InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Geitenras: Bonte Duitse edelgeit

Geitenras: Bonte Duitse edelgeit

Geitenras: Bonte Duitse edelgeit De bonte Duitse edelgeit is een prachtig egaal bruine geit met zwarte markeringen op kop, poten en rug. De dieren worden vooral gehouden als melkgeit, maar ook worden ze wel gezien op kinderboerderijen door hun lieve en vriendelijke karakter. Bonte Duitse edelgeiten staan bekend om hun hoge melkproductie, die rijk is aan eiwit en vetten - waardoor de melk erg geliefd is om authentieke geitenkazen van te maken. De bonte Duitse edelgeit heeft behoefte aan een goed uitgebalanceerd voedingspatroon en ook is het belangrijk om ziektes in een zo vroeg mogelijk stadium op te sporen.

Inhoud

Andere benamingen

De bonte Duitse edelgeit staat in Duitsland bekend onder de naam 'Bunte Deutsche Edelziege'.

Land van herkomst

De bonte Duitse edelgeit komt oorspronkelijk uit Duitsland.

Geschiedenis

De exacte geschiedenis van de bonte Duitse edelgeit is onbekend. Wel is zeker dat het ras is ontstaan uit kruisingen van verschillende Duitse (rasloze) geiten die allen bruin van kleur waren. In eerste instantie is men alleen gaan fokken op de melkgift, welke zo hoog mogelijk diende te zijn. Het uiterlijk was hierbij van ondergeschikt belang.

Sinds 1928 wordt dit mooie geitenras gefokt onder de naam bonte Duitse edelgeit, en is er ook een stamboekregister geopend.

Uiterlijke kenmerken

De naam van de bonte Duitse edelgeit doet vermoeden dat het gaat om een dier met een bonte vacht. Dit is echter onjuist, de bonte Duitse edelgeit is namelijk egaal bruin van kleur, met zwarte aftekeningen waaronder een aalstreep van de oren tot de staartaanzet.

Het ras staat bekend om zijn goede vruchtbaarheid en hoge melkproductie. De meeste bonte Duitse edelgeiten hebben horens, alhoewel dit volgens de rasbeschrijving niet verplicht is.

Het exterieur - hoe de geit eruit ziet - kan nogal eens verschillen. Dit omdat er vóór 1928 in grote lijnen alleen gefokt werd op melkgift, en niet op rastypische kenmerken als bepaalde uiterlijke kenmerken. Zelfs in 2018, zo'n 90 jaar na de oprichting van het stamboek, zijn er nog grote verschillen waarneembaar bij de bonte Duitse edelgeit qua exterieur. Wel staat vast dat alle vrouwelijke geiten een melktypisch uiterlijk hebben, waarbij de romp in een wigvorm richting de uier breder uitloopt naar beneden toe.

Karakter

De bonte Duitse edelgeit is een vriendelijk en meegaand geitenras, dat zich in de loop der jaren heeft aangepast aan het leven op grootschalige boerderijen waar ze worden gehouden voor de commerciële melkgeitenhouderij.

Gebruiksmogelijkheden

De bonte Duitse edelgeit is een typisch melkgeitenras met een sterke bouw. De dieren worden door de hoge melkproductie dan ook op grote schaal gehouden als melkgeit. De melk van de bonte Duitse edelgeit wordt voornamelijk ingezet voor de productie van diverse geitenkazen, daar de melk hoge concentraties aan vetten en eiwitten bevat.

Bijzonderheden

De bonte Duitse edelgeit toont veel overeenkomsten met de alpinegeit, waardoor het vermoeden bestaat dat beide rassen één of meer dezelfde voorouders hebben.

Voeding voor een melkgeit

Alle geiten hebben goede voeding nodig die onder andere bestaat aan de juiste hoeveelheid mineralen en vitaminen. Voor melkgeiten is de voeding misschien zelfs wel nog belangrijker, omdat alleen een goed uitgebalanceerd voedingspatroon ervoor kan zorgen dat het geitenlichaam in staat is melk te produceren gedurende een langere periode. Wanneer er onvoldoende vitaminen en mineralen in de voeding van de melkgeit zit, of wanneer de verhoudingen verkeerd zijn, kan de geit hier ziek van worden.

Gebrekziekte

Het minst schadelijke gevolg is het wegvallen van de melkproductie, maar er zijn ook andere aandoeningen en ziektes die kunnen ontstaan bij een tekort aan bepaalde vitaminen en/of mineralen in de voeding. Aandoeningen die hiervan het gevolg zijn, worden ook wel gebrekziekten genoemd. Een aantal van deze ziektes zijn redelijk ongevaarlijk en wanneer het voedingspatroon weer hersteld wordt, zal er geen restschade achterblijven. Er zijn echter ook gebrekziektes bekend die de dood tot gevolg kunnen hebben wanneer het mineralengebrek of vitaminegebrek te laat opgespoord en behandeld wordt.

