InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Nederrijns hoen

Kippenras: Nederrijns hoen

Kippenras: Nederrijns hoen Het Nederrijns hoen is een van oorsprong Duits kippenras dat gefokt is uit diverse zware rassen om tot een snelgroeiend vleesras te komen. De dieren worden tegenwoordig niet meer in de professionele kippenhouderij gehouden, maar worden nu vaker gezien bij hobbyisten en liefhebbers van dit mooie ras. Eén van de opvallendste kenmerken van het Nederrijns hoen is een aantal bijzondere kleurslagen die enkel bij dit ras of bij een zeer klein aantal andere rassen voorkomt. Het Nederrijns hoen staat verder bekend om het rustige, kalme karakter en het feit dat ze zeer makkelijk handtam te maken is.

Inhoud

Andere benamingen

Het Nederrijns hoen staat ook bekend als:
  • Nederrijner
  • Nederrijnse hoender
  • Niederrheiner gelbsperber
  • Nederrijnshoen
  • Niederrheiner
  • Basso Reno
  • Dolnorienska
  • Dolnorynske
  • Also-rajnai
  • Dolnorejnska kokoshka

Land van herkomst

Het Nederrijns hoen komt van oorsprong uit Duitsland.

Geschiedenis

In Duitsland ontstond er rond het jaar 1940 behoefte aan een snelgroeiend slachtkuiken dat wit en bovendien kortdradig vlees zou opleveren. Om tot dit snelgroeiende mestkuiken, vleeskuiken of slachtkuiken te komen, gebruikten de Duitsers kippen van diverse rassen, waaronder de Noord Hollandse blauwe, de orpington, Mechelse koekoek en de Plymouth Rock. Waarschijnlijk zijn er nog diverse andere rassen gebruikt bij de totstandkoming van het Nederrijns hoen, alleen zijn deze rassen niet bekend.

Jobs, een pluimveehouder uit Duitsland, had een groot bedrijf met pluimvee, en hij vond het erg leuk om zo veel mogelijk kleurslagen onder zijn kippen te hebben. Hij schepte er dan ook veel plezier in om diverse kleuren en kleurslagen te ontwikkelen. Zo ontstonden er onder leiding van Jobs binnen het ras van het Nederrijns hoen nieuwe kleurslagen als geelkoekoek en blauwkoekoek. Jobs is tevens de persoon die als de grondlegger van de Nederrijner gezien kan worden.

Uiterlijke kenmerken

Wanneer je naar het Nederrijns hoen kijkt, zie je een kip met de typische bouw van een vleesras: een vrij zware kip. Hanen zijn 3,5 tot 4 kilogram zwaar, de hennen zijn iets lichter met 3 tot 3,5 kilo. Hanen hebben bovendien een ringmaat (voor om hun poot) van maat 20-22 en hennen een ringmaat van 18-20 (hierover zijn de meningen onder fokkers, voorlichters en dergelijke soms verdeeld, dus neem voor de zekerheid contact op met de rasvereniging van het Nederrijns hoen).

Nederrijnse hoenders hebben en vol, breed en diep lijf met een vrij diepe borst. De rug behoort vrij lang te zijn en gaat in een korte, holronde lijn over in een mooie staartpartij die niet heel hoog gedragen wordt. De staart is bovendien middellang van formaat en wordt enigszins gespreid gedragen. De hanen hebben staartstuurveren die bijna volledig afgedekt worden door de sierveren.

Zowel hanen als hennen dragen hun vleugels vrijwel horizontaal tegen het lijf aan. Het achterlijf is vol en diep, wat ook naar voren komt bij het Noord Hollandse hoen, waar dit ras vanaf stamt.

De poten van een Nederrijner zijn van normale lengte, zijn onbevederd en vleeskleurig. De kop is getooid met een mooie, enkele kam die bij hen en haan rechtopstaand is. De oorlellen behoren volgens de rasbeschrijving rood te zijn, net als de kam. De ogen zijn altijd oranjerood. De snavel is stevig gebouwd, goed gebogen en vleeskleurig. Op de bovenkant van de snavel mag eventueel een lichte hoornkleur waarneembaar zijn.

Doordat het Nederrijns hoen van oorsprong een ras is dat voor de vleesopbrengst gefokt is, staat dit ras bekend om hun snelle groei en het feit dat ze vroeg volwassen zijn.

