InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Kippenras: Crèvecoeur

Kippenras: Crèvecoeur

Kippenras: Crèvecoeur De crèvecoeur is een schitterend hoenderras uit Frankrijk met een opvallende kuif en driedelige baard. Eén van de beste dingen waaraan de crèvecoeur te herkennen is, is de zogenaamde hoorntjeskam die wel wat weg heeft van de hoorntjes van een duivel. De dieren zijn van oorsprong een vleesras, maar worden ook steeds vaker voor de eieren en als sierras gehouden omdat ze een erg mooi uiterlijk hebben. Crèvecoeurs zijn rustige en kalme kippen die weinig vliegen en zeer makkelijk handtam te maken zijn door hun vaste verzorger.

Inhoud

Andere benamingen

De Crèvecoeur staat ook bekend onder de volgende namen:
  • Crevecoeur
  • Crève-coeur
  • Crêvecoeur
  • Crevecoer
  • Crève Coeurs
  • Krevkerka
  • Krevker
  • Crévecoeur
  • Krevkyor

Land van herkomst

De crèvecoeur komt oorspronkelijk uit Frankrijk.

Geschiedenis

De crèvecoeur wordt het oudste hoenderras van Frankrijk genoemd. Dit werd voor het eerst ‘beweerd’ in het boek Toutes les Poules, wat voor de eerste maal werd uitgegeven in het jaar 1924. De exacte geschiedenis van de crèvecoeur is niet bekend, en ook niet welke rassen er hebben bijgedragen aan het ontstaan van de crèvecoeur. Wél is bekend dat het ras al in de zestiende eeuw bekend was. De crèvecoeur is ontstaan in een vissersdorpje met de naam Crèvecoeur, in de Franse provincie Normandië. Het kleine dorpje wordt ook wel ‘Crèvecoeur-en-Auge’ genoemd.

De crèvecoeur kan het best geplaatst worden in de categorie gekuifde en gebaarde hoenders. Hoenders met kuiven en baarden kwamen in de vijftiende en zestiende eeuw veelvuldig voor in Frankrijk en stamden waarschijnlijk af van een baardkuifhoen die daar al eeuwenlang gezien werd: de Padua.

Crèvecoeurs werden oorspronkelijk gehouden voor hun smakelijke vlees. In het begin was de crèvecoeur een vrij iel kipje waar weinig vlees vanaf kwam. Om ervoor te zorgen dat de crèvecoeur meer vlees op de botten kreeg, is in de negentiende eeuw besloten om bloed van de dorking in te kruisen. De crèvecoeur die wij in de 21e eeuw kennen, is haast niet veranderd ten opzichte van de dorking x crèvecoeur-kruising die tegenwoordig bekend staat als de crèveoeur.

Uiterlijke kenmerken van de crèvecoeur

Als je naar de crèvecoeur kijkt, zie je een kip met een bouw waaruit nog duidelijk blijkt dat het van oorsprong een vleesras is. Hoewel ze voor een vleesras redelijk klein zijn, zijn ze wel erg geliefd en mooi om te zien. Hanen wegen zo’n 2,5 tot 3,5 kilo en hennen wegen tussen de 2 en 3 kilogram. Crèvecoeurs groeien ook vrij snel op, wat ook één van de kenmerken is van een typisch vleeshoender.

De crèvecoeur heeft een breed, maar vrij lang lichaam met een vrijwel horizontale ruglijn. De romp lijkt hierdoor een rechthoekige vorm te hebben. De rasbeschrijving omschrijft dat de crèvecoeur zijn vleugels goed opgetrokken tegen het lijf dient te dragen. De staart wordt tamelijk gespreid en middelhoog gedragen. De haan heeft in zijn staart mooie, lange, brede en goed gebogen sikkels. De hoeveelheid bijsikkels in de staart is groot te noemen.

Crèvecoeurs staan bekend om hun onbevederde poten die niet al te lang zijn en leiblauw van kleur. Door de wat kortere poten, is er bij de crèvecoeur sprake van een ietwat lage stelling. Naast de typische pootkleur van de crèvecoeur is ook de kop één van de ‘handelskenmerken’ van het ras. De dieren hebben op hun kop namelijk een volle kuif die op een schedelknobbel geplaatst is. Daarnaast hebben ze ook een volle, driedelige baard. Dan komen de kuif en de baard ook wel voor bij andere rassen, maar vooral de kam in combinatie met baard en kuif is zeer opvallend te noemen. De kam is namelijk erg opvallend en is een typische hoorntjeskam, waarbij de hoorntjes v-vormig uit elkaar groeien. Aan de aanzet van deze hoorntjes zit een kambasis die tot een bolvorm is vergroeid. Crèvecoeurs hebben ogen die vrij groot van formaat zijn en een geelrode kleur hebben.

