InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Burmakriel

Kippenras: Burmakriel

Kippenras: Burmakriel De burmakriel is een leuk krielkipje om te zien met een volle bevedering, kuif, baard en zelfs gierhakken. De dieren komen voor in diverse kleurslagen, alhoewel de zwarte kleurslag het meest gezien wordt. Eind 20e eeuw was het ras in Nederland en Engeland (en veel andere landen) volledig uitgestorven, maar in 1990 is het een groep fokkers gelukt het ras terug te fokken door gebruik te maken van diverse krielrassen. Burmakrielen hebben een vertrouwelijk karakter, zijn vriendelijk en houden ervan om heerlijk te scharrelen. Om ervoor te zorgen dat hun kuif en baard niet nat en/of vies worden, is het aangeraden om speciale drink- en waterbakken aan te schaffen.

Inhoud

Andere benamingen

De burmakriel staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Burma-kriel
  • Poule Burma
  • Burmese bantam
  • Naine de Burma

Land van herkomst

De burmakriel komt oorspronkelijk uit Azië (Burma).

Geschiedenis

De burmakriel is al een zeer oud krielras dat door zeelieden vanuit Burma naar Engeland werd gebracht. Dit krielhoenderras is hoogstwaarschijnlijk de oervorm van verschillende oude krielrassen, vergelijkbaar met sabelpootkrielen en chabo’s.

In Nederland was en is het ras niet heel populair. Dit resulteerde er dan ook in dat er tot ongeveer 1990 een zeer vage rasbeschrijving bestond van de burmakriel, omdat het ras al ruim vijftig jaar niet meer in Nederland was gesignaleerd. Het ras werd daarom ook niet meer in de standaard opgenomen. In Engeland was het ras ook uitgestorven.

Diverse fokkers uit diverse landen, maar vooral uit Nederland, hebben gepoogd de burmakriel weer terug te fokken. In 1990 is één van die pogingen succesvol gebleken. De burmakriel is teruggefokt door onder andere gebruik te maken van de volgende rassen:
  • Chabo
  • Cochin-kriel
  • Ukkelse baardkriel
  • Crèvecoeurkriel
  • Crèvecoeur
  • Japanse kriel

Uiterlijke kenmerken

Als je naar de burmakriel kijkt, zie je een kleine krielkip waarvan de hanen een gewicht van 750 tot 900 gram hebben en de hennen nog lichter zijn met hun 600 tot 700 gram. De diertjes zijn nauw verwant aan sabelpootkrielen en chabo’s. van de sabelpootkriel heeft de burmakriel zijn voetbevedering en gierhakken geërfd, van de chabo juist de lage beenstelling. Burmakrielen hebben een diepe bouw en de dieren ogen nog dieper door de lage beenstelling en volle en overvloedige bevedering. Ook de voetbevedering is bij dit ras sterk ontwikkeld.

De dijbevedering is aan weerszijden van de poten verlengd tot een aantal gierhakken, die voor een groot deel verborgen liggen onder de tamelijk grote vleugels die laag gedragen worden. De kuif is compact en nauwelijks middelgroot. De kuif staat achterop de kop en de baard is vol en driedelig. Ook hebben burmakrielen korte kinlellen die voor een deel door de baard worden bedekt. Op de kop staat een mooie hoorntjeskam, waarbij de hoorntjes enigszins V-vormig op de kop staan.

Burmakrielen hebben roodbruine ogen en de staart wordt hoog gedragen. De staart is bovendien voorzien van goed ontwikkelde en gebogen sikkelveren en talrijke staartdekveren. De looppoten bij dit ras zijn altijd geel. Bij de zwarte kleurslag van dit ras is er echter zo veel zwarte kleurstof in de looppoten en tenen aanwezig, dat de gele pootkleur alleen op de voetzolen en tussen de tenen in zichtbaar is.

Kleuren

De burmakriel komt voor in diverse kleurslagen, waarvan de meeste kleurslagen echter niet erkend zijn.
  • zwart
  • goudberken
  • tarwe
  • wit
  • geel-zwartstaart
  • goudhalzig zwart

Karakter

Burmakrielen staan bekend om hun rustige en vriendelijke karakter. Ook zijn ze vertrouwelijk van aard. Vooral de hennetjes worden erg tam.

Broedsheid en eieren bij dit kippenras

In verhouding tot hun gewicht leggen burmakrielen een groot ei met een lichtbruine schaal. De hoeveelheid eitjes ligt tussen de 90 en 120 per jaar. De hennen worden over het algemeen goed broeds en ook als moederkloek voeren zij hun taak naar behoren uit.

Gebruiksdoel

De burmakriel is van oorsprong een sierras. De legcapaciteit is van ondergeschikt belang, maar ze geven toch flink wat eitjes op jaarbasis voor het gemiddelde gezin.

Huisvesting van de burmakriel

De burmakriel is door zijn kleine formaat prima geschikt om in een kleiner hok gehouden te worden met een kleinere uitloop. Dit mag echter nooit betekenen dat de dieren te weinig ruimte krijgen. Omdat de burmakriel een kuif en baard heeft, en bovendien volle voetbevedering, is het aangeraden om te zorgen voor een droog hok. Als het droog is kunnen de krielen prima in de vrije uitloop, maar als het regent of buiten erg vies is, kunnen ze beter binnen gehouden worden. Dit omdat de voetbevedering anders gaat klitten en vies gaat worden. De kuif kan bovendien vies worden en voor de ogen gaan hangen, waardoor de veren in de ogen prikken en het zicht van de burmakriel belemmerd tot helemaal weggenomen wordt.

Voer- en drinkbakken voor de burmakriel

Als de burmakriel eet of drinkt, kunnen de baard en kuif behoorlijk vies en/of nat worden. Om dit te voorkomen, zijn er speciale drinktorens en eettorens beschikbaar voor baard- en kuifhoenders (waar ook de burmakriel onder valt). Deze bakken zijn zo gevormd, dat de kuif en baard nooit in contact kunnen komen met het water en voer, waardoor de krielkip altijd netjes schoon blijft. De voer- en waterbakken zijn verkrijgbaar bij gespecialiseerde dierenwinkels. Ook zijn ze vaak aan te schaffen op pluimveeshows en -tentoonstellingen of bij leveranciers van kippenvoer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: Nederlandse of Hollandse baardkuifkrielKippenras: Nederlandse of Hollandse baardkuifkrielDe Nederlandse baardkuifkriel komt niet - zoals de naam doet vermoeden - uit Nederland, maar is ontwikkeld in Engeland.…
Kippenras: BrabanterKippenras: BrabanterDe Brabanter is een schitterend kuifhoenderras van Nederlandse bodem en komt in ons land al voor sinds de zeventiende ee…
Kippenras: Hollandse kuifhoenkrielKippenras: Hollandse kuifhoenkrielDe Hollandse kuifhoenkriel is een prachtige krielkip met een opvallende, bolle en zeer grote kuif op de kop. De kuif kan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Petites Plumes, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Burma-kriel
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Burmakriel
  • http://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/burmakriel.html
  • https://www.frieslandshow.nl/dwerghoenders/b-c/burma-krielen/

Reageer op het artikel "Kippenras: Burmakriel"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 27-11-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!