InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Indische vechtkriel

Kippenras: Indische vechtkriel

Kippenras: Indische vechtkriel De Indische vechtkriel wordt ook wel 'Indian Game bantam' of 'Cornish bantam' genoemd en kent zijn oorsprong in Engeland. De dieren hebben een kubusvormige bouw en worden gezien als de buldog onder de (kriel)kippen (veroorzaakt door de brede bouw en wijduitstaande poten). Hoewel ze naar soortgenoten toe erg agressief kunnen zijn, zijn Indische vechtkrielen erg vriendelijk naar mensen toe en kunnen ze met weinig moeite tam gemaakt worden. Indische vechtkrielen hebben een zeer kenmerkend uiterlijk en komen voor in een aantal prachtige kleurslagen.

Inhoud

Andere benamingen

De Indische vechtkriel wordt ook wel ‘Indian Game bantam’ of ‘Cornish bantam’ genoemd. Gekscherend wordt het dier ook wel de buldog onder de kippen genoemd.

Land van herkomst

Indische vechtkrielen komen oorspronkelijk uit Engeland.

Geschiedenis van de Indische vechtkriel

Hoewel de naam doet vermoeden dat de Indische vechtkriel uit Azië komt, komt de Indische vechtkriel oorspronkelijk uit Groot-Brittannië. Dit komt omdat de Indische vechtkriel in Engeland voor het eerst succesvol gefokt is uit kruisingen met grote Indische vechters. Naar alle waarschijnlijkheid is er hierbij – naast Indische vechthoenders – ook gebruik gemaakt van aseelkrielen en oud-Engelse vechtkrielen.

Het ras is aan het eind van de negentiende eeuw ontstaan en omstreeks het jaar 1900 voor het eerst op een tentoonstelling uitgebracht in Groot-Brittannië.

Uiterlijke kenmerken

Als je naar de Indische vechtkriel kijkt, zie je een Indisch vechthoen in een kleinere maat. De dieren zijn erg breed gebouwd en staan wel bekend als de buldog onder de krielen. De dieren hebben een opvallend brede bouw, en staan daarbij zeer kort op de poten. Als je de Indische vechtkriel van voren bekijkt, is vooral de enorme borstkas duidelijk zichtbaar.

De poten zijn kort, dik en rond en hebben een gele kleur. De poten staan daarnaast iets buiten het lijf, waardoor het ras ook wel wordt aangeduid met een kubusvorm. Omdat deze beenstand bij de buldog (een hondenras) ook zo kenmerkend is, heeft de Indische vechtkriel deze bijnaam ook gekregen.

De vleugels van een Indische vechtkriel worden strak tegen het lijf aan gedragen en de schouders behoren volgens de rasstandaard iets boven de ruglijn te liggen. De staart is kort en wordt samengevouwen en iets naar beneden gericht gedragen.

Dit kippenras heeft een korte hals dat iets naar achteren gedragen wordt. De kop is breed en kort en bovenop de kop ligt een drierijige erwtenkam. Boven de ogen zijn wenkbrauwen aanwezig. De ogen van een Indische vechthoen staan erom bekend een wat wrede uitdrukking te hebben, waarbij de oogkleur altijd parelkleurig is.

De bevedering over het hele lijf is krap en hard. Doordat de bevedering zo krap en hard is, staan de vleugel- en staartpennen erom bekend gemakkelijk te breken. De bespiering is zeer sterk ontwikkeld en bijzonder krachtig. Hanen hebben een gewicht van 1,5 tot 1,6 kilogram. Hennen zijn iets lichter en wegen tussen de 1,2 en 1,3 kilogram.

Kleuren bij dit kippenras

De Indische vechtkriel komt in een aantal kleurslagen voor:
  • Blauw
  • Splash
  • Dubbelgezoomd
  • Blauwdubbelgezoomd
  • Rood-witdubbelgezoomd (ook wel ‘jubilee’ genoemd)
  • Buff
  • Zwart
  • Wit

De dubbelgezoomde variant is het meest geliefd en komt dan ook het meest voor binnen dit ras.

Karakter

Zoals aannemelijk voor een vechtras, kunnen Indische vechtkriel-hanen erg agressief naar elkaar zijn. Ook de hennen kunnen behoorlijk veel agressie vertonen naar andere hennen, zeker als ze niet met elkaar zijn opgegroeid. De hoeveelheid agressie die bij de dieren komt kijken, hangt onder andere af van de hoeveelheid ruimte die zij tot de beschikking hebben. Hoe groter het leefoppervlak per dier en hoe meer schuilmogelijkheden er zijn, hoe minder groot de kans is dat er gevechten ontstaan.