Kleuren

Nederrijnse hoenders komen in een divers aantal kleurslagen voor. Niet alle kleurslagen die hieronder benoemd worden, worden volgens de Nederlandse rasbeschrijving goedgekeurd. Voor de actuele staat van goedgekeurde kleurslagen in Nederland wordt aangeraden contact op te nemen met de overkoepelende rasvereniging, een ervaren fokker van het ras of een keurmeester op shows.
  • Koekoekzilverpatrijs
  • Wit-koekoekcolumbia
  • Geelkoekoek
  • Blauwkoekoek
  • Koekoekpatrijs
  • Blauw
  • Blauwberken
  • Berken
  • Goudberken
  • Blauwgoudberken

Karakter

Door hun functie als oorspronkelijk vleesras, zijn de dieren overwegend rustig en kalm van aard. Het spreekt voor zich dat ze door hun rustige karakter zeer makkelijk handtam te maken zijn, als de verzorger hier wat moeite in steekt.

Ze houden niet van vliegen, omdat dit door hun forse formaat zeer moeilijk tot niet mogelijk is. Het is dus erg makkelijk om het Nederrijnse hoen in de vrije uitloop te houden, zonder dat er een gedeelte van de tuin afgeschermd hoeft te worden van de bovenkant. Ook een kippenren hoeft in feite niet afgedekt te worden.

Omdat het Nederrijnse hoen een snelgroeiend ras is, heeft het ras ook zeer snel te maken met overgewicht. Het is dan ook aangeraden om de dieren voldoende bewegingsruimte te geven in een mooie ren of in de vrije uitloop. Een manier om ze extra in beweging te houden, is om wat fijn graan in losse bodembedekking te gooien, en het graan eventueel met een hark te vermengen met de bodem. Zo hebben de dieren wat te scharrelen en zijn ze actief bezig met het zoeken naar hun voedsel.

Broedsheid en eieren

Nederrijnse hoenders staan bekend als redelijk goede legsters en leggen gemiddeld 200 eieren per jaar. De eieren zijn lichtbruin van kleur en hebben een gewicht van ongeveer 55 gram. De hennen staan bovendien bekend als redelijk goede broedsters, alhoewel er ook stammen bestaan waarin de hennen niet tot nauwelijks broedsheid vertonen. Als moederkloek voert een Nederrijns hoen haar taak naar behoren uit.

Gebruiksdoel

Van oorsprong is het Nederrijnse hoen gefokt als vleesras, maar wordt tegenwoordig niet meer in de professionele vleesindustrie gehouden. Tegenwoordig wordt er bij dit ras meer de nadruk gelegd op het feit dat ze voor de hobbyist een leuke hoeveelheid eieren opbrengen en worden ze vaak als sierras gehouden omdat Nederrijnse hoenders leuk zijn om naar te kijken en in bijzondere kleurslagen voorkomen.

Bijzonderheden

De kleurslag geelkoekoek vertoont veel overeenkomsten met de kleurslag goudbruin van de New Hampshire.

Overige informatie

Het Nederrijns hoen wordt ook in een kleinere variant gefokt, namelijk de Nederrijnse kriel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: Drents hoen en Drents bolstaarthoenKippenras: Drents hoen en Drents bolstaarthoenHet Drents hoen en de Drentse bolstaarthoen vallen in principe onder één en hetzelfde ras, maar met één verschil. De Dre…
Kippenras: La FlècheKippenras: La FlècheDe La Flèche is een van oorsprong Frans kippenras met een bijzonder uiterlijk kenmerk. De veelal zwarte kleurslag en…
Kippenras: Twents hoenKippenras: Twents hoenHet Twents hoen is een hoenderras dat zowel Nederland als Duitsland als land van herkomst heeft. Dit heeft als reden dat…
Kippenras: SussexkrielKippenras: SussexkrielDe sussexkriel is een verdwergde vorm van de grote sussex en komt eveneens uit Engeland. De dieren komen voor in verschi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Michi012, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • http://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/Nederrijnshoen.html
  • http://www.aviculture-europe.nl/nummers/14N02A07.pdf
  • https://www.frieslandshow.nl/hoenders/l-m-n/nederrijnse-hoenders/
  • https://www.facebook.com/hobbyboerderij/photos/a.319374235062772/487511451582382/?type=1&theater
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_kippenrassen
  • http://b9.nl/kippen/nederrijnse-hoen.htm
  • https://kleindierliefhebbers.nl/downloads/KLN_ringenlijst.pdf
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Nederrijnshoen

Reageer op het artikel "Kippenras: Nederrijns hoen"

Infoteur: Infodebster
Laatste update: 25-01-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!