InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Geitenras: Vlaamse geit

Geitenras: Vlaamse geit

Geitenras: Vlaamse geit De Vlaamse geit is een typisch Belgisch geitenras van het landgeittype. Het ras is bestempeld als zeer zeldzaam huisdierras en daarom door de Belgische SLE opgenomen in de stallen van Stichting Levend Erfgoed om het ras van de ondergang te redden. De dieren komen in een breed scala aan kleuren en kleurpatronen voor, ze zijn erg vriendelijk naar soortgenoten, mensen en kinderen toe en kunnen op vele manieren gebruikt en ingezet worden. De Vlaamse geit kan ook te maken krijgen met bepaalde ziektes, net als alle andere geitenrassen.

Inhoud

Andere benamingen

De Vlaamse geit staat ook bekend als 'Oude Hertkleurige Geit', alhoewel deze benaming vooral in België wordt gehanteerd.

Land van herkomst

De Vlaamse geit komt oorspronkelijk uit België.

Geschiedenis

De Vlaamse geit is een typisch Belgische geit van het landgeittype en de geschiedenis ervan is terug te voeren op de bruine Frankische geit. Naast overeenkomsten met de Frankische geit komt de Vlaamse geit ook op sommige punten overeen met de schaapskopgeit. Daarom is het aannemelijk om te zeggen dat de Vlaamse geit afstamt uit kruisingen tussen de Frankische geit en de schaapskopgeit.

Van oorsprong komt de Vlaamse geit voornamelijk voor in de provincies Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen en Brabant. Tegenwoordig is de Vlaamse geit zeldzaam en is het opgenomen in de Belgische SLE, Stichting Levend Erfgoed, welke zich inzet voor het behoud en de wederopbouw van inlandse zeldzame (huis)dierrassen.

Uiterlijke kenmerken

Als je naar de Vlaamse geit kijkt, zie je een geit dat veel overeenkomsten vertoont met de Kempense geit, een geitenras dat afstamt van vermoedelijk dezelfde voorvaderen. Toch is de Vlaamse geit wat ranker en slanker gebouwd dan de Kempense geit.

Volgens de rasbeschrijving mogen de Vlaamse geiten voorkomen in een breed scala aan kleuren en kleurpatronen, variërend van veelkleurig tot bijna geheel wit. Toch heeft men een voorkeur voor de kleuren hert- of ezelskleurig, zwart en maximaal éénderde van het lichaamsoppervlak wit. De vacht moet altijd kort zijn. Op de ruglijn, borst en achterhand (de broek) mag de vacht iets langer zijn.

Bokken van de Vlaamse geit worden het liefst gezien met een typische bokkenpruik, alhoewel dit niet als vereiste is vastgelegd in de rasbeschrijving. Zowel bokken als geiten (vrouwelijke dieren) zijn gehoornd. De horens zijn altijd recht en fors, waarbij ze in een schuine lijn naar achteren lopen. Het liefst worden beide geslachten gezien met een sik. Halsbelletjes zijn ook toegestaan, maar het is niet erg als een geit of bok dit niet heeft.

Vlaamse geiten hebben een schofthoogte van 60 tot 65 centimeter, bokken zijn iets groter met een schofthoogte van 70 tot 75 centimeter. De bouw van een Vlaamse geit is laag en gedrongen, waarbij er wordt gesproken van een zogenoemde geblokte geit. De poten zijn kort en stevig. De hals behoort breed te zijn, de kop kort en breed.

Karakter

Vlaamse geiten, zijn net als de meeste landgeiten, vriendelijk van aard en rustig in de omgang met andere geiten, dieren en mensen. Naar kinderen toe zijn ze erg lief en kunnen veel dulden.

Gebruiksmogelijkheden

De Vlaamse geit werd vroeger (vóór de Tweede Wereldoorlog) vooral gehouden als melkgeit en als landschapsbegrazer. Tegenwoordig is de Vlaamse geit niet meer geliefd als melkgeit, omdat er meer commerciële rassen zijn opgestaan met een hogere melkgift. Hierbij kan gedacht worden aan de Nederlandse witte melkgeit en de Toggenburger of Nubische geit.

