InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Faverolles

Kippenras: Faverolles

Kippenras: Faverolles De faverolles is een prachtig kippenras uit Frankrijk. De dieren komen voor in een redelijk unieke kleurslag: zalmkleur. Van oorsprong zijn deze kippen echte vleeshoenders, gehouden en gefokt voor de vleesindustrie. Tegenwoordig worden de dieren ook veel gezien als sierras, en worden ze op minder grote schaal gehouden als vleeskip. Het zijn over het algemeen kippen met een bijzonder rustig en vertrouwelijk karakter, die makkelijk tam te maken zijn. De hennen staan bovendien bekend als redelijk goede legsters, met een legcapaciteit van gemiddeld 180 eieren per jaar.

Inhoud

Andere benamingen

De faverolles staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Faverolles, Franse type
  • Franse faverolles
  • Französische faverolles
  • Njemacka losos kokos
  • Fawerole
  • Faverolka
  • Faverolky
  • Francia faverolles
  • Frenski Faverol
  • Faverolle Francez
  • Faverolles claire
  • Faverolles Français
  • Faverolles foncée
  • Engelse faverolles
  • Faverolles, Engelse type
  • Faverolles, Britse type
  • Britse faverolles

Land van herkomst

De faverolles komt oorspronkelijk uit Frankrijk, en is ontwikkeld in het dorpje Faverolles.

Geschiedenis

In Frankrijk ontstond er aan het eind van de 18e eeuw en aan het begin van de 19e eeuw een grote behoefte aan slachthoenders. De vraag naar deze slachthoenders liep op, waardoor er een grotere vraag was naar kippen die een snelle groei doormaakten, op een zo gering mogelijk rantsoen. In die periode was nog niet echt sprake van hoenderrassen, er werd veelal een breed scala aan boerenhoenders gebruikt voor de vleesproductie.

Om ervoor te zorgen dat de lokale kippen meer volume kregen en bovendien sneller zouden groeien, werden deze boerenhoenen gekruist met onder andere de brahma en de dorking. Uit deze kruisingen is in de loop der jaren de faverolles ontstaan. Naar alle waarschijnlijkheid hebben ook de crève-coeur en houdan bijgedragen aan de ontwikkeling van de faverolles, al is niet duidelijk of deze rassen al aan het begin zijn ingekruist, of dat dit op een later moment is gebeurd.

De regio waar de faverolles is ontwikkeld, is het Franse district Seine-et-Oise, waarbij het Franse dorpje Faverolles het middelpunt was van de faverolles-fokkerij. Aan deze plaats heeft dit ras dan ook zijn naam te danken.

Drie typen

De faverolles wordt in drie typen gefokt, namelijk:
  • Franse faverolles (Faverolles claire)
  • Duitse faverolles (faverolles foncée)
  • Engelse faverolles

De typen komen veelal overeen, vooral de kleurslagen en de staartdracht verschillen.

Uiterlijk

Wanneer je naar de faverolles kijkt, zie je een hoen met een zware, diepe en lange bouw. De bouw laat in één opslag zien dat je te maken hebt met een vleeshoen. Hanen wegen gemiddeld 3,25 tot 4 kilo, hennen zijn iets lichter en wegen zon 2,5 tot 3,25 kilogram. De staart van een faverolles is breed maar vrij kort, en wordt middelhoog gedragen.

De kop van een faverolles is breed en rond, de kam bovenop de kop is enkel en vrij klein. De dieren beschikken daarnaast over een grote en vol bevederde baard. Deze behoort volgens de rasbeschrijving duidelijk driedelig van vorm te zijn, waarbij het middenstuk afhangend is. De oogkleur is altijd een helder oranjerood.

Faverolles hebben een laag gestelde bouw en vleeskleurige poten. De poten zijn bevederd, net als de buitenste teen. Typerend voor dit ras is de vijfde teen, hoogstwaarschijnlijk een erfenis van de dorking.

Mede door het doel waarmee dit ras is ontwikkeld, groeit het ras erg vlot en ook de ontwikkeling van het dier verloopt in een rap tempo.

