InfoNu.nl > Dier en Natuur > Dieren > Geitenras: Tauernscheckengeit

Geitenras: Tauernscheckengeit

Geitenras: Tauernscheckengeit De tauernscheckengeit is een van oorsprong Oostenrijkse berggeit die wordt gehouden als melkgeit en voor de begrazing van berghellingen en alpenweiden. De dieren werden met uitsterven bedreigd, maar dankzij de fanatieke inzet van enkele gedreven fokkers is het ras van de ondergang gered. De tauernscheckengeit is helaas nog niet uit de gevarenzone: er zijn nog steeds zeer weinig exemplaren van dit ras over, en mede hierom staat het nog steeds op de lijsten met zeldzame huisdierrassen. Het is een geit met een prachtige verschijning, waarbij de kop voornamelijk wit is en de rest van het lichaam zwart, bruin en wit gevlekt is.

Inhoud

Andere benamingen

De tauernscheckengeit staat ook bekend onder de namen:
  • Tauernschecke
  • Tauernschecken
  • Tauernschecken ziege
  • Tauernschecken geit
  • Tauernscheckenziege

Land van herkomst

De tauernscheckengeit komt oorspronkelijk uit Oostenrijk, en dan met name het gebergte Hohe Tauern.

Geschiedenis

De tauernscheckengeit is een typische berggeit dat zijn oorsprong kent in het Hohe Tauern-gebergte in Oostenrijk. Dit mooie geitenras was bijna uitgestorven, maar door de inzet van een aantal fanatieke fokkers is het ras van de ondergang gered. Anno 2018 is de tauernscheckengeit nog steeds te bestempelen als zeer zeldzaam, maar er wordt een langzame stijging in aantal waargenomen.

Van oorsprong is de tauernscheckengeit een typische berggeit welke in de bergweiden en -almen graast, en worden de vrouwelijke dieren gemolken voor hun melk.

Uiterlijke kenmerken

Als je naar de tauernscheckengeit kijkt, zie je een schitterende geit met een kortharige vacht in drie kleuren: zwart, wit en bruin. In een enkel geval wordt er een geit geboren met alleen maar de kleuren zwart en wit. De kop is overwegend wit, met een zwarte of bruine vlek. Ook een typisch kenmerk voor de tauernscheckengeit zijn de pigmentvlekken op en rond de ogen en oren.

Een ander opvallend kenmerk van de tauernscheckengeit is de plaatsing en grootte van de uier: de uier zit bij dit ras namelijk behoorlijk hoog, en ook is de melkproductie groot, vergeleken met andere geitenrassen.

Bokken hebben een schofthoogte van 75 tot 90 centimeter met een gewicht van 60 tot 85 kilogram. Geiten zijn wat kleiner met een schofthoogte van 70 tot 80 centimeter en een gewicht van 50 tot 70 kilogram.

Karakter

De tauernscheckengeit staat bekend om zijn rustige en vredelievende karakter. Ze brengen het liefst hun tijd door in de nabijheid van soortgenoten in een kudde, ze houden er niet van om als enige geit rond te lopen. Ook voor mensen zijn ze erg aardig en vredelievend. Als ze van jongs af aan in aanraking komen met mensen en goed gesocialiseerd worden, laten ze zich op latere leeftijd goed leiden door hun verzorger en laten ze zich ook rustig melken.

Gebruiksmogelijkheden

Van oorsprong is de tauernscheckengeit een typische berggeit die ook wordt gehouden als melkgeit. In de 21e eeuw worden de tauernscheckengeiten ook steeds vaker gehouden door hobbyboeren en -fokkers die willen helpen bij de ontwikkeling van het ras en om het ras te behoeden voor uitsterven.

Voeding van de tauernscheckengeit

De tauernscheckengeit, heet net als alle andere geitenrassen en andere herkauwers, behoefte aan een grote hoeveelheid ruwvoer (waaronder hooi). Krachtvoer in de vorm van biks of pallets hoort bijzaak te zijn en niet het overgrote dieet van het dier uit te maken. Een belangrijk aspect van de voeding van de tauernscheckengeit, is dat het voer voldoende vitaminen en mineralen bevat.

De vitaminen en mineralen in de voeding zorgen er namelijk voor dat het lichaam van de geit zo optimaal mogelijk kan functioneren, de kans op ziektes vele malen kleiner wordt en het dier in staat is om zich op een gezonde en vitale manier voort te planten. Wanneer er een tekort aan één of meer vitaminen en/of mineralen is ontstaan in het lichaam van de geit, wordt er gesproken van een gebrekziekte.

