InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Geitenras: Golden guernsey

Geitenras: Golden guernsey

Geitenras: Golden guernsey De golden guernsey is een prachtig geitenras dat is ontstaan op de Britse Kanaaleilanden. De dieren staan bekend om hun mooie, goudkleurige vacht welke in teint kan verschillen van bleek geel tot een diep bronsgouden kleur. Ze hebben een vriendelijk en nieuwsgierig karakter, doen het goed als melkgeit en worden helaas buiten de Kanaaleilanden maar zeer weinig waargenomen. Wist je dat er in de Britse wet een heel aparte wet is opgenomen waarin staat dat gehoornde golden guernsey's niet bij ongehoornde geiten mogen staan?

Inhoud

Land van herkomst

De golden guernsey komt oorspronkelijk van de Kanaaleilanden, in bezit van Groot-Brittannië.

Geschiedenis

De golden guernsey is een geitenras dat al enkele eeuwen voorkomt op de Kanaaleilanden, een eilandengroep voor de Franse kust, welke in bezit zijn van Groot-Brittannië. In een boek dat in 1826 is uitgebracht, wordt op het eiland Bailiwick een geit waargenomen die al grote overeenkomsten vertoont met de golden guernsey die wij vandaag anno 2018 kennen. Er komen op dit eiland niet alleen geiten met een goudkleurige vacht voor, maar ook goudkleurige koeien en ezels.

Het is onduidelijk uit welke rassen de golden guernsey is ontstaan. Naar alle waarschijnlijkheid draagt de golden guernsey bloed van de volgende rassen:

Waarschijnlijk zijn er uit bovenstaande geitenrassen kruisingen geboren met een goudachtige vacht. De mensen op de Kanaaleilanden vonden dit mooi en zijn langzamerhand selectief gaan fokken met de goudkleurige dieren, waarna geleidelijk aan de golden guernsey is ontstaan.

Uiterlijke kenmerken

Het meest opvallende kenmerk van de Golden Guernsey is zijn blonde tot goudkleurige vacht, die volgens de rasbeschrijving mag variëren van een bleek blonde kleur tot een diepe bronsachtige goudkleur, waarbij het uit den boze is als de vacht neigt naar roze of grijs. Er mogen kleine witte markeringen en vlammen of een witte gloed op het hoofd voorkomen, maar dit is geen vereiste. De golden guernsey komt zowel voor in een langharige als een kortharige variant.

De oren staan over het algemeen rechtop, naar voren gericht en lichtjes omgeslagen aan de top. De hals mag nooit belletjes vertonen. Een deel van de golden guernsey-geiten wordt met horens geboren, terwijl het andere deel hoornloos is. Wanneer de golden guernsey wel horens heeft, mogen deze diverse vormen aannemen:
  • Sterk gedraaid
  • Sabelachtig
  • Gedraaid in de vorm van een kurkentrekker

De golden guernsey-vereniging in Engeland heeft in de rasbeschrijving beschreven dat het beter is de horens na de geboorte te laten verwijderen. De reden hierachter wordt niet genoemd. Een bijzondere Engelse wet stelt dat gehoornde en hoornloze geiten niet op dezelfde weide mogen grazen. Ook de reden hierachter is onbekend.

Het beenderstelsel van de golden guernsey is sterk, maar fijn. Hoewel het gaat om een melkgeit, heeft de golden guernsey een minder uitgesproken wigvormig lichaam. Een geit produceert op jaarbasis gemiddeld 992 kilo melk met een vetgehalte van 4,09% en een eiwitgehalte van 2,95%.

Karakter

De golden guernsey is een aanhankelijk, vriendelijk en gehoorzaam geitenras, dat graag in de nabijheid van mensen en andere dieren verblijft. De dieren kunnen goed in een stal of kleine weide gehouden worden, maar in het meest optimale geval heeft de golden guernsey een weiland waar hij dag en nacht kan rondlopen.

Gebruiksmogelijkheden

Op de Kanaaleilanden wordt de golden guernsey regelmatig gebruikt als melkgeit. Daarnaast wordt de geit daar veel gezien als hobbygeit.

Bijzonderheden

De Britse rasstandaard van de golden guernsey, is anno 2018 nog steeds niet compleet. Nog regelmatig worden er aanpassingen in de rasstandaard doorgevoerd. Ook is men pas sinds relatief korte tijd begonnen met het fokken volgens de rasstandaard, waardoor er nog grote onderlinge verschillen bestaan tussen de dieren.

Overige informatie

In het buitenland komt de golden guernsey zeer weinig voor. In Nederland wonen anno 2018 helemaal geen golden guernsey geiten.

Huisvesting van de golden guernsey

De golden guernsey is prima in staat om het gehele jaar door buiten te leven. Hierbij is het wel van belang dat de geiten altijd een schuilstal tot hun beschikking hebben, waar ze kunnen schuilen voor regen, tocht, kou enzovoort. Ook is het verstandig om een aparte stal te hebben waar zieke geiten eventueel heen verplaatst kunnen worden om de behandeling zo optimaal mogelijk te laten verlopen. De ‘ziekenboeg’ kan in de lammerperiode ook prima dienstdoen als kraamhotel. Een stal kan daarnaast ook erg handig zijn om de dieren heen te lokken om zodoende de poten makkelijker te bekappen, de dieren te ontwormen enzovoort.

Golden guernsey geiten moeten dagelijks voldoende ruwvoer krijgen in de vorm van gras, hooi, twijgen en takken. Afhankelijk van het werk wat de geit moet verrichten (melkgeit, drachtig, lacterend, enzovoort) moeten de dieren ook bijgevoerd worden, waarbij de porties krachtvoer per dier vastgesteld zijn.

Belangrijke voedingsstoffen

Elk levend wezen heeft vitaminen en mineralen nodig om het lichaam zo optimaal mogelijk te laten functioneren en om gezond te blijven. Geiten - en dus ook de golden guernsey - hebben ook behoefte aan bepaalde vitaminen en mineralen die ervoor zorgen dat de gezondheid in stand gehouden wordt. Wanneer er een tekort aan één of meer vitamines en mineralen ontstaat, wordt er gesproken over een gebrekziekte. Dit is een verzamelnaam voor diverse aandoeningen die allen worden veroorzaakt door een gebrek (of juist een teveel aan) vitaminen en mineralen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het kanaaleiland GuernseyHet Kanaaleiland Guernsey is gelegen in het uiterste zuiden van de Britse eilanden en vlakbij het Europese vasteland. He…
Geitenras: Poitevine geitGeitenras: Poitevine geitWereldwijd bestaan enkele honderden geitenrassen, waaronder de Poitevine geit. De Poitevine geit is een elegante, mooie…
Geitenras: Nubische geit of Anglo-Nubische geitGeitenras: Nubische geit of Anglo-Nubische geitDe Nubische geit is het grootste geitenras ter wereld en kent zijn oorsprong in zanderige en woestijnachtige gebieden in…
Geitenras: Nederlandse bonte geitGeitenras: Nederlandse bonte geitDe Nederlandse bonte geit is een van oorsprong Nederlandse melkgeit die helaas met uitsterven wordt bedreigd. De dieren…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Davide Ferro, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • http://users.skynet.be/vhgs2/gguern01.htm
  • https://www.deaudesign.com/geiten
  • https://www.goldenguernseygoat.org.uk/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_geitenrassen
  • http://www.wikiwand.com/nl/Lijst_van_geitenrassen

Reageer op het artikel "Geitenras: Golden guernsey"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 09-08-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Geitenrassen
Schrijf mee!