InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Langshan of Duitse langshan

Kippenras: Langshan of Duitse langshan

Kippenras: Langshan of Duitse langshan De langshan – ook wel Duitse langshan genoemd – is een kippenras met een hoog gestelde, wat gestrekte houding die erg kenmerkend is voor het ras. De dieren zijn aan het begin van de twintigste eeuw gefokt met als doel een leuke legkip te creëren welke bovendien goede prestaties zou kunnen leveren op tentoonstellingen door hun karakteristieke bouw en houding. Hoewel het ras in de beginperiode in Duitsland erg populair was, is de langshan nu behoorlijk zeldzaam en staat het op de Duitse lijst met zeldzame inheemse huisdieren.

Inhoud

Andere benamingen

De langshan staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Duitse langshan
  • Langshan, Duits type
  • German Langshan
  • Langshan allemande
  • Deutsche Langschan
  • Langshan Alemana
  • Langschan Tedesca
  • Langszanka niemiecka
  • Langsanka nemecká
  • Nemet Langschan
  • Nemski Langshan
  • Langshan German

Land van herkomst

De langshan komt oorspronkelijk uit Duitsland.

Geschiedenis

De langshan – ook wel Duitse langshan genoemd – is aan het eind van de negentiende of aan het begin van de twintigste eeuw ontstaan in Duitsland. Hierbij is gebruik gemaakt van de oorspronkelijke Croad Langshans, Minorca’s en Plymouth Rocks. De reden dat de Duitsers een nieuw type langshan ontwikkelden, is omdat zij graag een kippenras wilden fokken die bekend zou staan als goede legkip en die bovendien kale poten had, dit in tegenstelling tot de oorspronkelijke Croad Langshan welke wel bevederde poten heeft.

Maar de Duitsers wilden bovendien wel de hoge stelling van de langshan behouden en deze hoge stelling zelfs nog wat extremer fokken. De nieuwe Duitse langshan was binnen korte tijd redelijk populair geworden, wat ervoor heeft gezorgd dat de Chinese Croad Langshan vrijwel geheel verdween in Duitsland.

Uiterlijke kenmerken

Als je naar de langshan kijkt, zie je een kippenras met een zeer diepe, brede en goed gewelfde borst en een langgestrekte romp. De ruglijn stijgt naar achteren op en de dieren hebben een specifieke opgerichte houding en in verhouding behoorlijk lange loopbenen.

De langshan is een grote kip, waarbij hanen een gewicht van 4 tot 4,5 kilo hebben. Hennen zijn iets lichter met 3,5 tot 4 kilo.

De rug van een langshan heeft een sterk oplopende ruglijn en gaat over in een vrij hoog gedragen staart. De staart is behoorlijk kort en wordt redelijk gespreid gedragen. Bij de haan worden de staartstuurveren volledig bedekt door sikkels die kort en breed zijn.

Volgens de rasbeschrijving behoren de vleugels goed opgetrokken tegen het lijf aan gedragen te worden, de hals moet vrij lang en licht gebogen zijn. De kop is bovendien ook vrij klein en smal. De kop is getooid met een mooie enkele kam, voorzien van vijf brede kamtanden. Langshans hebben rode oorlellen en ook het onbevederde gezicht moet een dieprode kleur hebben. De oogkleur dient af te hangen van de kleurslag. Bij donkere kleurslagen zijn de ogen bruinzwart van kleur, bij lichtgekleurde dieren behoren de ogen roodbruin te zijn.

Kleuren

Duitse langshans komen voor in meerdere kleuren, waarbij niet elke kleur in alle landen erkend is.
  • Zwart
  • Wit
  • Gezoomd blauw
  • Gestreept
  • Bruinberken
  • Buff
  • Koekoek
  • Splash
  • Blauwberken
  • Wit-zwartcolumbia

Karakter van dit kippenras

De langshan staat te boek als een sterke en vitale kip die vlot opgroeit. Doordat ze redelijk kale poten hebben en sterk zijn, zijn de langshans zeer geschikt voor de vrije uitloop. Door hun gewicht vliegen ze niet tot nauwelijks, en als ze dit doen vliegen ze niet zo hoog en vrij kort. Een simpel tuinhekje is vaak voldoende om de dieren op het erf te houden.