De Franse fokkers van de crèvecoeur zijn erg voorstander van een goed zichtveld bij de kippen. Wanneer de kuif te groot en te vol zou worden, is de kans zeer groot tot altijd aanwezig dat het zicht van de crèvecoeur ernstig belemmerd wordt, waardoor de dieren niets meer zien. De fokkers willen dit niet, en daarom wordt er in de rasbeschrijving aangegeven dat de kuif niet zo vol mag zijn dat deze het zicht van de dieren belemmert. Wél wordt er graag gezien dat de kuif zo rond mogelijk is en de kuifstructuur vast is. De kam is het belangrijkste kenmerk van het ras, en het is dan ook belangrijk dat de kam wordt doorgegeven aan dieren van de volgende generatie. Om er zeker van te zijn dat de kam blijft bestaan, worden fokdieren geselecteerd op de aanwezige kinlellen. Deze moeten van een goed formaat zijn – zelfs als deze volledig in de baard verdwijnen. Wanneer de kinlellen namelijk kleiner gefokt zouden worden of helemaal weggefokt worden uit het ras, is de kans ook zeer groot dat de kam komt te verdwijnen. De aanwezigheid van voldoende grote kinlellen en een voldoende grote kam staan namelijk in relatie tot elkaar.

Kleuren van dit kippenras

De crèvecoeur komt in tamelijk weinig kleuren en kleurslagen voor, zeker in vergelijking met andere hoenderrassen. De kleurslagen die in Nederland zijn goedgekeurd, zijn:
  • Zwart
  • Wit
  • Ongezoomd blauw (ook gewoon ‘blauw’ genoemd)
  • Koekoek

Karakter

Als typisch vleesras is het belangrijk dat de dieren zo veel mogelijk energie gebruiken om te groeien. Wanneer de dieren veel zouden bewegen, flink actief zijn en een fel karakter hebben, wordt er te veel energie gebruikt voor andere dingen in plaats van voor de groei. Daarom werden crèvecoeurs van begin af aan geselecteerd op een zo rustig mogelijk karakter. De crèvecoeur is dan ook een erg rustig hoenderras, dat niet snel opvliegt en ook niet al te druk scharrelt. Er zijn mensen die van wat fellere en beweeglijkere rassen houden, maar wanneer men op zoek is naar een hoender die vrij snel mak en handtam te maken is, is de crèvecoeur zeker een geschikt hoen.

Broedsheid en eieren

De crèvecoeur staat bekend als vleesras, maar is daarnaast ook een goede legkip. De hennen leggen zo’n 140 witte eieren per jaar met een gewicht van gemiddeld 55 gram.

Broedsheid wordt bij dit ras soms waargenomen, maar niet altijd. Er zijn bepaalde stammen waarin broedsheid vaker voor lijkt te komen dan bij andere stammen het geval is. Wanneer de crèvecoeur broeds is, is dit meestal aan het begin of halverwege de zomermaanden.

Gebruiksdoel

Van oorsprong een typisch vleesras, maar daarnaast ook vaak gehouden voor de eieren. Na de Tweede Wereldoorlog wordt de crèvecoeur ook steeds meer gehouden als sierras voor in de tuin.

Kuifluis bij de crèvecoeur

Omdat de crèvecoeur een volle kuif en driedelige baard heeft, is het belangrijk de kuif (maar ook de baard) regelmatig te controleren op de aanwezigheid van de zogenaamde kuifluis. Wanneer er kuifluis gevonden wordt, is het belangrijk de luis zo snel mogelijk te bestrijden en de kip zo goed mogelijk te behandelen. Wanneer kuifluis namelijk niet – of te laat – behandeld wordt, kan de luis voor korsten, ontstekingen en conditieverlies zorgen bij de kip.

Kriel

Van de crèvecoeur bestaat ook een dwergvariant, namelijk de kriel crèvecoeur of crèvecoeur-kriel. Dit kleine ras is een exacte kopie van de grote crèvecoeur, maar dan in een maatje kleiner.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kippenras: Drents hoen en Drents bolstaarthoenKippenras: Drents hoen en Drents bolstaarthoenHet Drents hoen en de Drentse bolstaarthoen vallen in principe onder één en hetzelfde ras, maar met één verschil. De Dre…
Kippenras: Fries hoenKippenras: Fries hoenFriese hoenders zijn kippen die zeer veel overeenkomsten tonen met de Drentse hoenders. Ze zijn voor mensen met weinig e…
Kippenras: Hollands hoen of HamburghKippenras: Hollands hoen of HamburghHet Hollands hoen of de Hamburgh is een prachtig kippenras uit Nederland, Duitsland en Engeland en komt voor in drie ver…
Het Welsumer hoenderrasDe Welsumer is een zeldzaam Nederlands kippenras uit het dorpje Welsum. Deze kip is vooral geliefd bij hobbyfokkers, maa…
Kippenras: AssendelfterKippenras: AssendelfterDe Assendelfter is een schitterend, eeuwenoud hoenderras van het landhoentype en is afkomstig uit de Noord-Hollandse pla…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jean Bungartz, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • http://www.kippenpagina.nl/kippenrassen/crevecoeur.html
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Cr%C3%A8ve-Coeur
  • http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Cr%C3%AAvecoeur
  • http://www.aviculture-europe.nl/nummers/09N01A09.pdf
  • http://kippen.podzol.nl/te-koop/crevecoer
  • http://kippenfokkerij-de-kriel-jouwweb.jouwweb.nl/vleesrassen
  • https://nl.dreamstime.com/stock-foto-creve-coeur-van-crevecoeur-van-het-kippenras-image80244917

Reageer op het artikel "Kippenras: Crèvecoeur"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 03-09-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!