InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Naakthalskriel

Kippenras: Naakthalskriel

Kippenras: Naakthalskriel De naakthalskriel is een krielkip met een bijzonder uiterlijk: het hele lichaam is bevederd, maar de hals is kaal (of naakt). Bij hanen is de hals felrood van kleur, wat voor nog meer contrast zorgt. Hoewel ze half naakt zijn, zijn ze erg gehard en kunnen ze zelfs in vrieskou overleven zonder extra bescherming nodig te hebben. Naakthalskrielen zijn vertrouwelijk in de omgang en zijn met gemak tam te krijgen. Hoe zien naakthalskrielen er precies uit, welke karaktereigenschappen heeft de naakthalskriel en hoeveel eieren leggen de hennetjes op jaarbasis?

Inhoud

Andere benamingen

De naakthalskriel staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Naakthalshoen kriel
  • Kriel naakthalshoen
  • Transsylvanian Naked Neck bantam

Land van herkomst

De naakthalskriel komt oorspronkelijk uit Duitsland.

Geschiedenis

Al rond 1890 probeerde men een dwergvorm van het naakthalshoen te fokken, echter was deze poging zonder succes. Diverse pogingen die daarna volgden aan het begin van de twintigste eeuw mislukten eveneens. Pas in 1935 werd een nieuwe poging ondernomen om een naakthalskriel te ontwikkelen, welke wel succesvol bleek te zijn. Om tot deze naakthalskriel te komen, is er gekruist met diverse rassen, waaronder naakthalshoenders met diverse kleine krielrassen die allen het landhoentype bezaten. Niet lang daarna is de naakthalskriel ook officieel erkend als krielras.

Uiterlijke kenmerken

Als je de naakthalskriel bekijkt, zie je een kleine krielkip. Haantjes hebben een gewicht van maar 750 tot 800 gram, hennetjes zijn zelfs nog lichter met een gewicht van 650 tot 700 gram. De dieren zijn erg opvallend, door hun kale nek. Het type van de naakthalskriel valt het beste te omschrijven als het type van een landhoen: de bouw is enigszins gestrekt, de rug loopt iets af en de staart is goed gespreid en wordt middelhoog gedragen.

Naakthalskrielen dragen hun vleugels goed opgetrokken tegen het lijf aan. De poten zijn onbevederd en behoren volgens de rasstandaard leiblauw van kleur te zijn. De hals is, zoals al gezegd, volledig kaal en bij de haantjes is de hals felrood van kleur. Hennetjes hebben ook een rode hals, alhoewel deze veel minder fel van kleur is. De hals lijkt door het ontbreken van de bevedering vrij lang, alhoewel dit gezichtsbedrog is. In verhouding tot het lichaam is de hals net zo lang als dat we bij andere krielrassen met het landhoentype waarnemen. De naaktheid van de hals loopt over in de kale gezichtshuid van de kop. Bovenop de schedel zijn echter weer veren aanwezig. De kam van de naakthalskriel is enkelvoudig en middelgroot van formaat. De kam en oorlellen zijn rood van kleur, de oogkleur behoort oranjerood te zijn.

Kleuren

De naakthalskriel komt voor in een aantal kleuren en kleurslagen, namelijk:
  • zwart
  • wit
  • gezoomd blauw
  • koekoek
  • blauw
  • zilverpel
  • buff
  • rood
  • roodporselein
  • wildbruin

Karakter

De naakthalskriel staat te boek als een sterk en gehard ras dat prima bestand is tegen een stootje. Ondanks de kale nek heeft de naakthalskriel geen extra voorzieningen nodig qua huisvesting. Zelfs bij strenge vorst hoeven de dieren niet extra beschermd te worden.

Het is een vertrouwelijk ras dat goed tam te maken is. Ze zijn erg plezierig in de omgang. Doordat de dieren vrij klein zijn, hebben ze maar weinig ruimte nodig. Wel is het noodzakelijk dat ze voldoende leefruimte hebben. Te veel oppervlak per dier is altijd beter dan te weinig oppervlak per dier.

Broedsheid en eieren

Naakthalskrielen staan bekend als redelijk goede legsters met zon 110 eieren per jaar. De eitjes wegen zon 30 gram per stuk en hebben een witte eischaal.

Ze worden soms broeds, maar door de wat krappere bevedering heeft de hen vaak moeite de eieren goed warm te houden. Wil je toch dat een naakthalskrieltje eieren uitbroedt, zorg er dan voor dat er maximaal 5 eieren in het nest liggen. Een andere mogelijkheid is om de eieren in een broedmachine uit te laten broeden, of door gebruik te maken van een pleegmoeder. Een pleegmoeder is vaak van een ander ras dat zeer gemakkelijk broeds wordt, en vaker wordt ingezet voor het uitbroeden van eieren van andere kippenrassen. Voorbeelden van zulke rassen zijn het zijdehoen en de zijdehoenkriel.

Gebruiksdoel

De naakthalskriel is voornamelijk ontwikkeld als sierras. Toch worden ze soms ook gehouden op kinderboerderijen en zorgboederijen voor de eitjes die ze leggen.

Is de naakthalskriel zielig?

Veel mensen die de naakthalskriel voor de eerste maal zien, vinden het vaak onnatuurlijk of zielig. De onbevederde, roodgekleurde hals ziet er raar uit en mensen denken al snel dat het dier ziek is of niet goed bestand tegen kou en dergelijke. De dieren (zeker de grote variant, het naakthalshoen) komen echter al eeuwen voor in zeer koude delen van Europa, zonder dat zij problemen ervaren met hun naakte halzen.

De naakthalskriel is dus niet als zielig of zwak te besempelent. Wel is het natuurlijk zo dat er mensen zijn die de kale of naakte halzen van deze krielen niet mooi vinden en soms zelfs ronduit lelijk. Onder mensen kunnen de smaken gelukkig veel verschillen!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: New HampshireKippenras: New HampshireDe New Hampshire is een kippenras dat in de twintigste eeuw is ontwikkeld in de Amerikaanse staat New Hampshire. New Ham…
Kippenras: ZijdehoenkrielKippenras: ZijdehoenkrielZijdehoenkrielen zijn één van de kleinste krielkipjes ter wereld met een gewicht van 550 tot 700 gram. De hennetjes staa…
Kippenras: Friese kriel of Friese hoenkrielKippenras: Friese kriel of Friese hoenkrielDe Friese kriel is een verkleinde variant van het Friese hoen. Qua geschiedenis en ontwikkeling van de Friese kriel zijn…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ceridwen, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
  • http://www.zooenc.eu/nl/naakthalskriel/
  • http://www.vriezer-post.nl/de-noordshow-de-grootste-kleindierenshow-van-nederland/
  • https://www.kleindierplaza.nl/downloads/kvh2011/Blauw_en_parelgrijs.pdf
  • http://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/naakthalshoenkrielen.html
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Naakthals

Reageer op het artikel "Kippenras: Naakthalskriel"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 27-11-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!