Ook is de langshan geschikt voor een overdekte ren. Het enige waar de kip echt eisen aan stelt is het nachthok. Deze moet vrij van tocht zijn, koude redelijk tegenhouden en vooral de regen mag niet inregenen.

De kippen zijn vriendelijk van aard en onderling goed verdraagzaam. Wanneer de dieren voldoende ruimte hebben om elkaar – indien gewenst – te ontlopen, zal er vrijwel nooit onenigheid zijn onder de dieren. Van nature zijn langshans erg rustig en daardoor ook goed handtam te maken door een verzorger die daar de tijd in steekt.

Broedsheid en eieren

De eieren van een langshan zijn crème tot lichtbruin van kleur en hebben een gewicht van ongeveer 58 gram. Hennen leggen zo’n 150 eieren per jaar. Broedsheid komt bij de Duitse langshan weinig voor, maar wanneer de hennen broeds zijn voeren zij hun taak prima uit. Ook als moederkloek levert de langshan prima werk af.

Gebruiksmogelijkheden

Van oorsprong gefokt als legras, maar ook als sierras en showras voor pluimveetentoonstellingen doet de Duitse langshan het perfect.

Bijzonderheden

Tegenwoordig is ook de langshan een zeldzaam kippenras geworden in Duitsland. Tellingen in 2009 wezen aan dat er nog maar 104 hanen en 407 hennen van de Duitse langshan bestonden. Om die reden is de Duitse langshan in Duitsland ook opgenomen in een lijst met inheemse zeldzame huisdierrassen.

De langshan bestaat ook in een kleine variant, namelijk de Duitse langshankriel of langshankriel.

Overige informatie over de Duitse langshan

De hoge stelling waar de Duitse langshan zo om bekend staat, moet voor tentoonstellingen 'geoefend' worden. Wanneer ze in de ren lopen hebben ze vaak de perfecte stelling (houding), maar wanneer ze veel worden afgeleid of wanneer ze wat stress hebben (vooral afleiding is er genoeg bij een tentoonstelling), heeft de langshan de neiging voorover te gaan staan en de vleugels wat te laten zakken.

Ervaren sportfokkers die met hun langshans naar tentoonstellingen gaan, voorkomen dit probleem van ‘voorover staan’ door met de dieren te gaan oefenen. Ze nemen de kip veel in de handen en laten het dier ook wennen in een tentoonstellingskooi. Daarnaast brengen ze de dieren om te oefenen met de handen in de juiste positie voor de tentoonstellingen. De meeste langshans hebben het ‘trucje’ na een paar keer oefenen al door en zullen vervolgens op tentoonstellingen al bij de meest lichte aanraking de juiste houding aannemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Oudduitse herdershondDe Oudduitse herdershondDe Oudduitse herder lijkt zoals zijn naam al doet vermoeden op de Duitse herder. Dit artikel zal wat meer informatie gev…
Kattenrassen: German Rex, een kat met gegolfde vachtKattenrassen: German Rex, een kat met gegolfde vachtDe German Rex is een kat van gemiddelde grootte die afkomstig is uit het voormalig Oost-Duitsland. Hij is ontstaan rond…
De Duitse HerdershondDe duitse herdershond is een van de populairste rassen ter wereld. De eerste honden stammen af van van de dieren die wer…
De Duitse HerderDe Duitse HerderDe Duitse Herder is in België het populairste hondenras. In Nederland staat het ras op een tweede plaats. Duitse Herders…
Hondenrassen: Shiloh ShepherdHondenrassen: Shiloh ShepherdDe Shiloh Shepherd is een ras in ontwikkeling, pas in de jaren 70 ontstond de eerste Shiloh Shepherd. Het ras is bedoeld…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: F. Kunz, Greifenstein, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/langshan.html
  • http://www.nieuwkoopenomstreken.nl/index.php/spotlights/20-kippen/112-langshan-een-bijna-vergeten-hoenderras
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Langshan
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Langshan_(Duits_type)

Reageer op het artikel "Kippenras: Langshan of Duitse langshan"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 24-08-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!