Het beste is om een haan en één (maximaal twee) hennetjes bij elkaar te huisvesten. Op deze manier is de kans op gevechten het kleinst. Ook zijn de dieren dan makkelijker tam te maken dan wanneer ze in een grote toom gehouden worden.

Ondanks de agressie die Indische vechtkrielen naar elkaar kunnen vertonen, zijn ze voor mensen zeer vriendelijk en vertonen sommige dieren zelfs aanhankelijk gedrag naar hun verzorgers toe.

Indische vechtkrielen groeien traag op en hebben lang de tijd nodig om volwassen te worden.

Doordat Indische vechtkrielen zo klein zijn, kunnen ze makkelijk in een hok met beperkte uitloop gehouden worden. Echter moet er hierbij wel rekening gehouden worden dat de dieren alsnog behoefte hebben aan beweging en een te klein hok nooit goed is voor het welzijn van de krielkipjes.

Broedsheid en eieren

De hennen van de Indische vechtkriel staan niet bekend als goede legsters, ze leggen ongeveer 50 eieren op jaarbasis. De eitjes hebben een lichtbruine schaal en wegen zo’n 30 gram.

Door hun bouw en krappe, korte bevedering zijn ze niet goed in staat te broeden, ondanks het feit dat ze regelmatig broeds kunnen zijn. Om zoveel mogelijk bevruchte eieren te laten uitkomen, kan het beste gebruik gemaakt worden van een broedmachine, of een ander hoenderras dat zeer regelmatig broeds is. Hierbij kan gedacht worden aan de zijdehoender of de zijdehoenkriel.

Gebruiksdoel

Hoewel de grotere variant van de Indische vechtkriel, het Indisch vechthoen, een echt vechthoen is, is de Indische vechtkriel eerder te beschouwen als een vleesras en sierras.

Bijzonderheden: de buldog onder de krielkippen

Door de extreem brede bouw van de Indische vechtkriel, heeft dit ras ook de bijnaam ‘buldog onder de krielen’ gekregen. Ook het feit dat het gaat om een vechtras toont overeenkomsten met de buldog. Buldoggen werden vroeger namelijk gefokt voor hondengevechten.

Overige informatie

Door hun zware lichaam kunnen ze niet echt vliegen, en ook springen gaat ze zeer moeilijk af. Om deze reden moeten de zitstokken in het nachthok ook niet te hoog van de grond af geplaatst worden. Ook moeten de zitstokken breed genoeg zijn om voldoende steun te kunnen geven aan de dieren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: Modern-Engels vechthoenKippenras: Modern-Engels vechthoenHet modern-Engelse vechthoen is in Engeland gefokt nadat er een nieuwe wet werd aangenomen die de hanengevechten verbood…
Kippenras: New HampshirekrielKippenras: New HampshirekrielNew Hampshirekrielen zijn prachtige krielkippen welke een verdwerging zijn van de grote New Hampshire. Ze komen voor in…
Devon Rex: een bijzonder uiterlijkDe Devon Rex is een bijzonder kattenras. De katten hebben een apart uiterlijk dat niet door iedereen als 'mooi' wordt ge…
Alles wat je altijd wilde weten over de Engelse BuldogAlles wat je altijd wilde weten over de Engelse BuldogBij een Engelse Buldog denk je al gauw aan rimpels, heel veel rimpels. Maar er is nog veel meer. De Engelse Buldog is ee…
Kippenras: Brahmakriel – de reus onder de krielkippenKippenras: Brahmakriel – de reus onder de krielkippenDe brahmakriel is de reus onder de krielen, en dat is niet zo verwonderlijk. Met een gewicht van 1600 gram (bij hanen),…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: RGZV Frankenthal Derivative Work: Hic Et Nunc, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Indisch_vechthoen
  • http://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/indischvechthoen.html
  • https://www.frieslandshow.nl/dwerghoenders/h-i-j-k-l/indische-vechtkrielen/
  • http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?t=72183
  • https://www.hksv.nl/bert/
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Indischvechthoen

Reageer op het artikel "Kippenras: Indische vechtkriel"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 27-11-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!