Na de Tweede Wereldoorlog raakte de Vlaamse geit min of meer in vergetelheid en dreigde het ras uit te sterven. De inzet van enkele liefhebbers en fanatieke fokkers heeft ervoor gezorgd dat er nu wat meer Vlaamse geiten zijn en het ras hoogstwaarschijnlijk gered is.

Zeer zeldzaam geitenras

De Vlaamse geit is een zeer zeldzaam geitenras. Volgens de laatste tellingen in 2014 zijn er wereldwijd nog maar zon 200 Vlaamse geiten. In België is de Vlaamse geit daarom ook opgenomen in de stal van het Steunpunt Levend Erfgoed (SLE). De SLE zet zich sterk in voor de inheemse zeldzame rassen, en probeert met doelgerichte fok de Vlaamse geit van de ondergang te behoeden en een grotere populatie te verkrijgen. Naar schatting zijn er in 2018 al meer Vlaamse geiten, door gerichte en selectieve fok waarbij het doel is zoveel mogelijk fokdieren te vergaren om de genenpoel zo uitgebreid mogelijk te houden.

Producten van de geit

De geit kan voor een breed scala aan producten zorgen, die de mens kan eten, drinken of gebruiken in het dagelijkse leven. Hierbij kan je denken aan:
  • Geitenvlees
  • Lamsvlees
  • Geitenmelk
  • Yoghurt
  • Boter
  • Karnemelk
  • Kaas
  • IJs
  • Zuigelingenvoeding
  • Leer
  • Verzorgingsproducten
  • Pezen
  • Botten
  • Haren
  • Horens
  • Wol

Voorkomende ziektes en aandoeningen

Net als alle andere geitenrassen, kunnen Vlaamse geiten ook ziek worden. Er zijn een hele hoop ziektes en aandoeningen bij de geit waar de Vlaamse geit aan kan lijden, waarbij de aandoeningen en ziektes in ernst verschillen van een simpele verkoudheid tot een zeer dodelijke ziekte zoals miltvuur, ook wel anthrax genoemd.

Een kleine greep uit de ziektes die de Vlaamse geit kan krijgen:

Vergelijkbare rassen

De Vlaamse geit vertoont veel overeenkomsten met de witte Kempische geit, de schroefhoorngeit en de Frankische geit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geitenras: Poitevine geitGeitenras: Poitevine geitWereldwijd bestaan enkele honderden geitenrassen, waaronder de Poitevine geit. De Poitevine geit is een elegante, mooie…
Geitenras: Nederlandse witte geitGeitenras: Nederlandse witte geitDe Nederlandse witte geit is een in Nederland ontstane kruising tussen de Nederlandse landgeit en de Saanengeit, en komt…
Geitenras: Nederlandse landgeitGeitenras: Nederlandse landgeitDe Nederlandse landgeit is één van de zeldzaamste geitenrassen ter wereld, en staat om deze reden ook als zeer zeldzaam…
Geitenras: Zuid-Afrikaanse boergeit of boerbokGeitenras: Zuid-Afrikaanse boergeit of boerbokDe Zuid-Afrikaanse boergeit is een van oorsprong Zuid-Afrikaans geitenras dat voornamelijk is ontwikkeld voor de product…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jan FRANCOIS, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • https://www.levendehave.nl/dierenwikis/geiten/kempense-en-vlaamse-geit
  • https://www.sle.be/rassen/ras.php?id=23
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_geitenrassen
  • http://diertjevandedag.classy.be/zoogdieren/evenhoevigen/herkauwers/holhoornigen/geitachtigen/schapen%20en%20geiten/geiten/geitenrassen/Vlaamse%20geit.htm
  • https://www.biw.kuleuven.be/GENLOG/livgen/publications/tradepress/De%20Ark%202013-3%20(STEVEN%20JANSSENS).pdf
  • https://dier-en-natuur.infonu.nl/diversen/188436-producten-van-de-geit.html
  • https://dier-en-natuur.infonu.nl/zieke-dieren/181966-welke-ziektes-komen-er-voor-bij-geiten.html

Reageer op het artikel "Geitenras: Vlaamse geit"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 08-08-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Schrijf mee!