InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Moderne Engelse vechtkriel

Kippenras: Moderne Engelse vechtkriel

Kippenras: Moderne Engelse vechtkriel De moderne Engelse vechtkriel is één van de kleinste krielkipjes ter wereld met een gewicht van 550 tot 625 gram. De dieren hebben het typische uiterlijk van een (kleine) vechthoender, en worden veelvuldig door deze mooie uiterlijke kenmerken gehouden door liefhebbers van vechthoenrassen. De moderne Engelse vechtkriel komt voor in een breed scala aan kleuren en kleurpatronen, wat het erg leuk maakt om naar de krielkipjes te kijken. Naar mensen toe zijn ze zeer verdraagzaam en kunnen ze makkelijk tam worden, naar elkaar toe kunnen ze behoorlijk fel zijn – zeker wanneer ze niet de ruimte hebben om elkaar te kunnen ontlopen.

Inhoud

Andere benamingen

Het moderne Engels vechtkriel staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Modern-Engels vechtkriel
  • Modern Engels vechthoen kriel
  • Moderne Engelse vechthoen kriel
  • Modern Game bantam
  • Panlat (gebruikt als een soort scheldnaam)

Land van herkomst

De moderne Engelse vechtkriel komt oorspronkelijk uit Engeland.

Geschiedenis

De moderne Engelse vechtkriel is een redelijk oud ras dat aan het eind van de negentiende eeuw voor het eerst op een Engelse pluimveetentoonstelling werd getoond aan het publiek. De moderne Engelse vechtkriel is ontwikkeld vanuit de grote moderne Engelse vechthoen. Om de moderne Engelse vechtkriel te ontwikkelen, hebben fokkers gebruik gemaakt van onder andere Indische vechtkrielen, Maleierkrielen en hoogstwaarschijnlijk ook grote moderne Engelse vechthoenders.

Wat veel mensen niet weten is dat de Modern-Engelse vechtkriel ouder is dan de Oud-Engelse vechtkriel.

Uiterlijke kenmerken

Als je naar de moderne Engelse vechtkriel kijkt, zie je een kleine krielkip. Haantjes hebben een gewicht van ongeveer 625 gram, hennen zijn nog lichter met een gewicht van maximaal 550 gram. Moderne Engelse vechtkrielen staan bekend om hun zeer hoog gestelde lichaam. Zeker wanneer het ras met vleesrassen of typische landhoenders vergelijkt, zijn moderne Engelse vechtkrielen behoorlijk dun en fijntjes.

De romp van een moderne Engelse vechtkriel behoort volgens de rasbeschrijving kort te zijn en naar achteren ietwat af te hellen. De buik moet altijd goed opgetrokken zijn en de houding moet ten alle tijden opgericht zijn, waarbij de vleugels ook goed opgetrokken gedragen moeten worden.

De schouders zijn breed en behoren iets van het lichaam af te staan. Moderne Engelse vechtkrielen dragen hun wat korte staart sterk samengevouwen en de staart wordt iets boven de horizon gedragen. De hals is lang en dun, de kop moet mooi lang en slank zijn en bovendien getooid zijn met een kleine enkele kam en rode oorlellen.

De ogen moeten levendig zijn en de oogkleur hangt af van de kleurslag van de moderne Engelse vechtkriel. De oogkleur varieert van oranjerood tot donkerbruin, waarbij dieren met een donkere kleurslag donkerbruine ogen hebben en de lichtere kleurslagen juist oranjerode ogen.

Moderne Engelse vechtkrielen hebben een hele hoge stelling, wat (mede) veroorzaakt wordt door de lange dijen en lange looppoten. De poten zijn altijd glad en rond. Evenals de oogkleur, hangt de beenkleur af van de kleurslag van de kriel. Witte dieren hebben altijd gele poten, patrijskleurige moderne Engelse vechtkrielen hebben groene poten en de meeste andere kleurslagen hebben zwarte poten.

Over het algemeen kan gesteld worden dat de moderne Engelse vechtkrielen fijngebouwde beestjes zijn, die hard en sterk aanvoelen. De uitstraling en de houding moeten die van een typische vechthoender zijn. De bevedering toont dit ook: deze is vrij hard en krap.

Kleuren

De moderne Engelse vechtkriel komt voor in een breed scala aan kleuren en kleurslagen. Niet alle kleurslagen worden in alle landen erkend.
  • Patrijsbont
  • Witpatrijs
  • Zilvertarwe
  • Roodgeschouderd blauwzilverpatrijs
  • Blauw goudpatrijs
  • Blauw zilverpatrijs
  • Wit
  • Zwart
  • Gezoomd blauw
  • Ongezoomd blauw
  • Berken
  • Blauwberken
  • Goudberken
  • Blauwgoudberken
  • Koekoek
  • Patrijs
  • Koekoekpatrijs
  • Zilverpatrijs
  • Blauwpatrijs
  • Tarwe
  • Parelgrijs
  • Goudhalzig
  • Goudhalzig blauw
  • Zilverhalzig blauw
  • Roodgeschouderd wit
  • Roodgeschouderd zilverpatrijs
  • Geelberken
  • Blauwgeschouderd zilverpatrijs
  • Blauw geelberken
  • Roodgeschouderd berken
  • Lilac zilverhalzig (ook wel chocolade-blauwzilverhalzig genaamd)
  • Chocolade
  • Zwartbont
  • Wit met zwarte vlekken

