InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Modern-Engels vechthoen

Kippenras: Modern-Engels vechthoen

Kippenras: Modern-Engels vechthoen Het modern-Engelse vechthoen is in Engeland gefokt nadat er een nieuwe wet werd aangenomen die de hanengevechten verbood. Men wilde nog wel een vechthoender fokken, maar die geschikt was om tegen andere vechthoenders te strijden op tentoonstellingen voor dieren met het mooiste uiterlijk. Het modern-Engelse vechthoen is een naar mensen toe zeer vriendelijk hoenderras, en voor een vechthoen zijn ze naar soortgenoten toe redelijk verdraagzaam: de echte vechtlust is uit het ras gefokt. Waar komen deze hooggestelde vechthoenders vandaan, in welke kleurslagen komen ze voor en wat is de exacte geschiedenis van het modern-Engelse vechthoen?

Inhoud

Andere benamingen

Het modern-Engelse vechthoen staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Modern Game
  • Combattant anglais moderne
  • Moderne Englische Kämpfer
  • Combatiente Inglés moderno
  • Combattente Inglese moderno
  • Bojowiec nowoangielski
  • Moderne Engelske Kaemper
  • Novoanglická bojovnicka
  • Novoanglicke bojovince
  • Modern Angol harcos
  • Novoangliyski borec
  • Combatanta Engleza tip Modern

Land van herkomst

Het modern-Engelse vechthoen komt oorspronkelijk uit Engeland.

Geschiedenis

In Groot-Brittannië werd er in 1849 een wet aangenomen dat hanengevechten verboden werden. Om deze reden is het modern-Engels vechthoen ontstaan. Niet om de hanen met elkaar te laten vechten in hanengevechten, maar om de dieren te laten strijden op tentoonstellingen: welk vechthoen zou met de prijs naar huis gaan? Op deze tentoonstellingen werd er niet gekeken naar uithoudingsvermogen en vechtlust van de dieren, maar naar de uiterlijke schoonheid van de hoenders.

De Engelsen waren qua mening nogal verdeeld als het ging om het ‘perfecte’ uiterlijk voor een tentoonstelling. Daarom werd er door een aantal fokkers gebruik gemaakt van Oud-Engelse vechthoenders, en deze werden vervolgens gekruist met de maleier. De dieren die uit die kruisingen geboren werden, werden zeer streng geselecteerd op een slank type. Een dier met een te brede of te grove bouw werd uitgesloten van de fok. Op deze manier probeerden fokkers tot een vechthoen te komen dat zeer mooi en bovendien tentoonstellingswaardig was. Het dier mocht bovendien niet meer lijken op het Oud-Engelse vechthoen, één van de voorouders, welke bekend staat om zijn meer gedrongen en brede bouw.

In de 21e eeuw is het modern-Engels vechthoen over de hele wereld bekend en geliefd als tentoonstellingshoender.

Uiterlijke kenmerken van dit kippenras

Als je naar het modern-Engelse vechthoen kijkt, zie je een dier dat zeer hoog gesteld is, mede veroorzaakt door de erg lange poten. De dieren lijken nog langer door hun slanke bouw en hun sterk opgerichte houding, ook de hals is lang en dun. De hals lijkt nog dunner en slanker omdat het modern-Engelse vechthoen een krappe bevedering heeft.

De staart moet volgens de rasbeschrijving sterk samengevouwen en horizontaal gedragen worden. De kop behoort fijn, smal en lang te zijn met bovenop hun kop een enkele kam.

De romp van een modern-Engels vechthoen is vrij kort en behoort in het front breder te zijn dan op het zadel. De versmalling van het lijf is echter niet zo duidelijk aanwezig als bij het Oud-Engels vechthoen het geval is. De ruglijn is aflopend in de richting van het zadel en de vleugels moeten strak aansluitend tegen het lichaam gedragen worden. De schouders steken iets boven de ruglijn uit.

Wanneer je dit vechthoen vanaf de zijkant bekijkt, loopt de voorkant van de vleugelboog vrijwel gelijk met de borstlijn. De dijen van dit ras zijn erg lang. Doordat deze hoenders zich zo erg strekken, liggen dijen en looppoten vrijwel in elkaars verlengde.

Hanen hebben een gewicht van 2 tot 3 kilogram, hennen wegen 1,75 tot 2,5 kilogram.