De bonte Duitse edelgeit gezond houden

Als eigenaar van een geit wil je natuurlijk graag dat jouw dier gezond is. Maar ondanks alle goede zorgen en voorzorgsmaatregelen kan het voorkomen dat één of meer geiten ziek worden. Ziektes bij de geit opsporen kan erg belangrijk zijn, omdat een zieke geit veel geld kan kosten aan behandelingen en dierenartsbezoeken. Het is dan ook het verstandigst om te weten hoe je een zieke geit zo snel mogelijk kan opsporen, om ziektes en aandoeningen tijdig te kunnen behandelen.

Dracht bij de bonte Duitse edelgeit

De bonte Duitse edelgeit heeft een totale dracht van 155 dagen. De bonte Duitse edelgeit werpt gemiddeld 2,3 lam per worp. Dit geitenras staat erom bekend om zonder al te veel problemen af te lammeren, wat erg fijn is. Hoe groter de kans op problemen tijdens het aflammeren, hoe groter de kans is dat er een veearts ingeschakeld moet worden om de lammeren af te halen (en hoe hoger de dierenartsrekening dus wordt).

Pog of waterblaas

De meeste geiten worden, vlak voor de bevalling begint, erg onrustig en willen zich graag afzonderen van de kudde. Ook schrapen met de voorpoten over de grond, likken, geïrriteerd naar de buik kijken kunnen kenmerken zijn die erop wijzen dat de bevalling al snel gaat beginnen. Het échte kenmerk waaraan zichtbaar is dat de geit moet bevallen, is het zichtbaar worden van de pog, ook wel waterblaas genoemd. Deze blaas is gevuld met vruchtwater, en dient ervoor om de geboortegang te openen en vrij te maken voor de echte geboorte van het lam.

Geboorte van het lam

Bij een normale bevalling zullen eerst de voorpootjes zichtbaar worden. Eén of twee persweeën later zal er bovenop deze pootjes het kopje van het lam zichtbaar zijn. Zodra het hoofdje eenmaal geboren is, zijn er hooguit nog drie persweeën nodig om het gehele lam geboren te laten worden. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de kop vrij van vliezen gemaakt wordt. Over het algemeen breekt dit vlies vanzelf, en kan het lam dus ademhalen. In sommige gevallen zijn de vliezen sterker en stugger, waardoor ze niet vanzelf breken. Het lam kan op dat moment dus niet ademen en zal - wanneer er niet op tijd wordt ingegrepen - overlijden aan zuurstofgebrek.

De eerste keer drinken

Lammeren staan over het algemeen binnen 30 minuten na de geboorte. Het is belangrijk om in de gaten te houden of de lammeren binnen 60 minuten na de geboorte hebben gedronken. Is dit niet het geval, dan moet er biest van de moedergeit worden afgemolken, en dit per fles aan de lammeren toegediend worden. Een goede maatstaf hierbij is dat er minimaal 100 ml biest gegeven wordt in de eerste 24 uur, maar het liefst wordt een grotere hoeveelheid van 300 tot 400 ml gezien. De biest zorgt er namelijk voor dat het lam belangrijke afweerstoffen binnenkrijgt via de melk, wat de kans op ziekte aanzienlijk doet afnemen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geitenras: Poitevine geitGeitenras: Poitevine geitWereldwijd bestaan enkele honderden geitenrassen, waaronder de Poitevine geit. De Poitevine geit is een elegante, mooie…
Varkensras: Bonte BentheimerVarkensras: Bonte BentheimerDe Bonte Bentheimer is een zeldzaam gevlekt varkensras dat zijn oorsprong kent rond de Duits-Nederlandse grens. Het ras…
Geitenras: Belgische hertegeitGeitenras: Belgische hertegeitDe Belgische hertegeit is een typische melkgeit van Belgische oorsprong. De geit is oorspronkelijk gehouden als melkgeit…
Bonte kraai, Corvus cornixBonte kraai, Corvus cornixDe bonte kraai, Corvus cornix, is zeer nauw verwant aan de zwarte kraai. Ze worden soms ook gezien als ondersoort van de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Flominator, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_geitenrassen
  • http://nl.wikisage.org/wiki/Witte_Duitse_edelgeit
  • http://www.anbg.nl/rassen/
  • https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/97726-welke-geitenrassen-zijn-er-allemaal.html
  • https://www.vulkanhof.de/nl/geiten/

Reageer op het artikel "Geitenras: Bonte Duitse edelgeit"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 08-08-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!