Karakter

Moderne Engelse vechtkrielen staan bekend om hun zeer vertrouwelijke karakter en het feit dat ze erg makkelijk handtam te maken zijn. Vooral fokkers en liefhebbers die veel met de dieren naar tentoonstellingen gaan, maken hier graag gebruik van. Door hun vertrouwelijke karakter laten de dieren zich op tentoonstellingen al zeer snel in de juiste stelling zetten. Met de juiste stelling wordt de houding bedoeld die het liefst wordt gezien door keurmeesters op tentoonstellingen en die de dieren het beste uit de verf laten komen.

Deze krielkippen zijn erg rustig van aard en kunnen prima gehouden worden in kleine hokken waar de ruimte beperkt is. Dit mag echter nooit inhouden dat er te veel dieren op een te klein oppervlak gehouden worden, de dieren hebben wel voldoende bewegingsvrijheid nodig. Ook dient er met de huisvesting zeker rekening gehouden te worden met het karakter van de moderne Engelse vechtkriel.

Het is – zoals de naam al zegt – een vechter en dit zit nog altijd in het karakter verzonken. Waar ze zo vriendelijk en rustig naar de mens zijn, zo fel en agressief kunnen ze onderling op elkaar reageren. Vooral de hanen kunnen flink met elkaar vechten, dus het is belangrijk de hanen voorgoed uit elkaar te halen wanneer de gevechten beginnen. Ook hennen kunnen behoorlijk met elkaar kibbelen, maar wanneer zij van jongs af aan met elkaar zijn opgegroeid zal er tussen hennen haast geen onenigheid voorkomen. Het beste is om de moderne Engelse vechtkrielen in kleine toompjes te houden met één haan en één tot twee hennetjes. In een enkel geval kunnen er ook drie hennen bij een haan geplaatst worden.

Broedsheid en eieren

Ondanks hun kleine bouw staan hennen van de moderne Engelse vechtkriel erom bekend redelijk wat eieren te leggen: zo’n 60 per jaar. Dit lijkt weinig, maar voor een vechthoenkriel is dit nog betrekkelijk veel. De eieren hebben een lichtbruine schaal en wegen zo’n 25 gram per stuk.

Hennetjes worden redelijk goed broeds en voeren hun taak goed uit. Doordat de dieren een krappe bevedering hebben zijn ze echter minder geschikt om de functie van moederkloek te vervullen, omdat ze niet in staat zijn de kuikens onder hun dons warm te houden. Wanneer je wilt gaan fokken met moderne Engelse vechthoenkrielen, is het aangeraden om de bevruchte eieren onder een ander kippenras te leggen dat snel broeds is – de zijdehoenders en zijdehoenkrielen zijn hier bijvoorbeeld uitermate geschikt voor.

Gebruiksdoel

De moderne Engelse vechtkriel is een typisch showras die voornamelijk wordt gefokt en gehouden door fokkers en liefhebbers van het ras, die met de dieren naar tentoonstellingen en pluimveeshows gaan. Hoewel het een typisch vechtras is, worden de dieren maar zelden daarvoor ingezet.

Bijzonderheden van de moderne Engelse vechtkriel

Mensen die weinig verstand hebben van kippen en kippenrassen noemen de moderne Engelse vechtkriel regelmatig ‘panlat’. Dit wordt door liefhebbers van het ras als een scheldnaam gezien voor de moderne Engelse vechtkriel en de scheldnaam komt waarschijnlijk door het zeer hoog gestelde lijf van dit krielkipje, waardoor de vogel ‘uit verhouding’ zou zijn.

Overige informatie

Moderne Engelse vechtkrielen zijn hoger gesteld dan andere krielrassen. Om deze reden is het ook belangrijk om de voerbakken en drinkbakjes op een kleine verhoging te zetten, zodat ze het eten en hun water makkelijker kunnen bereiken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Top Engelse boeken: beste Engelstalige boekrecensieTop Engelse boeken: beste Engelstalige boekOp zoek naar een goed Engels boek voor de boekenlijst of voor het eigen leesplezier? Hier vindt u een introductie tot de…
De Ko Shamo krielkipIn de loop der tijd zijn er door de mens vele kippenrassen gefokt. Rond 1600 is in Japan de Shamo en de kleinere variant…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Steven Walling, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • https://optimumavium.com/images/rassen/Modern%20engels%20vechthoen%20en%20kriel.pdf
  • https://optimumavium.com/index.php/rassen
  • http://www.vechthoenderfokkersvereniging.com/rassen/
  • http://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/modernengelsvechthoenkrielen.html
  • http://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/modernengelsvechthoen.html
  • http://www.aviculture-europe.nl/nummers/12N03A03.pdf
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Modern_Engels_Vechthoen
  • Boek; De kippenencyclopedie. Auteur: Esther Verhoef & Aad Rijs. ISBN: 9789.36628037

Reageer op het artikel "Kippenras: Moderne Engelse vechtkriel"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 27-08-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!