InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Geitenras: Cashmere geit of kasjmirgeit

Geitenras: Cashmere geit of kasjmirgeit

Geitenras: Cashmere geit of kasjmirgeit De cashmere geit, ook wel kasjmirgeit of kasjmiergeit genoemd, is een geitenras uit China en omliggende landen. Het ras staat bekend om zijn wol die op de onderbuik te vinden is: de kasjmier. Dit is de duurste wolsoort ter wereld. Er zijn verschillende manieren om de kasjmier te winnen bij de geit. De dieren komen voor in vier verschillende kleurslagen: wit, grijs, bruin en zwart. Qua uiterlijk kunnen de dieren onderling nogal verschillen, omdat er vooral gefokt wordt op de kwaliteit van de kasjmier en de overige raskenmerken van ondergeschikt belang zijn.

Inhoud

Andere benamingen

De cashmere geit staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Cashmeregeit
  • Australian cashmere goat
  • Kasjmiergeit
  • Australische kasjmiergeit
  • Kasjmirgeit
  • Australische kasjmirgeit

Land van herkomst

De cashmere geit komt oorspronkelijk uit een regio Kasjmier genoemd, gelegen in de landen Mongolië, Iran, India, Tibet, China, Pakistan en Irak.

Geschiedenis

De cashmere geit komt oorspronkelijk uit het Himalayagebergte en de regio Kasjmier, gelegen in de landen Mongolië, Iran, India, Tibet, China en Irak. De dieren worden daar al meerdere eeuwen gehouden en gefokt voor de wolsoort cashmere (of kasjmir/kasjmier) waar het geitenras zijn naam ook aan dankt.

De cashmere geit wordt gezien als het meest gehouden geitenras ter wereld. In 1994 kwamen er in China alleen al maar liefst 123 miljoen (!) cashmere geiten. Hiermee had China al de grootste populatie geiten ter wereld.

Uiterlijke kenmerken

Het uiterlijk van de cashmere geit valt moeilijk te omschrijven. De dieren worden normaliter alleen gefokt op de kwaliteit van het kasjmier, en de exacte uiterlijke kenmerken van het ras wordt als minder belangrijk beschouwd. Qua dieren is er dus een grote diversiteit te vinden.

De dieren hebben een speciaal soort wol wat hen beschermt tegen de extreem koude weersomstandigheden in het gebied waar het ras oorspronkelijk vandaan komt. Moeder natuur heeft de kasjmier uitgevonden om de cashmere geit in de koude periodes lekker warm te houden. De kasjmier is in feit de onderwol van de geit, die met name op de buik van grote kwaliteit is.

De cashmere geit komt voor in vier kleuren, namelijk wit, bruin, grijs en zwart.

Karakter

Cashmere geiten zijn vriendelijke geiten die zowel naar mensen als naar dieren toe bijzonder zachtaardig zijn. Dat moet ook wel: mensen hebben liever geiten waar ze op een veilige manier mee kunnen werken, en die vriendelijk in de omgang zijn. Daarnaast is het erg fijn dat de geiten onderling ook erg zachtaardig naar elkaar zijn, omdat ze vaak in zeer grote kuddes gehouden worden.

Gebruiksmogelijkheden

De cashmere geit wordt vooral gehouden voor zijn kasjmir, de duurste wolsoort ter wereld.

Overige informatie

China is de grootste producent van kasjmierwol. Dat is ook niet verwonderlijk, aangezien de grootste groep cashmere geiten in dit land gehouden wordt.

Productie van kasjmir

Het is nog een heel gedoe om aan kasjmier te komen. Het gaat niet zoals bij schapen, waarbij de dieren tweemaal per jaar geschoren worden en de wol vervolgens verkocht wordt.

Traditionele productie

De cashmere geit raakt één keer per jaar in de rui. Wanneer dit gebeurt, worden de verloren haren opgevangen en wordt de bijzondere onderwol van de buikregio, de echte kasjmier, gescheiden van de overige wol. Deze wordt dan verkocht als kasjmier. Dit is een erg tijdrovend en kostbaar proces, zeker als je bedenkt dat een volwassen geit hooguit 150 gram kasjmier oplevert op jaarbasis. Dit maakt ook gelijk duidelijk waarom kasjmier gezien wordt als de duurste wolsoort ter wereld.

Deze vorm van kasjmierwol verzamelen wordt ook wel de traditionele manier genoemd.

Plukken

Om ervoor te zorgen dat het verzamelproces sneller verloopt, wordt er bij iets modernere bedrijven steeds vaker voor gekozen om de dieren te plukken. Zo hoeven ze niet te wachten tot de haren vanzelf loslaten, maar kunnen ze de 150 gram kasjmier in één keer bij de geit ‘oogsten’. Dit wordt vaak als traumatisch ervaren voor de geiten, omdat de kasjmier soms uit de huid getrokken wordt wat pijnlijk is.

Scheren

De meest moderne bedrijven die kasjmier produceren, kiezen ervoor om de geiten te scheren. Op deze manier is het ook vervelend voor de geit, maar het proces neemt maximaal 10 minuten in beslag en is geheel pijnloos. Als de vacht helemaal geschoren is, wordt er vervolgens handmatig de kasjmier uit geselecteerd. De overige wol wordt ook verkocht, maar voor een veel lagere prijs.

Angorawol

Een ander geitenras dat op grote schaal gehouden wordt voor de wol, is de angorageit. De wol van de angorageit is minder zacht, maar wordt nog steeds gezien als één van de zachtste wolsoorten ter wereld. Daarmee is de angorawol ook een van de duurdere soorten wol afkomstig van de geit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geitenras: Poitevine geitGeitenras: Poitevine geitWereldwijd bestaan enkele honderden geitenrassen, waaronder de Poitevine geit. De Poitevine geit is een elegante, mooie…
Geitenras: Zuid-Afrikaanse boergeit of boerbokGeitenras: Zuid-Afrikaanse boergeit of boerbokDe Zuid-Afrikaanse boergeit is een van oorsprong Zuid-Afrikaans geitenras dat voornamelijk is ontwikkeld voor de product…
Geitenras: Nubische geit of Anglo-Nubische geitGeitenras: Nubische geit of Anglo-Nubische geitDe Nubische geit is het grootste geitenras ter wereld en kent zijn oorsprong in zanderige en woestijnachtige gebieden in…
Geitenras: Nederlandse Toggenburger geitGeitenras: Nederlandse Toggenburger geitDe Nederlandse Toggenburger geit is een schitterend geitenras dat is ontwikkeld uit kruisingen tussen de Drentse landgei…
Geitenras: Vlaamse geitGeitenras: Vlaamse geitDe Vlaamse geit is een typisch Belgisch geitenras van het landgeittype. Het ras is bestempeld als zeer zeldzaam huisdier…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Paul Esson From Bacchus Marsh, Australia, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Kasjmier_(wol)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Kasjmirgeit
  • https://www.perfectlybasics.nl/style-file-cashmere-0459010001181026.aspx
  • https://www.manneninstijl.nl/blog/herkomst-cashmere-kasjmier-wol-sokken/
  • https://www.repeatcashmere.com/blog/nl/kasjmierwol-spinnen-van-geit-tot-garen/

Reageer op het artikel "Geitenras: Cashmere geit of kasjmirgeit"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 10-08-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!