Huisvesting

Geiten, en dus ook de tauernscheckengeiten, hebben een hekel aan tocht, kou en vochtigheid. Wanneer ze buiten gehouden worden, is het dan ook belangrijk dat de dieren altijd de mogelijkheid hebben om te schuilen in een schuilhok of (inloop)stal. Hebben zij hier niet de mogelijkheid toe, dan zijn de geiten vatbaarder voor ziektes en gebreken.

Zieke geiten herkennen

Als eigenaar van meerdere geiten is het belangrijk om te weten hoe een gezonde geit eruit ziet. Wat misschien wel nóg belangrijker is, is om een zieke geit zo vroeg mogelijk te herkennen. Door het opsporen van zieke geiten in een vroeg stadium kan er bijtijds een veearts opgeroepen worden en een behandeling opgestart worden, om erger te voorkomen. Niet behandelde aandoeningen of ziektes die in een te laat stadium ontdekt worden, kunnen namelijk blijvende schade bij de geit veroorzaken en in sommige gevallen zelfs de dood tot gevolg hebben. Dit is natuurlijk iets wat je zo goed als mogelijk dient te voorkomen.

Vaccinaties

Het is ook erg belangrijk om de geit jaarlijks of tweejaarlijks (afhankelijk van de inenting) te laten enten tegen bepaalde ziektes. Sommige inentingen worden verplicht gesteld, zoals de enting tegen Q-koorts, andere entingen zijn op vrijwillige basis (o.a. voor CL en CAE). Wel is het aangeraden om de geiten voor de laatstgenoemde aandoeningen te laten enten, daar deze ziektes een bijna altijd dodelijk verloop kennen.

Zoönosen

Geiten kunnen drager zijn van bepaalde ziektes en aandoeningen die ook op andere diersoorten (zoals schapen) en mensen overdraagbaar zijn. Deze ziektes zijn over het algemeen niet dodelijk, maar kunnen bij geiten, andere dieren en mensen voor veel ongemak zorgen. Ziektes die op andere dieren en mensen overdraagbaar zijn, worden ook wel zoönosen genoemd.

Besmettelijk verwerpen

Een andere vorm van zoönose wordt ook gezien bij besmettelijk verwerpen. Hierbij ontstaan abortussen bij diverse geiten tegelijk, onder invloed van een grote verscheidenheid van bacteriën en virussen. Het gevaar van besmettelijk verwerpen is dat alle drachtige geiten in de kudde hun vruchten (ongeboren lammeren) kunnen verwerpen (aborteren), maar ook andere diersoorten zoals schapen kunnen hun vruchten verwerpen. Besmettelijk verwerpen is bovendien ook gevaarlijk voor zwangere vrouwen, daar ook bij de mens een abortus kan optreden als de vrouw besmet is geraakt met de virussen en/of bacteriën die het besmettelijk verwerpen in gang brengen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geitenras: Poitevine geitGeitenras: Poitevine geitWereldwijd bestaan enkele honderden geitenrassen, waaronder de Poitevine geit. De Poitevine geit is een elegante, mooie…
Geitenras: Nederlandse bonte geitGeitenras: Nederlandse bonte geitDe Nederlandse bonte geit is een van oorsprong Nederlandse melkgeit die helaas met uitsterven wordt bedreigd. De dieren…
Geitenras: Vlaamse geitGeitenras: Vlaamse geitDe Vlaamse geit is een typisch Belgisch geitenras van het landgeittype. Het ras is bestempeld als zeer zeldzaam huisdier…
Geitenras: Nederlandse witte geitGeitenras: Nederlandse witte geitDe Nederlandse witte geit is een in Nederland ontstane kruising tussen de Nederlandse landgeit en de Saanengeit, en komt…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Wald1siedel, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0/bewerkt)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Tauernscheckengeit
  • http://www.zoekenvindalles.nl/idee/Tauernscheckengeit-Geit-Berggeit-Oostenrijk-Informatie/1173
  • http://www.landgeit.nl/images/stories/file/Presentatie%204%20-%20Verwantschap%20tussen%20geitenrassen%20-%20Symposium%20LFNL%20-%209%20november%202007.pdf
  • http://edepot.wur.nl/1863

Reageer op het artikel "Geitenras: Tauernscheckengeit"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 03-08-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Dieren
Special: Geitenrassen
Schrijf mee!