InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Amrockkriel

Kippenras: Amrockkriel

Kippenras: Amrockkriel De amrockkriel is de verdwergde variant van de amrock. Het is een leuke krielkip met een mooie kleurslag: gestreept (ook wel barred genoemd). De dieren wegen tussen de 900 en 1100 gram en komen oorspronkelijk uit Oost-Duitsland, maar komen tegenwoordig in bijna alle landen voor waar kippen gefokt worden. Amrockkrielen zijn rustige kipjes die prima de vrije uitloop kunnen genieten: ze zijn rustig en vliegen niet tot nauwelijks. Als ze al vliegen, komen ze vaak niet hoger dan 1 meter, dus de omheining hoeft niet heel erg hoog te zijn. De hennetjes van dit ras zijn goede legsters, maar staan niet bekend als betrouwbare broedsters.

Inhoud

Andere benamingen

De amrockkriel staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Amrock kriel
  • Amrock bantam
  • Kriel amrock

Land van herkomst

De amrockkriel komt oorspronkelijk uit Oost-Duitsland.

Geschiedenis

De amrockkriel is geheel gefokt uit grote amrocks. Het duurde een aantal jaren voordat het ras in 1972 officieel erkend werd in Oost-Duitsland. Pas zo’n 10 jaar later, aan het begin van de jaren 80, raakte de amrockkriel ook bekend in landen buiten Oost-Duitsland.

Uiterlijk

Amrockkrielen worden gezien als vrij grote dwerghoenders, waarbij de hennen ongeveer 900 gram wegen, de hanen wegen gemiddeld tussen de 1000 en 1100 gram. Wanneer je de amrockkriel vanaf de zijkant bekijkt, zie je een krielkip met een type dat wordt aangeduid als een klokmodel. Dit model dankt zijn naam aan het silhouet dat de rug- en staartlijn van de hen maakt in combinatie van de hals. Het silhouet van de amrockkriel lijkt daarmee wat op bronzen klokken die we onder andere in kerkklokken kunnen vinden.

De ruglijn van een amrockkriel is middellang en loopt holrond over in de staart. De staart behoort aan de aanzet breed te zijn, wordt vrijwel volledig gespreid en middelhoog gedragen. De borstlijn van deze krielkip is diep en goed gerond. De kop is getooid met een enkele kam en rode oorlellen. De oogkleur moet ten alle tijden oranjerood van kleur zijn. Amrockkrielen zijn middelhoog gesteld en hebben gele looppoten.

Eén van de kenmerken van een typisch dubbeldoel- of vleesras is dat de amrockkriel bekend staat om een snelle groei en ontwikkeling. De kuikens groeien dus snel en ontwikkelen zich ook in een rapper tempo dan we van typische leghoenders kunnen verwachten.

Kleuren

De amrockkriel komt alleen voor in de kleurslag gestreept, ook wel ‘barred’ genoemd. De hennen zijn donkerder dan de hanen, omdat de zwarte strepen bij de hen breder zijn dan bij de haan het geval is. De bredere zwarte strepen bij de hen worden veroorzaakt door een specifiek gen dat bij de haan niet aanwezig is.

Karakter

Amrockkrielen hebben weinig tot geen neiging tot vliegen en zijn bovendien vrij rustig. Door deze karaktereigenschappen kunnen ze prima in een niet-overdekte ren of in de vrije uitloop gehouden worden. Wanneer je als eigenaar of verzorger de amrockkriel rustig benadert en de dieren een goede verzorging geeft, wordt de amrockkriel vrij snel vertrouwelijk.

Broedsheid en eieren

Amrockkriel-hennen staan bekend als redelijk goede legsters van grote, lichtbruine eieren met een gemiddeld gewicht van 40 tot 50 gram per stuk. Hennetjes beginnen met de leg als ze ongeveer vijf maanden oud zijn. De meeste amrockkrielen leggen tussen de 170 en 200 eieren per jaar.

Broedsheid komt bij de amrockkriel in verminderde mate voor, en ook zijn ze niet altijd even betrouwbaar als het om broeden en broedsheid gaat. Daarom wordt er vaak voor gekozen de eieren van een amrockkriel uit te laten broeden door andere kippenrassen zoals de zijdehoenders, of door de eieren te laten uitkomen in een broedmachine.

Gebruiksmogelijkheden

De amrockkriel is – net als zijn grote broer – een typisch dubbeldoelras. Door zijn wat kleinere formaat ligt de nadruk van de amrockkriel echter meer op de legcapaciteiten en worden de dieren ook vaker gehouden als sierras en door liefhebbers van dit mooie hoenderras.

Bijzonderheden

De beenkleur van een amrockkriel bestaat uit een fraaie, gele kleur. Om deze beenkleur te bereiken (en te behouden) is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de amrockkrielen wat extra natuurlijke kleurstoffen tot zich kunnen nemen. Wanneer de dieren de vrije uitloop krijgen of voldoende gras in hun ren hebben, zijn de krielkippen in staat de benodigde kleurstoffen zelfstandig uit het gras te verkrijgen. Ook kan de amrockkriel deze kleurstoffen binnenkrijgen door ze te voeren met gras, boerenkool, wortelen en La Plata-maïs.

Overige informatie

De gestreepte kleurslag komt maar bij zeer weinig hoenderrassen voor, maar wordt onder andere ook waargenomen bij de Noord-Hollandse blauwe, de Noord-Hollandse kriel en de Plymouth Rock.

De amrockkriel bestaat ook in een grote variant, namelijk de gewone amrock. Ook deze hoender komt enkel voor in de welbekende gestreepte tekening.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: Hollandse krielKippenras: Hollandse krielDe Hollandse kriel is één van de oudste krielrassen van Nederland en is een oorspronkelijke kriel, waarmee bedoeld wordt…
Kippenrassen: de Chabo krielKippenrassen: de Chabo krielDe Chabo is een uniek en stijlvol kipje dat ogenschijnlijk over de grond schuifelt. Dit is niet zo maar de laaghangende…
Krielkippen - de 'echte' krielenIn werkelijk heid zijn er maar 3 soorten krielkippen; kippen waar geen grotere vorm van bestaat.De overige 'krielen' die…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dustin Brinktriene, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Amrock
  • https://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/amrockkrielen.html
  • https://www.dierenhandelhoogendoorn.nl/amrock-kriel.html#.XMGgEegzbIU
  • http://rocksclub.nl/
  • https://www.levendehave.nl/sites/default/files/bestanden/Zes%20favoriete%20kippenrassen%20voor%20in%20de%20achtertuin.pdf
  • http://www.pluimveespeciaalzaak.nl/menu_Pluimvee/Kippen/RaskippenKriel.html
  • http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=77410

Reageer op het artikel "Kippenras: Amrockkriel"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 26-04-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!