InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Geitenras: Kempense geit

Geitenras: Kempense geit

Geitenras: Kempense geit De Kempense geit is één van de meest zeldzame geitenrassen ter wereld en komt oorspronkelijk uit België. De geit heeft een prachtig witte vacht, mooie horens en de dieren hebben een vriendelijk en vreedzaam karakter. Wat is de exacte geschiedenis van de Kempense geit, hoe ziet dit geitenras eruit en wat doet Stichting Levend Erfgoed om ervoor te zorgen dat de Kempense geit voor uitsterven wordt behoed? Daarnaast is het ook belangrijk om te weten hoe je de geit gezond kan houden en de kans op ziektes zo klein mogelijk houdt.

Inhoud

Andere benamingen

De Kempense geit staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Kempense witte geit
  • Witte Kempense geit

Land van herkomst

De Kempense geit komt oorspronkelijk uit België, en dan met name de provincies Antwerpen, Limburg en Brabant.

Geschiedenis

De Kempense geit is een geitenras dat is ontstaan uit de witte schaapskopgeit. De schaapskopgeit was een grofgebouwde, halfwilde geit die op zijn beurt weer afstamde van de Keltische witte geit.

Kempische geiten werden gefokt uit selectie van de veelkleurige maar overwegend witte schaapskopgeit. Met dieren die de meest witte vacht hadden, werd verder gefokt tot er uiteindelijk een geit ontstond met een geheel witte vacht. Deze geiten werden Kempense geiten genoemd en kwamen vooral voor in de Belgische provincies Antwerpen, Limburg en Brabant.

Door later in te kruisen met de veel productievere saanengeit is het oorspronkelijke type van de Kempense geit tot grote spijt haast volledig verloren gegaan.

Stichting Levend Erfgoed, een Belgische stichting die zich inzet voor behoud van inheemse huisdierrassen, heeft het stamboek van de Kempense geit in 2007 volledig overgenomen. De stichting houdt het stamboek nauwgezet bij en zet zich ten volste in om de Kempense geit in ere en oorspronkelijke type te herstellen.

Uiterlijke kenmerken

De Kempense geit is een geitenras met een schofthoogte van 50 tot 60 centimeter en een gewicht van 40 tot 50 kilogram. De bokken zijn echter iets groter met een gewicht van 45 tot 60 kilogram en een schofthoogte van 65 tot 75 centimeter.

Als je naar de Kempense geit kijkt, zie je een lage, gedrongen en geblokte geit die op korte en stevig poten staat. De rasstandaard beschrijft dat de borst van een Kempense geit breed moet zijn, de kop is altijd breed, kort en kort behaard. Het liefst wordt gezien dat de Kempense geit een sik heeft. Halsbelletjes zijn toegestaan, maar worden liever niet waargenomen bij de Kempense geit. De horens behoren altijd stevig te zijn. Vrouwelijke dieren (geiten) hebben horens die recht naar achteren lopen, de bokken hebben echter horens die groter worden en bovendien uitdraaiend zijn.

De vacht van een Kempense geit behoort kort te zijn. Op de ruglijn, borst en achterhand moet de vacht langer zijn. Bokken worden bovendien het liefst gezien met een volle bokkenpruik.

Karakter

De Kempense geit is een geit met een vriendelijk, aanhankelijk en rustig karakter. Maar: het blijft een geit en ze kunnen typische nukken ontwikkelen. Als de Kempense geit ergens geen zin in heeft, of het nut niet inziet van de (be)handeling, dan zal het zijn hakken in het zand zetten en flink tegenwerken.

De Kempense geit staat erom bekend erg lief te zijn voor kinderen.

Gebruiksmogelijkheden

Kempense geiten werden oorspronkelijk door kleinschalige boeren gehouden voor de melk en het vlees. Tegenwoordig wordt het ras vooral gehouden door liefhebbers van het ras en fokkers die het ras van de ondergang proberen te redden.

