneer je graag een aantal brahma’s wilt houden, moet je er wel rekening mee houden dat de brahma veel ruimte nodig heeft, omdat hij groot en zwaar is. Door hun formaat is de brahma wat minder geschikt voor kinderen.

Brahma’s kunnen door hun hoge gewicht niet vliegen, en als zij dit wel doen, zal het zeer weinig en erg laag zijn. Ze hoeven dan ook niet in een afgesloten ren gehouden te worden. Een omheining van 50 cm hoog is al voldoende om de brahma op het terrein te houden. De brahma houdt ervan om de vrije uitloop te krijgen waar hij naar hartenlust kan scharrelen.

De dieren zijn erg verdraagzaam en kunnen zonder problemen met andere rassen gehouden worden. Wanneer de dieren voldoende ruimte tot hun beschikking hebben, zijn zelfs hanen onderling verdraagzaam. Wanneer je wilt gaan fokken met de brahma, kunnen de harems het best klein blijven. Een haan met twee, maximaal drie hennen is ruim voldoende.

Broedsheid en eieren

De brahma is laat volwassen, wat ook tot uiting komt bij de hennen. Ze leggen de eerste eieren pas als ze zes tot zeven maanden oud zijn. De eieren zijn, in vergelijking tot de grootte van de brahma, aan de kleine kant. De eitjes hebben een gewicht van zo’n 53 gram en hebben een geelbruine tot bruine schil. Brahma’s leggen zo’n 150 eieren per jaar.

Hennen staan erom bekend doorgaans goed en gemakkelijk broeds te zijn en zijn ook betrouwbaar broeds. Als moederkloek voert de hen haar taak ook naar behoren uit.

Gebruiksmogelijkheden

De brahma wordt gehouden als dubbeldoelras, wat inhoudt dat het ras voor zowel het vlees als de eieren gehouden wordt. Daarnaast wordt de brahma ook steeds vaker gehouden en gefokt als sierras.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Brahma KrielDe Brahma KrielDe oorsprong van de Brahma (vernoemd naar de rivier de Brahmaputra) is Aziatisch maar hij is in Noord Amerika ontstaan d…
Kippenras: New HampshireKippenras: New HampshireDe New Hampshire is een kippenras dat in de twintigste eeuw is ontwikkeld in de Amerikaanse staat New Hampshire. New Ham…
Kippenras: Rhode Island (red en white)Kippenras: Rhode Island (red en white)De Rhode Island is een zeer geliefd kippenras dat door heel de VS en Europa gehouden wordt. Ook in Afrika, Azië en Zuid-…
Kippenras: BielefelderKippenras: BielefelderDe bielefelder is een kippenras uit Duitsland en is ontstaan en ontwikkeld in de Duitse plaats Bielefeld - waar het dier…
Kippenras: AmrockKippenras: AmrockDe amrock is een zeer productief kippenras met een legcapaciteit van maar liefst 240 eieren per jaar. Het ras doet het b…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Zeynel Cebeci, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • Boek: kippenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef & Aad Rijs. ISBN: 9789036628037
  • https://berendbeekhuis.jouwweb.nl/brahma
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Brahma
  • http://www.brahmaclub.nl/
  • https://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/brahma.html
  • https://www.dierenhandelhoogendoorn.nl/brahma.html#.XQdyllwzbIU
  • https://www.levendehave.nl/dierenwikis/pluimvee/brahma
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Brahma_(kip)
  • https://www.meerzoo.nl/index.php/hoenders-214/brahma

Reageer op het artikel "Kippenras: Brahma"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 18-06-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!