Kleuren

In Nederland wordt de faverolles alleen in de kleurslag zalm erkend. In andere landen worden ook de volgende kleurslagen erkend:
  • Koekoek
  • Zilvertarwe

Daarnaast worden er bij het Duitse en Engelse type ook andere kleuren erkend, namelijk:
  • Zwart
  • Wit
  • Zwart-witcolumbia

Karakter

De faverolles staat bekend om zijn zeer vriendelijke, rustige en zachtaardige karakter. De dieren worden al snel vertrouwelijk met hun vaste verzorger, zeker wanneer zij goed verzorgd en rustig benaderd worden.

Faverolles zijn goed in een afgesloten ren te houden, die niet al te groot hoeft te zijn. Wel kunnen de dieren gemakkelijk te vet worden, dit is bijvoorbeeld (deels) te voorkomen door een groot deel van hun voer in de bodem van de ren in te harken. Zo kunnen de kippen scharrelen naar hun voer, moeten ze ervoor werken en wordt voorkomen dat ze alles binnen een paar tellen opeten. Naast het feit dat de faverolles goed in een ren gehouden kunnen worden, is dit ras ook zeker geschikt voor de vrije uitloop. Door hun gewicht zijn ze niet goed in staat om te vliegen. De omheining hoeft dan ook niet al te hoog te zijn een centimeter of 60 is vaak al voldoende om de faverolles binnen de omheining te houden.

Broedsheid en eieren

De faverolles staat bekend als een goede legster, die zowel in de winter als in de zomer goed legt. Gemiddeld legt de faverolles zon 180 eieren per jaar. De eieren hebben een getinte, lichtbruine schaal en wegen zon 60 gram per stuk. Broedsheid wordt bij dit ras minder waargenomen, maar als de hen broeds is, voert zij haar taak vaak goed uit.

Gebruiksmogelijkheden

De faverolles is van oorsprong gefokt als vleesras, maar wordt tegenwoordig ook steeds vaker gehouden als sierras.

Bijzonderheden

Twee bijzondere kenmerken van de faverolles zijn de vijfde teen aan elke poot, en de zalmkleur. De zalmkleur is bij de haan en hen zo verschillend, dat een leek niet zou geloven dat beide geslachten dezelfde kleurslag hebben.

Aangepaste drinkbak en voerbak

Doordat de faverolles een driedelige baard heeft, kan de baard tijdens het eten en drinken behoorlijk vies en/of nat worden. Er bestaan daarom speciale drink- en voertorens voor kippenrassen met kuiven en baarden, zodat deze kopversierselen schoner en droger blijven.

Faverolleskriel

Er bestaat ook een verdwergde variant van de faverolles, namelijk de faverolleskriel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: FaverolleskrielKippenras: FaverolleskrielDe faverolleskriel is een verdwergde vorm van de grote faverolles. In tegenstelling tot zijn grote broer komt de faverol…
Het Welsumer hoenderrasDe Welsumer is een zeldzaam Nederlands kippenras uit het dorpje Welsum. Deze kip is vooral geliefd bij hobbyfokkers, maa…
Kippenras: Marans, de kip met roodbruine eierenKippenras: Marans, de kip met roodbruine eierenDe marans is een prachtige kip die in veel verschillende kleuren en kleurslagen voorkomt. De dieren staan bekend om hun…
Kippenras: Hollands hoen of HamburghKippenras: Hollands hoen of HamburghHet Hollands hoen of de Hamburgh is een prachtig kippenras uit Nederland, Duitsland en Engeland en komt voor in drie ver…
Kippenras: New HampshireKippenras: New HampshireDe New Hampshire is een kippenras dat in de twintigste eeuw is ontwikkeld in de Amerikaanse staat New Hampshire. New Ham…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Arie M. Den Toom, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • Boek: Kippenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef & Aad Rijs. ISBN: 9789036628037
  • https://www.levendehave.nl/dierenwikis/pluimvee/faverolles
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Faverolles_(kip)
  • https://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/faverolles.html
  • https://lamslag.nl/2010/12/faverolles/
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Faverolles_Frans_type

Reageer op het artikel "Kippenras: Faverolles"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 01-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!