Bijzonderheden

De Kempense geit wordt met uitsterven bedreigd.

Overige informatie

De Kempense geit vertoont veel overeenkomsten met de Vlaamse geit. Het grootste verschil zit hem in de vachtkleur. Waar Kempense geiten wit zijn, komt de Vlaamse geit in andere kleuren voor. Ook qua bouw verschillen beide rassen wat van elkaar.

Zeer zeldzaam geitenras

De Kempense geit is door de SLE (Stichting Levend Erfgoed) in België in 2007 bestempeld als zeldzaam inheems dierenras. De SLE beheert sinds 2007 actief het stamboek van de Kempense geit, de stichting voert daarnaast een actief beleid om het ras te promoten en meer onder de aandacht te brengen van een breed publiek. In 2017 waren nog maar 150 dieren ingeschreven in het stamboek. Naar schatting lopen er wel een aantal Kempense geiten meer rond, maar deze staan niet officieel geregistreerd.

Ziektes en aandoeningen

De Kempense geit kan een breed scala aan ziektes en aandoeningen krijgen, net als alle andere geitenrassen. Zo zijn er ziektes en aandoeningen die meestal geen schade toebrengen aan de geit, waaronder een verkoudheid, lichte diarree en een kleine wormbesmetting. Daarnaast zijn er ook ziektes bekend die een zeer ernstig verloop kennen en zelfs de dood tot gevolg kunnen hebben. Hierbij kan je denken aan miltvuur of anthrax, blauwtong, gasbuik of tympanie of veretterende lymfeklierontsteking.

Wanneer je merkt dat de geit zich niet lekker voelt, koorts heeft, ziek is, een verminderde eetlust heeft of andere symptomen waaraan je merkt dat er iets niet in de haak is, is het van belang zo snel mogelijk de dierenarts te waarschuwen. De dierenarts kan dan aan de hand van jouw verhaal, symptomen en een lichamelijk onderzoek een diagnose stellen en een behandeling instellen. Hierbij is meestal de regel: hoe sneller de dierenarts gebeld wordt, hoe beter de behandeling zal aanslaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geitenras: Vlaamse geitGeitenras: Vlaamse geitDe Vlaamse geit is een typisch Belgisch geitenras van het landgeittype. Het ras is bestempeld als zeer zeldzaam huisdier…
Geitenras: Poitevine geitGeitenras: Poitevine geitWereldwijd bestaan enkele honderden geitenrassen, waaronder de Poitevine geit. De Poitevine geit is een elegante, mooie…
Geitenras: Zuid-Afrikaanse boergeit of boerbokGeitenras: Zuid-Afrikaanse boergeit of boerbokDe Zuid-Afrikaanse boergeit is een van oorsprong Zuid-Afrikaans geitenras dat voornamelijk is ontwikkeld voor de product…
Geitenras: Wallische geitGeitenras: Wallische geitDe Wallische geit, ook wel Wallische zwarthalsgeit genoemd, is één van de meest opvallende geitenrassen ter wereld met z…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Teunie At Dutch Wikipedia, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.save-foundation.net/images/konferenzen/2016/members/02_SLE_presentation_2016.pdf
  • https://www.levendehave.nl/dierenwikis/geiten/kempense-en-vlaamse-geit
  • https://www.levendehave.nl/dierenwikis/geiten/geitenrassen
  • https://www.sle.be/rassen/ras.php?id=22
  • https://www.biw.kuleuven.be/GENLOG/livgen/publications/tradepress/De%20Ark%202013-3%20(STEVEN%20JANSSENS).pdf
  • https://www.velt.nu/eco-zoekertjes/kempense-geiten-met-uitsterven-bedreigd-belgisch-ras
  • http://www.vilt.be/Jan_Martens_-_Steunpunt_Levend_Erfgoed_-_Het_verdwijnen_van_streekeigen_veerassen_is_een_verarming

Reageer op het artikel "Geitenras: Kempense geit"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 14-08-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Geitenrassen
Schrijf mee!