Kleuren

Het modern-Engelse vechthoen komt voor in een breed scala aan kleuren en kleurslagen. Niet alle kleurslagen zijn in elk land erkend. Ook kan het per jaar wisselen welke kleurslag in welk land erkend is. Om te weten te komen welke kleurslagen in een bepaald land goedgekeurd zijn, is het raadzaam om contact op te nemen met een ervaren fokker uit dat land, of de overkoepelende rasorganisatie van het betreffende land. De kleurslagen die worden waargenomen bij het modern-Engels vechthoen zijn:
  • lilac-zilverhalzig
  • wit met zwarte vlekken
  • blauwgoudberken
  • roodgeschouderdberken
  • roodgeschouderdblauwzilverpatrijs
  • patrijsbont
  • witpatrijs
  • tarwe
  • zilvertarwe
  • blauwzilverpatrijs
  • chocolade-blauwzilverhalzig
  • chocolade
  • zwartbont
  • berken
  • goudberken
  • patrijs
  • zilverpatrijs
  • roodgeschouderd wit
  • roodgeschouderd zilverpatrijs
  • zwart
  • wit

De pootkleur is afhankelijk van de kleurslag van het dier. De patrijsvarianten en dieren met de witte kleurslag hebben gele poten, dieren met andere kleurslagen hebben bijna altijd donkere poten.

Karakter modern-Engels vechthoen

Het modern-Engelse vechthoen staat te boek als een zeer vertrouwelijk dier. Doordat het ras vanaf het begin af aan gefokt is voor tentoonstellingen – en niet voor hanengevechten – is er minder vechtlust en agressie aanwezig bij de dieren. De dieren zijn hierdoor makkelijker in groepsverband te houden, en ook vreemde dieren worden sneller geaccepteerd.

Broedsheid en eieren bij het modern-Engelse vechthoen

Het modern-Engelse vechthoen legt zo’n 60 tot 80 eieren per jaar, welke een lichtbruine kleur hebben en een gewicht van 40-45 gram. De hennen worden over het algemeen goed broeds, maar als moederkloek kunnen ze soms de kuikens te weinig warmte bieden door de krappe bevedering. Ook als broedster kan ze door haar krappe bevedering en lange poten de eieren minder goed warmhouden, waardoor een succesvol broedsel niet altijd gegarandeerd is. Voor reeds geboren kuikens is ook aan te raden een warmtelamp in het verblijf te hangen, zodat de kuikens de warmte kunnen opzoeken. Een andere mogelijkheid is om de eieren te laten uitbroeden door bijvoorbeeld zijdehoenders. Deze hoenders zijn zeer goede broedsters en kunnen de kuikens zeer goed warmhouden door hun donzige verenkleed.

Gebruiksdoel

Theoretisch gezien is het modern-Engelse vechthoen een vechthoender. Maar met dit doel is het ras niet gefokt. Beter kan er dan ook gesproken worden van een show- of tentoonstellingshoen: ook wel aangeduid als sierras.

Bijzonderheden

In Nederland worden er niet veel modern-Engelse vechthoenders gehouden. Doordat er regelmatig inteelt plaatsvindt (door te weinig ‘nieuw bloed’ in te kunnen kruisen), is de vitaliteit van het ras in Nederland minder dan gemiddeld.

Overige informatie

Het modern-Engels vechthoen bestaat ook in een dwergvorm, namelijk de modern-Engelse vechthoenkriel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: Sumatra – het zwarte vechthoenKippenras: Sumatra – het zwarte vechthoenDe Sumatra is een prachtig hoenderras met een schitterend zwart verenkleed waarover een glanzende (kever)groene laag lig…
De Ko Shamo krielkipIn de loop der tijd zijn er door de mens vele kippenrassen gefokt. Rond 1600 is in Japan de Shamo en de kleinere variant…
Tentoonstelling voor knagers en konijnenWie wil nu niet zijn of haar dier showen aan de buitenwereld? Sommige doen het aan vrienden en sommige dien het via een…
Kippenras: Twents hoenKippenras: Twents hoenHet Twents hoen is een hoenderras dat zowel Nederland als Duitsland als land van herkomst heeft. Dit heeft als reden dat…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Steven Walling, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • http://www.vechthoenderfokkersvereniging.com/rassen/modern-engels-vechthoenders/
  • http://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/modernengelsvechthoenkrielen.html
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Modern_Engels_Vechthoen
  • https://www.frieslandshow.nl/hoenders/l-m-n/modern-engelse-vechthoenders/

Reageer op het artikel "Kippenras: Modern-Engels vechthoen"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 27-11-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!